Mashead och kryss.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 07 apr 2008, 13:29

Brendan skrev:Som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg sätter man an inre förstag och häckstag kraftigt. Då får man en kraftig krum framåt och storseglets buk plattas ut.
Kan man på detta sätt förspänna riggen så att masten är utan krum när akterstaget är löst ansatt och att masten krummar samtidigt som man drar i akterstaget? Eller måste man ta hem både på akterstaget och inre förstaget samtidigt för att uppnå effekten?

När jag seglar min (partialriggade) båt använder jag akterstaget aktivt hela tiden för att fintrimma balansen i båten och att "lufta" storseglet i kraftiga vindbyar. Akterstagssträckaren är framdragen till relingskanten och har dubbelkommando. Kunde man uppnå något liknande med en mastheadriggad båt skulle jag gärna byta till en sådan, riggen är ju trots allt stadigare när den är fullt stagad i toppen.
X-342 SWE 18 "Kexet"

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 07 apr 2008, 14:03

Jag tror vad de menar är att man sättar an akterstaget så hårt att masten så att säga böjer sig på mitten. Borde funka till en viss gräns.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 07 apr 2008, 15:16

Seglandet med full stor och full (men mycket platt) fock i vindar av den aktuella styrkan var inte någon enskild företeelse utan något jag praktiserade i många år, för det mesta flera gånger per år.

Men som sagt, tror man inte på detta så gör man inte. Och det är väldigt ovanligt att någon syr upp en fock enbart avsedd för hårdvindsegling, för de flesta nöjer sig att ta sig fram någorlunda i det läget. Jag skulle idag inte sy en sådan fock till en Ballad, numera skulle det bli någorlunda exakt en sån självskotare med stor akterrunda och buk i toppen, genomgående lattor och bukutjämnare som jag har på min nuvarande 7/8-rigg. Det har överraskat flera gäster ombord på min nuvarande båt vilken kraft som kommer ur denna typ av försegel. Och med den skulle jag troligen nästan aldrig behöva reva storen heller, bara rulla in lite och trolla bort buk. (2 rev i storen på Maxi999 ger ungefär samma krängande kraft som en orevad stor på en Ballad. Förtriangel och rätande moment ungefär lika på de två)

Att kryssa i storm på Norsjön är ett annat kärt ämne, men där jag inte för stormfanan....

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 07 apr 2008, 15:18

FredrikW skrev:Hur krummar man en masthead? Ok att det går att spänna upp förstaget, men där slutar det.

Masthead och 7/8 är aldrig lika höga. Titta på nybåtar där det finns båda alternativ. 7/8 är alltid högre.
Hm. Min masthead från 1985 är högre än alla nya runt 31 fot. Känns bra.
Jag har dubbla undervant och sätter åt de främre väldigt hårt, de bakre lösare. Med slappt häckstag har jag då en knappt synlig krum, drar jag åt hanfoten bak krummar det ganska rejält. Drar jag de bakre undervanten hårdare funkar det här mkt sämre. I år ska jag sätta dit ett extra block bak på hanfoten för att dubbla kraften och kunna krumma lättare under gång. Är ivrig nå hemskt att prova alla mina nya trimidéer.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 07 apr 2008, 15:20

Seawolf skrev:
SWE54 skrev:

Det finns ju ett par saker man kanske kan tänka på...
En profil tappar sin framåtdrivande kraft om den blir planare än ca 5%.
Så att planka storen ger i princip enbart ett stort luftmotstånd, ställer man dessutom ner den i lä så tappar man även totalprofilen och dämed en del i höjd. Det gör att man tvingas segla lite lägre med mer fyllt försegel. Det är detta som ofta maskerar en lovgirighet.
Vagnar man ner för att slippa rodertryck så döljer man bara problemet, man tar inte bort det.
Därför lönar det sig alltid att reva.
Man kan då segla med buk i storen, twista ur topparna och hålla bommen så nära centrum det går.
Har man inget rev så är det ju en annan sak, då kan man bli tvungen att "ställa undan" storen.
En dacronstor i hård vind, maxplattad kommer att ha några % buk, kanske 5 pga. krafterna.

Jag begär inte att bli trodd, men vid flera tillfällen då jag drabbats av hårda vindfronter med full Balladstor har jag kunnat segla på mellan vidöppen bidevind och lägre med endast storen kickad släppt i lä och planad som beskrivet utan försegel i c:a 6.5 knop. Det hela är inte svårt eller riskabelt för vem som helst att prova.
Tvivlar inte ett dugg på att det fungerar..:)
Det var mest med avseende på att reva eller inte.
Har själv gjort så när jag inte kunnat reva.
Men det jag menar är att det lönar sig alltid att reva.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 07 apr 2008, 15:21

FredrikW skrev:Jag tror vad de menar är att man sättar an akterstaget så hårt att masten så att säga böjer sig på mitten. Borde funka till en viss gräns.
Om man har inre förstag eller dubbla främre undervant, samt en anordning som gör det enkelt att släppa på förstaget någon halv % av dess längd, så kommer masten att krummas av de framåtriktade undervanten när man sträcker akterstaget.
Men denna förstagsjusterring gör man knappast medan man seglar om man inte fixar det hela med hydraulik eller nåt annat listigt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 07 apr 2008, 15:24

Guitar Nilsson skrev:
FredrikW skrev:Hur krummar man en masthead? Ok att det går att spänna upp förstaget, men där slutar det.

Masthead och 7/8 är aldrig lika höga. Titta på nybåtar där det finns båda alternativ. 7/8 är alltid högre.
Hm. Min masthead från 1985 är högre än alla nya runt 31 fot. Känns bra.
Jag har dubbla undervant och sätter åt de främre väldigt hårt, de bakre lösare. Med slappt häckstag har jag då en knappt synlig krum, drar jag åt hanfoten bak krummar det ganska rejält. Drar jag de bakre undervanten hårdare funkar det här mkt sämre. I år ska jag sätta dit ett extra block bak på hanfoten för att dubbla kraften och kunna krumma lättare under gång. Är ivrig nå hemskt att prova alla mina nya trimidéer.
Hade du dessutom barduner, motsvarande checkstagen på en fraktionsriggad, så fick du ännu mer kontroll på förstaget.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 07 apr 2008, 15:34

SWE54 skrev:

Tvivlar inte ett dugg på att det fungerar..:)
Det var mest med avseende på att reva eller inte.
Har själv gjort så när jag inte kunnat reva.
Men det jag menar är att det lönar sig alltid att reva.
En vingprofil med lagom anfallsvinkel mot vinden har en kvot mellan krängande kraft och framåtriktad kraft som blir gynnsammare ju planare vingprofilen är. Samtidigt blir både dessa krafter mindre för en plan än för en bukigare.
Detta innebär att när båtens styvhet medför en begränsning, är det gynnsamt att göra vingprofilen planare med början upptill. När inte det räcker fortsätter man att plan ut även nederdelen samtidigt som man efterhan ser till att anfallsvinkeln i toppen blir nästan netral, för man har inte råd att skapa krängkraft där uppe längre.

Men finessen med arrangemanget är att man på slutet i denna övergång får en fantastisk fin kvot mellan krängning och framåtdriv då profilen är superplan.

Eftersom en genua aldrig kan vara tillnärmelsevis så plan som ett storsegel, skall man undvika genua i hårdvind. Idealet är ett högsmalt pansarsegel som kan skotas mycket plant det med och med stenhårda långa lattor. Dess drag/krängkvot blir bra, och då draget dessutom hamnar långt fram så motverkar det att man har full stor.

Ett sådant högsmalt försegel med lattor kan bara hållas plant på kryssbog. Så fort man släpper på skotet och faller av så blir det bukigare nertill , men då det samtidigt tvistar i toppen då så vräks inte båten ner av det, och de långa styva lattorna håller det någorlunda lugnt. Genua är det värre med i det läget.

(får räcka med detta, jobbet pockar ju också :-)

Brendan
Diamantmedlem

Att tro sina sinnens vittnesbörd

Inlägg av Brendan » mån 07 apr 2008, 17:03

Seawolf skrev:Seglandet med full stor och full (men mycket platt) fock i vindar av den aktuella styrkan var inte någon enskild företeelse utan något jag praktiserade i många år, för det mesta flera gånger per år.

Men som sagt, tror man inte på detta så gör man inte. Och det är väldigt ovanligt att någon syr upp en fock enbart avsedd för hårdvindsegling, för de flesta nöjer sig att ta sig fram någorlunda i det läget. Jag skulle idag inte sy en sådan fock till en Ballad, numera skulle det bli någorlunda exakt en sån självskotare med stor akterrunda och buk i toppen, genomgående lattor och bukutjämnare som jag har på min nuvarande 7/8-rigg. Det har överraskat flera gäster ombord på min nuvarande båt vilken kraft som kommer ur denna typ av försegel. Och med den skulle jag troligen nästan aldrig behöva reva storen heller, bara rulla in lite och trolla bort buk. (2 rev i storen på Maxi999 ger ungefär samma krängande kraft som en orevad stor på en Ballad. Förtriangel och rätande moment ungefär lika på de två)

Att kryssa i storm på Norsjön är ett annat kärt ämne, men där jag inte för stormfanan....
Jag tror på mina sinnens vittnesbörd.

När jag var med som gast i Tjörn Runt 2004, då det blåste uppåt kuling, förlorade vi många placeringar på att vi seglade med fullt storsegel på kryssen. Vi placerade oss bra nog men skulle tveklöst ha lyckats ännu bättre, om vi hade revat på kryssen från Berga strand till Rönnäng.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Att tro sina sinnens vittnesbörd

Inlägg av Seawolf » mån 07 apr 2008, 20:49

Brendan skrev:
När jag var med som gast i Tjörn Runt 2004, då det blåste uppåt kuling, förlorade vi många placeringar på att vi seglade med fullt storsegel på kryssen. Vi placerade oss bra nog men skulle tveklöst ha lyckats ännu bättre, om vi hade revat på kryssen från Berga strand till Rönnäng.
Håller absolut med. Men det var inte med min gamla Ballad utan en 7/8-rigg med extrastort storsegel. Och det är Balladen jag förordar att inte reva storen på i onödan om man har försegel som kan appliceras som jag beskrivit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 07 apr 2008, 20:55

Angående krumningen, så kan inte jag släppa förstaget, men det går bra att krumma med häckstaget ändå. Och då är masten sjukt fläskig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 07 apr 2008, 21:01

Brendan skrev:
Vi placerade oss bra nog men skulle tveklöst ha lyckats ännu bättre, om vi hade revat på kryssen från Berga strand till Rönnäng.
Kan man placera sig "bra nog" utan att vinna? Själv vann jag IF-klassen det året, men att få stå överst på pallen hade ändå känts bättre :twisted:

För övrigt hade jag fullt segelställ med genua och orevad stor som jag planade ut som ett windsurfingsegel. Det gick både fortare och högre än de som valde att segla med fock eller rev. Men nu handlar ju diskussionen om masthead och då blir allt lite annorlunda.

Jag tycker det har kommit fram mycket bra information om riggar som jag inte kände till. Blir sugen på att ge mig ut och segla en större mastheadriggad båt för att testa knepen som det skrivits om här. Kanske är det inte en så hopplös konstruktion ändå..? :o
X-342 SWE 18 "Kexet"

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 07 apr 2008, 21:08

Jag håller med Brendan, jag seglade själv Lidingö Runt i en Express där skippern envisades med att ha max ställ (stor+genua) uppe trots 12 m/s. Båten låg mer horisontellt än upprätt. Hade vi snabbt tagit in ett rev och bytt till fock är jag övertygad om att vi hade gjort bättre fart på den långa kryssbogen bakom ön.
Gillar att segla!

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 07 apr 2008, 21:16

Fredrik skrev:
Brendan skrev:
Vi placerade oss bra nog men skulle tveklöst ha lyckats ännu bättre, om vi hade revat på kryssen från Berga strand till Rönnäng.
Kan man placera sig "bra nog" utan att vinna? Själv vann jag IF-klassen det året, men att få stå överst på pallen hade ändå känts bättre :twisted:

För övrigt hade jag fullt segelställ med genua och orevad stor som jag planade ut som ett windsurfingsegel. Det gick både fortare och högre än de som valde att segla med fock eller rev. Men nu handlar ju diskussionen om masthead och då blir allt lite annorlunda.

Jag tycker det har kommit fram mycket bra information om riggar som jag inte kände till. Blir sugen på att ge mig ut och segla en större mastheadriggad båt för att testa knepen som det skrivits om här. Kanske är det inte en så hopplös konstruktion ändå..? :o
Vi vann också klassen och det var inte någon masttoppriggad båt! Vi ledde startgruppen fram till Berga strand, men där låg vinden på och vi förlorade placering efter placering på grund av att vi inte hade revat som de flesta av konkurrenterna.

Jag minns inte att jag någonsin revade min IF. Den båten var väldigt speciell - balanserade utmärkt med enbart full stor och krängde tills vinden blåste av seglet. Det var bara att stå på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 apr 2008, 21:40

Det är ofta så att vid kappsegling väljer man segelyta för de lugnare perioderna i byigt väder. Revar man för "god gång" i byarna tappar man en del de stunder det annars hade gått att köra fullt. Man kan bara få svar om det lönat sig endera vägen om man seglar två eljest likvärdiga båtar sida vid sida.

Vad gäller masthead och trimning: Mastböjen är litet svårare att variera, men man kan alltid skapa en grund-böj för att få till en lagom storsegelbuk. Problemet är att när man böjer masten sträcker man samtidigt förstaget, och det är ungefär tvärtom vad som händer på en partialriggad båt. Men har segelmakaren har sytt förseglet efter de förutsättningarna blir det inte så illa.
Anders S

Skriv svar