Så har det hänt igen.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem

Re: Så har det hänt igen.......

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 10:23

Eilean skrev:Trist tråd. Med för mycket trist ton och för många trista påståenden.

Men tristast är det som hänt. Hoppas det fixar sig på bästa möjliga sätt, Calle.
Ja, usch, skönt att du kom in Gunnar S som en solstråle i tristessen och lättade upp stämningen med ditt glada, lättsamma och humoristiska inlägg. Tack!

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » tor 12 feb 2009, 10:30

S-B A-son skrev:Antagligen finns fler än jag som emellanåt kikar på Blocket och annorstädes efter båtprylar. Det kan ju vara idé att hålla ögonen öppna för det Calle blivit av med. Förr eller senare omsätts varorna.
Bra idé, tycker jag. Här är ju läge för en rejäl kollektiv insats från oss på Sailguides forum. Allt kan kanske inte säljs i Sverige, utan i något grannland, men man kan ju göra så gott man kan. Finns det något särskilt som du kan specificera av det som du blivit av med, Calle? Någon viss typ av märke/modell på GPS, plotter, TV, etc? Annat som kan identifieras?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 feb 2009, 13:07

Och när prylarna dyker upp på Blocket vad gör vi då? Skickar ut närmast boende medlem utrustad med tillhyggen? Eller ska vi samla prisstatistik?

Det enda vettiga man kan göra är att diskutera lösningar för att förhindra eller åtminstone minska risken för inbrott.

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » tor 12 feb 2009, 13:55

bosseh skrev:Och när prylarna dyker upp på Blocket vad gör vi då?
Tja, kontakta Konstapel Batong och meddela att prylarna man tidigare anmält stulna nu misstänks finnas till salu? Bestämma dejt med säljaren i sällskap med lämplig myndighetsperson?
Dylika saker lär ha inträffat och fungerat.

Visst kan man diskutera ihjäl sig om vilka åtgärder man kan vidta, men först och främst handlar det om oförmågan att låta andras prylar vara. Själv har jag bara drabbats av småinbrott i bilen vid några tillfällen, men ändå får man lust varje gång att skrika "Ge faaaan i mina prylar!!!". (Det har i och för sig också hänt vid de flesta tillfällena.) För egen del gäller bara tömning av båten på det mest värdefulla, samt upplåsta luckor. Jag vill inte betala för dubbla taggtrådsstaket som patrulleras av Rottweilerförsedda vakter dygnet runt. Grefabs priser verkar avskräckande som de är.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 12 feb 2009, 14:40

Det känns som att diskussionen om vad GREFAB gjort eller inte gjort enligt kontraktsvillkoren börjar bli mer saklig nu, och det är faktiskt vad jag försökte bidraga till just för Calle C skull.
Om det finns något Calle C kan anmärka på med hänvisning till avtalet, så är möjligheten att få något ut av det betydligt bättre om man inte samtidigt tar upp sådant som bygger endast på upprörda känslor och tyckanden om hur det borde vara osv.
Frågan om vad GREFAB gjort och om de borde ha gjort annat eller mer är helt en fråga om kontraktsvillkoren så länge vi har accepterat dessa, vilket ju Calle C har gjort i alla år, liksom jag och alla andra. Tycker vi att GREFAB borde göra mer är det en fråga för framtiden, inte en fråga ihop med vad som just har hänt.
Användandet av utfyllnadsområdet verkar för mig högst tveksamt och det enda jag läst som verkar ha en chans att vara grund för ersättningsanspråk, speciellt om det finns plats kvar på vanliga ställen. Kan Calle C eller Brendan eller någon annan berätta om hela den vanliga uppställningsplatsen är full eller inte.

Jag har Hinsholmskilen som hemmahamn och är i stort sett nöjd med GREFAB, även hos oss är det inbrott ibland men några ungdomsgäng som härjar har jag inte hört om Brendan.

Hartzells planer för Björlöanda Kile låter ju klart bra, och planerna för övervakning osv är ju ungefär vad som efterlysts i tråden - men vad kostar detta? Ingenting är gratis och insatser och hyra för bryggplats och vinterplats är på väg att höjas rätt kraftigt även hos GREFAB, och det vore intressant att höra synpunkter från båtägare som inte just blivit bestulna - villigheten att betala för en massa övervakning brukar inte vara så stor då...
Själv tål jag en höjning av kostnaderna en bit till, men bara om jag får något med substans för pengarna.

Hoppas Calle C reder upp det här och har ork att berätta hur det går, finns säkert mycket att lära inför den dag vi själva råkar ut för något.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 15:23

Maxi33 skrev:Jag har Hinsholmskilen som hemmahamn och är i stort sett nöjd med GREFAB, även hos oss är det inbrott ibland men några ungdomsgäng som härjar har jag inte hört om Brendan.
MVH
Håkan
Det var Peter Hartzell som redogjorde för brottsligheten i GREFAB-hamnarna. Han framhöll att Björlanda Kile hade betydligt gynnsammare brottsstatistik än till exempel Hinsholmskilen och andra hamnar som ligger närmare Göteborgs centrum, vilket medför att ungdomar drar fram och begår brott där i en helt annan utsträckning.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 15:37

Maxi33 skrev:Hartzells planer för Björlanda Kile låter ju klart bra, och planerna för övervakning osv är ju ungefär vad som efterlysts i tråden - men vad kostar detta? Ingenting är gratis och insatser och hyra för bryggplats och vinterplats är på väg att höjas rätt kraftigt även hos GREFAB, och det vore intressant att höra synpunkter från båtägare som inte just blivit bestulna - villigheten att betala för en massa övervakning brukar inte vara så stor då...
Själv tål jag en höjning av kostnaderna en bit till, men bara om jag får något med substans för pengarna.

MVH
Håkan
Visst kostar det. Bara utfyllnaden som har pågått under några år men nu äntligen är klar har kostat en hel del och har inte börjat ge något tillbaka än. Minns inte antalet lastbilslass men det var en häpnadsväckande hög siffra. Varje lass kostade 200 kronor. Till hösten byggs en bockhall och sedan sätter man igång med den första inomhushallen för vinteruppläggning. Även om hallar kostar en del att bygga så kommer de snabbt att tjänas in. Idag kostar en inomhusplats cirka 2½ gånger så mycket som en utomhusplats. Ett stort antal nya, långa och breda bryggplatser har tillkommit genom förlängning av bryggorna och bidrar till GREFAB:s redan mycket goda ekonomi. Stängsel, grindar och övervakningskameror kostar nog inte så mycket.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 15:51

Maxi33 skrev:Det känns som att diskussionen om vad GREFAB gjort eller inte gjort enligt kontraktsvillkoren börjar bli mer saklig nu, och det är faktiskt vad jag försökte bidraga till just för Calle C skull.
Om det finns något Calle C kan anmärka på med hänvisning till avtalet, så är möjligheten att få något ut av det betydligt bättre om man inte samtidigt tar upp sådant som bygger endast på upprörda känslor och tyckanden om hur det borde vara osv.
Frågan om vad GREFAB gjort och om de borde ha gjort annat eller mer är helt en fråga om kontraktsvillkoren så länge vi har accepterat dessa, vilket ju Calle C har gjort i alla år, liksom jag och alla andra. Tycker vi att GREFAB borde göra mer är det en fråga för framtiden, inte en fråga ihop med vad som just har hänt.
Användandet av utfyllnadsområdet verkar för mig högst tveksamt och det enda jag läst som verkar ha en chans att vara grund för ersättningsanspråk, speciellt om det finns plats kvar på vanliga ställen. Kan Calle C eller Brendan eller någon annan berätta om hela den vanliga uppställningsplatsen är full eller inte.

MVH
Håkan
Håkan jag tycker du hakar upp dig litet väl mycket på kontraktsvillkoren. Jag har inte lusläst dem, men det är möjligt att GREFAB har rätt att ta ut samma avgift för reservplatserna i slumområdet, även om det låter konstigt. Vad jag stör mig på är att GREFAB i alla sammanhang går ut med pukor och trumpeter och framhåller hur viktiga vi är som kunder och att de är ytterst måna om att vi ska vara nöjda, att deras service är av absolut toppklass och så vidare. Dessa budskap rimmar illa med det Calle C råkat ut för.

Gamla kunder borde vara garanterade plats på den ordinarie hamnplanen, oavsett om båten tas upp 1 september eller 30 november. Slumområdesplatserna borde endast erbjudas nya kunder, som om de så önskar erbjuds att stå i kö för plats på hamnplanen kommande år. Naiv som jag är trodde jag att det fungerade så, men det var tydligen fel.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 16:00

Reservområdet
Bilagor
slum.jpg

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 12 feb 2009, 16:01

"Det var Peter Hartzell som redogjorde för brottsligheten i GREFAB-hamnarna. Han framhöll att Björlanda Kile hade betydligt gynnsammare brottsstatistik än till exempel Hinsholmskilen och andra hamnar som ligger närmare Göteborgs centrum, vilket medför att ungdomar drar fram och begår brott där i en helt annan utsträckning."
Skrev Brendan.

Tack Brendan, jag får nu en del intressanta funderingar i huvet, vore intressant att höra kommentarer från andra sailguidister.

Fundering ett.
Vad vet GREFAB om brottsstatistiken? Hur vet de vad de vet? Varför samlar de på statistik och till vad ändamål?
Fundering två.
Jag har haft båt i Hinsholmskilen i över tio år och periodvis varit där flera kvällar i veckan vintern igenom då jag jobbat med ombyggnader och sånt i båtar jag haft, men aldrig sett några ungdomsgäng eller hört från andra båtägare om sådana. Inte heller i Roderbladet eller i Hinsholmskilens båtförenings info har jag läst om sådana problem.
Fundering tre.
Om detta med brottsstatistiken är riktigt, varför är det då i Björlanda Kile GREFAB satsar på ökad övervakning och så vidare och inte i Hinsholmskilen?

Skall vi med båt nära händelsernas centrum känna oss särbehandlade...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 12 feb 2009, 16:14

"Dessa budskap rimmar illa med det Calle C råkat ut för."
Skrev Brendan.

Jag har aldrig hört några pukor eller trumpeter i GREFABS hamnar Brendan, jag förmodar du menar detta känslomässigt. Har inte heller läst några påståenden om att deras service är absolut toppklass, det närmaste är väl deras slogan "Hos oss hamnar du rätt".

GREFAB är ett företag som hyr ut båtplatser, deras service är att ta upp och sjösätta båtarna, och du skriver själv att hamnfolket i Björlanda Kile gör detta på ett helt OK sätt.
Något mer kan vi inte begära av GREFAB.

Det Calle C råkat ut för och som GREFAB möjligen kan ställas till ansvar för, som jag tidigare sagt, är att uppställningsplatsen är olämplig för att vinterförvara båten då marken inte är stabil.
Stölden har inget med GREFAB att göra.

Synpunkten att en ny hyresgäst skall bli sämre behandlad än en gammal, till exempel genom att få båten medvetet placerad med ökad skaderisk, ställer inte jag upp på.
Jag upprepar frågan från ett tidigare inlägg, är det någon som redan i höstas klagade till GREFAB över olämpligheten i att använda utfyllnadsområdet?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 12 feb 2009, 16:57

Brendan skrev:Ja, usch, skönt att du kom in Gunnar S som en solstråle i tristessen och lättade upp stämningen med ditt glada, lättsamma och humoristiska inlägg. Tack!
Ingen orsak! Kan jag glädja någon med mina ord käns det bara fint. Väl bekomme!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 12 feb 2009, 17:47

bosseh skrev:Och när prylarna dyker upp på Blocket vad gör vi då? Skickar ut närmast boende medlem utrustad med tillhyggen? Eller ska vi samla prisstatistik?
Ja du Bosse, det rimliga att göra är att kontakta Calle C, förmodligen bäst via PM, kanske via mail eller telefon för dem som känner honom. Calle är den som bäst identifierar sina egna prylar och han är också den som är bäst skickad i att avgöra vad som skall göras. Att ta kontakt med Polisen är ju självklart bra när man har ordentligt på fötter. Kanske också försäkringsbolag om det är någorlunda summor i det som försvinner.
bosseh skrev:Det enda vettiga man kan göra är att diskutera lösningar för att förhindra eller åtminstone minska risken för inbrott.
Det är snudd på humoristiskt att du anser att en diskussionsklubb som denna, åtminstone i det korta perspektivet, kan hjälpa Calle eller Calles olycksbröder/systrar genom skrivprat. Dina övriga kommentarer om tillhyggen och prisstatistik hamnar i min bok i samma fack, nämligen det som ger ett signifikant bidrag till begåvningsreserven!

Igen Calle, hoppas du kommer över detta elände och går vidare!

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 feb 2009, 19:07

Privatspaning ger nog väldigt lite. Polisen brukar inte vara intresserad eller rättare sagt så har de sällan resurser att jaga någon som snott några vantskruvar. Polisen håller fö en viss koll på Blocket själva. Troligen har Polisen en viss aning om vilka gärningsmännen är, problemet är att samla bevis tillräckligt för fällande domar. Man kan säkert diskutera polisens verksamhet men nu har vi den samhällsordningen som vi har och då ska vi låta de göra sitt jobb. Försäkringsbolagen hänvisar till polisen.
Om Calle vill ha hjälp att hålla koll på Blocket så ska han självklart få det, men jag skulle själv bara bli förbannad om jag hittade grejor som stulits från mig.

Att diskutera preventiva åtgärder mot inbrott är inte humoristiskt i min värld. Det som skett kan inte göras ogjort men kanske kan några slippa att drabbas i framtiden.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 21:26

Maxi33 skrev:"Dessa budskap rimmar illa med det Calle C råkat ut för."
Skrev Brendan.

Jag har aldrig hört några pukor eller trumpeter i GREFABS hamnar Brendan, jag förmodar du menar detta känslomässigt.
MVH
Håkan
Nej Håkan, "pukor och trumpeter" är i detta fall något som kallas metafor, och har inte alls med känslomässighet att göra.

Som sagt, när ett företag går ut och marknadsför sig så kraftfullt och frekvent är det minsta man kan begära att de lever upp till sina höga ideal. Det har man inte gjort i fallet Calle C.

Skriv svar