Var har man dunken med bränsle?Guitar Nilsson skrev:Kan beskriva wallas keramiska spis lite mer, den som jag alltså tog ur och sålde alldeles för billigt.
Den drivs med lysfotogen och ser ut som en keramikhäll på en hemmaspis. Under ena halvan av hällen brinner en låga, den halvan blir varmast, avgaserna går ut via den andra halvan och ut genom en avgasslang, min hade utloppet på skrovsidan. (Det avgasutsläppet använder jag nu till webastovärmaren) .
Inne i salongen???
Jag har pratat med en båtkompis som var nöjda med sin Wallas somgick på fotogen och funderar på att byta till en sån igen på deras nya båt.
Några funderingar:
Gasol stänger du av vid tanken när du inte använder den, var stänger du av fotogen / dieseln vid en brand eller läcka?
Jag har inte tänkt på det så mycket innan men det känns fel att ha en massa bränlseslangar inne i båten som inte går att stänga av.
Det gäller värmare också, om det läcker bränsle mellan tank och värmare, var stänger du av???
Hur funkar det med fotogen egentligen?
Behövs den en pump för att få fram bränslet?
Skulle man kunna ha en dunk i ett stuvfack med avstängningskran till tex spis / värmare?
Eller kan man sätta värmeren i stuvfacket för att minimera bränsleslangar i båten?
Går det inte att lösa avstängning på nåt praktiskt och bra sätt funderar jag på gasol till spis och fotogen till värmare som då är monterad i ett stuvfack.
Många frågor blev det. är det någon som har några svar? /