Hur navigerar du?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 20 jan 2007, 10:30

Det skiter sig inte ofta med den stora båten. Men så är jag försiktig, och är sällan i hetsiga situationer där man blir benägen att ta risker (= kappsegling).

Det som ändrats under årens lopp är att jag litar på elektroniken allt närmare land. Inne i skärgården (Bohuslän, t ex) kan jag numera tänka mig att lita rätt så mycket på GPS:en om det är mörkt eller dimma, dvs man har sikt något hundratal meter, men ser inte längre styrmärken eller landmärken för vinkelbestämning. Klocka, kompass och ekolod finns som möjlighet, em stämmer GPS och sjökortet med min känsla litar jag på det.

Att gå helt i blindo på GPSplotter är närapå otänkbart. Vid ett tillfälle i Öresund kom det svår tjocka (sikt <50 meter), och då använde jag GPS och PCplotter för att hitta en prick vid Nyhamnsläge och gå i en metkrok bakom ett \"rev\" - allt för att vara ur vägen för riktiga fartyg och kunna ankra utan ångest. Men inte fasen vågade jag gå in och runt utan att ha hittat pricken först, och sett (med ögonen) att den låg där den skulle. Men det var inga problem - pricken var säkert utlagd med GPS :-).

Min bedömning är att det inte hade varit lämpligt att försöka detta utan stödet från GPS. Då hade man naturligtvis fått hålla sig undan på annat sätt - helt enkelt segla fram och tillbaka längs en djupkurva och acceptera en gradvis ökande osäkerhet i positionen.
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 20 jan 2007, 13:11

Tommy skrev:När det gäller frågan om vektorkort eller bildfilskort (BSB) så har ju bägge sina fördelar. Allt är säkert sagt tidigare men...

Vektorkort:
+ Kan zooma med ökad detaljrikedom med högre zoom
+ kan gömma/visa olika lager av information mm

Bildfiler:
+ Bättre underlag (vektorkorten är ALLTID förenklade versioner av orginalkort)
+ Man kan enkelt lägga in egna favoritkorten
Japp, men du glömmer en ganska "cool new feature" på vektorkorten.
Om man använder "Coastal Explorer" (finns i trailversion på deras hemsida) så kan man

* söka på kortet
sök gilleleje och du kan dubbelklicka på söksvaret och gå direkt dit

* be programmet kolla upp routen
Du får en lista med hinder tex grund, grundt vatten, land mm

* Du kan få röstuppläsning
"arrived at waypoint varberg, new course 56 grader...
okay kanske overkill men ändå. aproaching ship at distance... (AIS)

+ de övriga fördelarna.

Svante

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » lör 20 jan 2007, 13:15

Hur navigerar du löd ju frågan ursprungligen. Det beror väl ganska långt på omgivningen. I en sönderskuren skärgård, sådan som insjöar, Stocholms kärgård, Åland, Finska viken eller Åbolands skärgård, blir det väl inte egentligen så mycket fråga om nautisk navigering som om ett slags orientering till sjöss. Det gäller att identifiera klackar och vikar och holmar och gatt. Här tycker jag nog att papperskort är det enda som gäller. Och erfarenhet. En stor del av tjusningen med skärgårdssegling är väl just detta. Teknifierar man det hela för mycket kan väl lika gärna sitta i en motorbåt med autopilot och gå enligt förprogrammerade waypoints. Försök göra Tiomila med en kartplotter. Men det är klart GSP skall man ju ha som back-up och trygghetsfaktor.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 20 jan 2007, 15:14

Svante skrev: * söka på kortet
sök gilleleje och du kan dubbelklicka på söksvaret och gå direkt dit

Du får en lista med hinder tex grund, grundt vatten, land mm

"arrived at waypoint varberg, new course 56 grader...
okay kanske overkill men ändå. aproaching ship at distance... (AIS)

+ de övriga fördelarna.

Svante
Ja, måste erkänna att min efarenhet av vektorkort är begränsad, förutom min plotter. Så de har säkert många finurliga funktioner. Just genom att vektorkorten är vektoriserade så ger det ju mjukvaran möjlighet att använda informationen på ett smartare sätt.

Men:
* söka på kortet

Kan man ju lätt ordna även med bildkort, genom att ha en infofil vid sidan om. OziExplorer har sådana funktioner

Låter "coolt" men frågan är vad nyttan är. Skulle inte förlita mig på det, och sen är ju en av de roliga bitarna med seglingen att själv kolla upp rutten innan på kortet (tycker iallafall jag)

Det kan ju säkert vara bra, t.ex varna för att man kör mot grund eller så. Där är ju vektorkortet bättre.
Röstuppläsning och AIS har dock inte med vektorkortet att göra, där räcker det ju med egna båtens position och fartygets position för att ordna det.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 22 jan 2007, 09:06

Papperskort och kompass. Har sedan jul en enkel GPS som jag skall testa. Som svar på frågan hur jag gör på nätterna eller vid dimma - jag ligger still!
Alla borde ha skägg

Skriv svar