Gnälliga gubbstruttar i klubben !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » fre 22 sep 2006, 12:44

Seglaren skrev:
Arrghhhh! Detta var nog sista gången jag berör ämnen på detta forum som inte har med båtliv att göra. För det kommer alltid att finnas sådana som du "Lars" som registrerade dig som medlem endast för att fälla en så trångsynt kommentar.

Du tolkar mitt inlägg som fan läser bibeln. Precis som en del andra i denna debatt verkar det vara med syftet att skapa konflikt och/eller försöka framstå som en väldigt rättskaffens medlem. Dessvärre tror jag att allt för fasta principer och högtravande raljerande kan få motsatt effekt och att man av sin omgivning lätt upfattas som den gubbstrutt man kanske är oavsett faktisk ålder.

Intressant att jag fokuserade på äldre. Javisst, det handlade ju om äldre i tråden, dessutom om tvättstugekonfilkter så det var väl högaktuellt. I fallet i Eskilstuna hade det inget med missbruk eller känd psykisk ohälsa att göra. Utåt sett var det en vanlig medborgare i den övre ålderskategorin.

För att citera Anders S och kanske något Lars J också skulle kunna undslippa är Lars kommentar/påstående om att jag med detta ägnar mig åt åldersdiksriminering ett riktigt lågvattenmärke. Vad ska jag säga, jag saknar ord för din tokiga tolkning och hoppas innerligen att det var ett missförstånd från din sida, för du tror väl inte på allvar vad du själv säger?

Du, det finns många former av diskriminering som anses mer eller mindre legitimt. Längre än så har samhället inte kommit. Så sluta knyt näven i byxfickan som Anders S skulle sagt, och sluta tyck synd om dig själv bara för att du ev råkar tillhöra kategorin äldre.

Börja istället om i tråden och försök förstå vad som sägs och skrivs istället för att tolka det till vad du befarar/önskar sägs som du sen kan göra påhopp på.

Vänliga hälsningar 33-åringen - aj då där gjorde jag det igen, diskrimenerade alla 33-åringar. Att man inte lär sig.
Ja, du Seglaren. Det är svårt att veta hur man skall reagera när ett helt skithus välter över en. Men jag försöker:
Jag kommenterade INTE händelsen i Eskilstuna. Jag kommenterade din tolking av Aftonbladets artikel. Den handlade om en 62-årig manlig missbrukare. Du valde ut att påpeka just hans ålder, som om det var det som utlöste misshandeln. Och det fortsätter du med i detta inlägg.

Diskriminering på olika grunder må förekomma, men faktum kvarstår: Ger du dig på folk för deras religion, kön, ras,sexuella läggning, etc. kan du råka ill ut. Åldern är just undantaget. Prova själv: Det verkar som att vissa också svartskallar går loss totalt när det gäller tvättstugan ...
Fastnar i halsen, eller hur?
/Lars J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 sep 2006, 13:58

[quote="Misil no87] Peter införde inte en metafor avseende tvättstugor och båtklubbar.
Peter försökte påvisa hur trist det skulle vara om man blev behandlad på samma sätt i sin boendemiljö som man kan bli behandlad som nykomling i en båtklubb.[/quote]

Alltså, en metafor. Tvättstugan = segelklubben.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 sep 2006, 14:02

[quote="Misil no87] Peter försökte påvisa hur trist det skulle vara om man blev behandlad på samma sätt i sin boendemiljö som man kan bli behandlad som nykomling i en båtklubb.[/quote]

Jag tycker det är en jättebra beskrivning av en en metafor. Tvättstugan = segelklubben.

Men inte skall vi vara ovänner om detta. Jag har inget emot om någon yngre person får sig en åthutning då och då. De kan de säkert vara förtjänta av.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 22 sep 2006, 14:05

Lars J skrev: Ja, du Seglaren. Det är svårt att veta hur man skall reagera när ett helt skithus välter över en. Men jag försöker:
Jag kommenterade INTE händelsen i Eskilstuna. Jag kommenterade din tolking av Aftonbladets artikel. Den handlade om en 62-årig manlig missbrukare. Du valde ut att påpeka just hans ålder, som om det var det som utlöste misshandeln. Och det fortsätter du med i detta inlägg.

Diskriminering på olika grunder må förekomma, men faktum kvarstår: Ger du dig på folk för deras religion, kön, ras,sexuella läggning, etc. kan du råka ill ut. Åldern är just undantaget. Prova själv: Det verkar som att vissa också svartskallar går loss totalt när det gäller tvättstugan ...
Fastnar i halsen, eller hur?
/Lars J
Nej du Lars J, det fastnar inte i halsen. Inte om man väljer att förstå vad jag sagt. Jag har tidigare förtydligat att det inte var att peka ut äldre som en typisk grupp som "går loss".

Jag tar det igen.

Det verkar som att vissa också äldre går loss.....

Jag vet inte hur jag annars ska skriva. Det jag säger är att VISSA personer TILL OCH MED äldre går loss... Om inte det framgår berätta då hur jag ska skriva för att du ska förstå vad jag menar :cry:

Hade orden stått i en annan ordning hade innebörden blivit det du kanske tror att det står: Att vissa äldre också går loss.... Ser du skillnaden. Där pekar man ut vissa äldre. I mitt ursprunliga exempel dock, pekar jag på att vissa personer och det bland dessa vissa även förekommer äldre personer.

Alltså vissa personer i samhället spårar ur och det gäller folk ur alla ålderskategorier. Men jag är av den åsikten (fördom?) att det är mycket ovanligare att 60-70-åringar går loss på detta sätt. De har oftast mer sans och vett/erfarenhet än ungspolingar och överreagerar normalt inte på det sättet.

Inte heller tror jag att det är lika vanligt med tungt drogmissbruk (läs narkotika) bland 60-70-åringar varför man bland äldre slipper många av dessa vansinnesdåd som utförs av yngre ofta drogpåverkade personer.

Därför var det olyckligt av mig att hänvisa till den dagsaktuella artikeln i aftonbladet. Det inser jag nu att jag inte skulle ha gjort. Det hade varit bättre med enbart Eskilstuna-händelsen för att inte blanda i hop saker. Det ber jag om ursäkt för att jag var obetänksamt otydlig i den frågan.

Men jag gillar inte påhopp i stil med att Det gäller att passa på!
Du uttrycker att jag diskriminerar och att jag tar första bästa tillfälla till att göra så - jag hoppas du förstår att du riktar en anklagesle mot mig jag tar illa vid mig av och som jag anser är osann.

Vidare vet jag inte vad du vill ha sagt med ett helt skithus som välter över dig? Jag väljer att inte ta åt mig, för så illa är det väl inte att du inte kan föra en diskussion utan att bli osaklig och kasta ur dig oförskämdheter?

Trevlig helg på er alla, gubbstruttar, gamla rävar, medelålders och ungspolingar :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 sep 2006, 14:14

Anders S skrev:
Rudi skrev:
Anders S skrev:
Jag drog inte slutsatsen att Peter K. eller Anders S. hamnar i konflikt med
sin självbild (även om Anders nu bekräftat att han gör det :wink: ). Vad
jag syftade på var snarare de som i sin begreppsvärld rör sig med de två
simpla kategorierna över- respektive underläge.

Rudi
Det finns mycket intressant runt detta, men upplevda hot mot jaget (självbilden) är är en väl etablerad förklaringsmodell i personliga konflikter där det handlar om värderingar och känslor, inte om fysisk fara.

Därmed inte sagt att man skall vara ett mähä som accepterar fähundar. Sådana finns dessvärre, och man får göra så gott man kan för att bekämpa dem. Att skapa onödiga fördomar eller använda improduktiva generaliseringar kan dock vara dumt.

Den som vill studera över- respektive underläge ur en humoristisk synvinkel rekommenderas att leta rätt på Stephen Potter :-)
Självbildsmodellen är nog relevant, men då på så vis att någon annan
försöker pracka på en en bild av en själv än den man själv har. En
konflikt mellan ens egen och någon annans bild alltså. Men det var
kanske så du indirekt menade?

Nu kanske vi i rättvisans namn borde starta en tredje tråd om mellan-
skiktet - de förskräckliga människor i medelåldern, vilka inte kan skäl-
las för vare sig ungtuppar eller gubbstruttar. De har också sina riktigt
usla sidor. :lol:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 22 sep 2006, 14:21

Anders S skrev:
Men inte skall vi vara ovänner om detta..
Ha, så talar en "gammal räv" :D

Anders S skrev: Jag har inget emot om någon yngre person får sig en åthutning då och då. De kan de säkert vara förtjänta av.
Ha, ha, så talar en "gubbstrutt" för inte kan det vara så att en person förtjänar en avhyvling bara därför att han/hon är ung? och att det skulle vara skäl nog att unga personer får tåla lite skit från gubbstruttar :?

Många av oss nog lite gubbstruttar till mans, det är bara till sinnet vi aldrig blir annat än ungspolingar.

Trevlig helg på er och försök segla lite det är ju SOMMAR UTE!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 22 sep 2006, 15:22

Anders S skrev: Jag har inget emot om någon yngre person får sig en åthutning då och då. De kan de säkert vara förtjänta av.
Instämmer. Eller en 'gubbstrutt' för den delen...
Även de kan behöva lära sig veta hut!
Alla borde ha skägg

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » fre 22 sep 2006, 15:41

Seglaren skrev: ...
Nej du Lars J, det fastnar inte i halsen. Inte om man väljer att förstå vad jag sagt. Jag har tidigare förtydligat att det inte var att peka ut äldre som en typisk grupp som "går loss".
...
Men jag gillar inte påhopp i stil med att Det gäller att passa på!
Du uttrycker att jag diskriminerar och att jag tar första bästa tillfälla till att göra så - jag hoppas du förstår att du riktar en anklagesle mot mig jag tar illa vid mig av och som jag anser är osann.

Vidare vet jag inte vad du vill ha sagt med ett helt skithus som välter över dig? Jag väljer att inte ta åt mig, för så illa är det väl inte att du inte kan föra en diskussion utan att bli osaklig och kasta ur dig oförskämdheter?
OK, Seglarn om du säger att du inte haft för avsikt att peka ut äldre så får jag tro dig.

Så som jag läste ditt inlägg ansåg jag att det var diskriminerande. Just äldre är en av de få grupper man fortfarande kan ge sig på utan lagliga eller andra konsekvenser (därav: det gäller att passa på.). Det var därför jag tyckte man skulle testa att byta ut äldre mot någon annan grupp som man förhoppningsvis inte har fördomar om. Eftersom du säger att inte har några sådana fördomar så får jag igen tro på dig.

Med skitshuset syftade jag på din omdömen om mig och mitt inlägg: "... trångsynt kommentar.", "...skapa konflikt...", "...raljerande...", "...riktigt lågvattenmärke...", "...din tokiga tolkning...", "...du tror väl inte på allvar vad du själv säger?", ...sluta tyck synd om dig själv...", "...påhopp..."

Jämfört med det tycker jag inte mitt inlägg var så farligt

F.ö. är det ganska komiskt med denna diskussion mellan en Rookie och en Platinamedlem i en tråd om hur nykomlingar välkomnas!

/Lars J

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » fre 22 sep 2006, 16:02

Änna goa gubbar här...

Nej, nu får ni ge er.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 22 sep 2006, 16:10

Lars J skrev:
F.ö. är det ganska komiskt med denna diskussion mellan en Rookie och en Platinamedlem i en tråd om hur nykomlingar välkomnas!

/Lars J
Ja, det har du rätt i. Se så det kan bli när en ny medlem/pojkspoling är uppstudsig från början och anklagar en erfaren medlem/gubbstrutt för att diskriminera :wink: Akta så du inte blir utröstad på studs :wink:

Så gör man inte - såg du inte den oskrivna regeln? :wink:

Skämt å sido så anser jag att var och en får stå för sitt handlande. Ingen skugga över forumet eller övriga medlemmar för att du och jag hamnade i dispyt, jag står själv för mina åsikter. Samma gäller nykomlingar anser jag, ger man sig in i leken får man leken tåla. Gör man inte det får man avvakta och iakta tills man tror att man är beredd på konsekvenserna.

Men tack och lov tycker fungerar det här forumet mycket bra med väldigt få övertramp. Men det får ju inte bli så att man av rädsla för att trampa folk på tårna håller tyst, så ska det inte vara.

"Forumet" är ju en ganska abstrakt sak och inget jag kan representera, men jag personligen välkomnar dig Lars J till forumet!

Jag tycker det är bra med fler användare, det ger underlag för bättre diskussioner och erfarenhetsutbyte.

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » fre 22 sep 2006, 16:47

För övrigt så har genusperspektivet helt saknats i den här tråden..

Var finns alla gummstruttar???

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 04 okt 2006, 19:16

PEEN skrev:För övrigt så har genusperspektivet helt saknats i den här tråden..

Var finns alla gummstruttar???
Det måste väl vara i tråden om fendrar :lol:
Calle

Se gla ut

Skriv svar