Fathead, akterstaget bort och ja vadå....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 17 dec 2006, 22:22

nä bom ä inte furt. dä ä gurt som ä furt, å dä finns INGET gurt på den båten. -hurra!!
du får väl kasta dej i bilen å komma å provsegla? du kanske ska ha bom på 707an? det är ju först då som focken står BRA när man skotar ut den

Användarvisningsbild
Black Widow
Trogen medlem
Kontakt:

Detdär med fathead, akterstag och backstag

Inlägg av Black Widow » sön 31 dec 2006, 17:56

Hej på Er!
Jag har förändrat mitt segelplan en del, ökat med ca 25%!
Jag var tvungen att ta bort mitt akterstag pga. den stora toppen och akterrundan, så i sommras seglades det bara med backstag och det fungerade helt ok!
Inför 2007 så skall jag sätta dit \"akterstag\" som löper från toppen ner till backstagen (ett på var sida om toppen) för att inte tappa toppen på en hård undanvind, på kryssen så är planen att kunna ta hem lite i toppen för att öppna lite.
Jag har en genomgående rigg med enkla raka spridare.
Fördelen med backstag är ju att kunna kontrollera sagget i förstaget på kryssen.
Jag kan tänka mig att vissa riggar skulle må bra av att få \"fiolstag\" monterat, det blir ett bra drag i toppen på masten när man har en Fathead stor.
Lite ombyggnad är ju roligt och det tillhör väl seglingen att man kan få testa sina ideér lite, det gör jag i alle fall.
Ni kan gå in på Min sida på webben, där finns det ett antal album och bilder på min båt!
http://seglingsbilder.spaces.live.com
Ha en bra vinter med ombyggnaden!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Detdär med fathead, akterstag och backstag

Inlägg av Seglaren » mån 01 jan 2007, 21:11

Black Widow skrev:Hej på Er!
Jag har förändrat mitt segelplan en del, ökat med ca 25%!
Jag var tvungen att ta bort mitt akterstag pga. den stora toppen och akterrundan, så i sommras seglades det bara med backstag och det fungerade helt ok!
Inför 2007 så skall jag sätta dit "akterstag" som löper från toppen ner till backstagen (ett på var sida om toppen) för att inte tappa toppen på en hård undanvind, på kryssen så är planen att kunna ta hem lite i toppen för att öppna lite.
Jag har en genomgående rigg med enkla raka spridare.
Fördelen med backstag är ju att kunna kontrollera sagget i förstaget på kryssen.
Jag kan tänka mig att vissa riggar skulle må bra av att få "fiolstag" monterat, det blir ett bra drag i toppen på masten när man har en Fathead stor.
Lite ombyggnad är ju roligt och det tillhör väl seglingen att man kan få testa sina ideér lite, det gör jag i alle fall.
Ni kan gå in på Min sida på webben, där finns det ett antal album och bilder på min båt!
http://seglingsbilder.spaces.live.com
Ha en bra vinter med ombyggnaden!
Tackar! Har kikat på din båt och den är läcker! Vad skulle du göra i vinter modifiera sittbrunnen, eller var det inte något på gång?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Black Widow
Trogen medlem
Kontakt:

Ombyggnad

Inlägg av Black Widow » tis 02 jan 2007, 05:23

Hel Seglarn!
Jo, det blir lite ombyggnad av båten i vinter, först så skall två(2) roder bli ett, på Safiren så är det två roder som är sammanlänkade med varandra via en länkarm, tyvärr så är det lite dålig styrvärkan i lägre farter och på undanvind, det skall bli en ny hjärtstock och ett större balansroder lite längre akterut, enligt mina beräkningar så kommer det att bli en känsligare och mera exakt styeffekt.
Även sittbrunnen skall bli större....... Jag kommer att kapa bort 2/3 delar av ruffen, det kommer bara att bli en liten \"kapp\" kvar! Varför detta stora ingrepp, jag vill ha en mera lättarbetad sittbrunn och med den större brunnen så finns det möjlighet att vara 4 i båten.
Visst är jag \"lite\" tokig... men jag gillar att förändra mina båtar som dom passar mig och få testa mina tankar och funderingar, för det är ju halva båtlivet tycker jag. Har även tankegångar på att förändra riggen men det får nog bli till ett annat år.
Gippa Lungt!

SWE54
Diamantmedlem

Re: Detdär med fathead, akterstag och backstag

Inlägg av SWE54 » tis 02 jan 2007, 11:40

Black Widow skrev:Jag kan tänka mig att vissa riggar skulle må bra av att få "fiolstag" monterat, det blir ett bra drag i toppen på masten när man har en Fathead stor.
Kollade också in Safiren och den ser väldigt bra ut...

Jag har själv en väldigt mjuk rigg (Banner 28 HR) och jag vet en del som monterat fiol i toppen men det kan bli lite lurigt när man kör med "fathead" väl?
Det blir ju rätt bra tryck högre upp och me fiolen så planar ju inte toppen ur när man skotar hårt.
Jag behöver bara använda häckstaget vid extrem lättvind för att inte toppen ska vara för djup, annars är det mer eller mindre självjusterande som det är nu. Jag har ingen fathead utan en "traditionellt" utbyggd akterrunda.
Det är kanske inte lika känsligt på Safiren som troligen är styvare men ändå en tanke.
Jag kan däremot rekomendera checkstag för att hålla emot mastböjen när man drar i backstagen. Kan vara svårt att få bra sträck i förstaget annars, om nu masten är mjuk vill säga...

Skriv svar