Nord eller färdriktning upp?
Vinddata i navprog.
TIKI Can Read Your Instruments
Wind, Log, Compass, Depth Sounder and AISWith integrated instruments or a multiplexer
TIKI can display data from your wind instrument, log, compass and depth sounder.
True and appearant wind direction can be displayed as graphic arrows on the chart,
http://www.tiki-navigator.com/en/en/I_K10.htm
Wind, Log, Compass, Depth Sounder and AISWith integrated instruments or a multiplexer
TIKI can display data from your wind instrument, log, compass and depth sounder.
True and appearant wind direction can be displayed as graphic arrows on the chart,
http://www.tiki-navigator.com/en/en/I_K10.htm
Re: Nord eller färdriktning upp?
Jag skrev fel. Det skulle stått: " Med Ground Fart menas nog SOG."SWE54 skrev:Nej det är fel.bosseh skrev:Guitar Nilssons beskrivning är rätt.
VMG är fart mot waypoint. Begreppet används i de flesta navigatorer och de vet oftast inget om vinden.
Closing Speed används mest inom flyget och brukar beteckna farten mellan två objekt som båda kan vara i rörelse.
Med Closing Fart menas nog SOG.
Översättningarna i plotters är inte alltid de bästa ...
VMG är fart mot eller med vinden och inget annat.
Att det står så i plotters är just för att dom inte tar emot vinddata och closing speed är det rätta i så fall för det täcker både VMG och VMC och är alltså inte SOG.
Men VMG är fart mot målet (waypoint). Så har det alltid används och så beskrivs det i all litteratur.
Förr beräknade man gång på gång VMG under tex en atlantöverfart för att få ett ETA
Nop.
VMG är fart mot eller med vinden
VMC är fart mot målet
VMC är fart mot målet
Referenser?SWE54 skrev:Nop.
VMC är fart mot målet
Hur många vill du ha?
är väl bäst att sätta in...
VMG=båtfart x cos(sann vindvinkel)
Kolla vad som händer när man seglar med en vindvinkel på 90 grader.
VMC är Velocity Made good to Course.
http://wcsailing.blogspot.com/2008/10/v ... acing.html
http://www.sailingworld.com/from-the-ex ... 61206.html
Så här ser det ut just nu i den virtuella segling jag håller på med
Dom gula fälten i hörnen anger bäst VMG för rådande vind, vinkel+target speed
Till vänster anges även VMC rate för fart mot nästa wpt.
Att den är över 100% beror på att MaxSea körs DR och har inte bättre än 0.5 kn upplösning
VMG=båtfart x cos(sann vindvinkel)
Kolla vad som händer när man seglar med en vindvinkel på 90 grader.
VMC är Velocity Made good to Course.
http://www.sailingworld.com/from-the-ex ... 61206.html
Så här ser det ut just nu i den virtuella segling jag håller på med
Dom gula fälten i hörnen anger bäst VMG för rådande vind, vinkel+target speed
Till vänster anges även VMC rate för fart mot nästa wpt.
Att den är över 100% beror på att MaxSea körs DR och har inte bättre än 0.5 kn upplösning
De länkarna gav ganska lite. Wikipedia är tydligare.
Det finns förvisso system där man kan välja om VMG ska vara Target eller Wind men, per definition så är VMG fart mot mål.
Fråga vilket fartygsbefäl som helst, kolla Raymarine, Garmin, Furuno hur de definierar VMG.
NMEA-meningen WCV = Waypoint closure velocity (Velocity Made Good)
VMG = fart * cos(BRG - COG)
osv
Jag slog upp RYA's Yachtmaster av Penny Haire (fö en av de lättfattade navigationböcker som gjorts)
"The VMG function shows your progress towards a waypoint"
Jag skulle vara försiktig med att säga emot en bok utgiven av Royal Yachting Association
Bifogas: Lättförståelig skiss från Simrad.
Det finns förvisso system där man kan välja om VMG ska vara Target eller Wind men, per definition så är VMG fart mot mål.
Fråga vilket fartygsbefäl som helst, kolla Raymarine, Garmin, Furuno hur de definierar VMG.
NMEA-meningen WCV = Waypoint closure velocity (Velocity Made Good)
VMG = fart * cos(BRG - COG)
osv
Jag slog upp RYA's Yachtmaster av Penny Haire (fö en av de lättfattade navigationböcker som gjorts)
"The VMG function shows your progress towards a waypoint"
Jag skulle vara försiktig med att säga emot en bok utgiven av Royal Yachting Association
Bifogas: Lättförståelig skiss från Simrad.
- Bilagor
-
- VMG.png (41.69 KiB) Visad 3793 gånger
Jasså dom gav dig inget..
Trots att det utförligt beskrivs skillnader mellan VMG och VMC.
Blanda nu inte ihop maskindrivna fartyg med segelbåtar.
Ett maskindrivet bryr sig inte det minsta om vart vinden kommer ifrån och behöver således inte skilja på begreppen.
VMG är fart mot eller ifrån vinden
VMC är fart mot målet
Så är det i segelvärlden
Trots att det utförligt beskrivs skillnader mellan VMG och VMC.
Blanda nu inte ihop maskindrivna fartyg med segelbåtar.
Ett maskindrivet bryr sig inte det minsta om vart vinden kommer ifrån och behöver således inte skilja på begreppen.
VMG är fart mot eller ifrån vinden
VMC är fart mot målet
Så är det i segelvärlden
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Som det verkar nu så kan jag nog fortsätta kalla min tredje fartruta uppifrån VMG. Bra diskussion det här, fast jag inte fattar mycket.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Klart du kan
Den kan även kallas VMC
Det beror nämligen helt på omständigheterna.
Den kan även kallas VMC
Det beror nämligen helt på omständigheterna.
Jaha, så det är bara i seglarvärlden. Antagligen en liten del av den, de som inte har plotter eller dator.SWE54 skrev:Så är det i segelvärlden
Om jag nu korsar Engelska kanalen så sätter jag en wp på tex Dover. Strömmen trycker mig i sidled. Jag går för motor. VMG visar min fart mot Dover och ETA kan beräknas. Nog så viktig för komma in med rätt tidvatten.
Men om jag seglar skulle VMG vara min fart mot vinden och jag skulle inte alls få information om min fart mot Dover.
Verkar smart.
Eller inte.
VMG är navigationsterm som funnits länge och som betyder fart mot mål. Det är en mycket användbar funktion både när man seglar och när man går i strömt vatten etc. Att använda termen för något annat är inte lämpligt, det förvirrar alla de som navigerar med plotter eller dator.
RYA's bok vänder sig både till seglare och motorbåtsåkare ...
Det är ju liksom inte mycket att orda om egentligen.
Det är bara ren fakta
VMG är fart mot eller från vinden
VMC är fart mot målet
Så har det varit i över 25 år nu.
Att det inte funnits annat än VMG i plottrar och gps:er beror ju på att dom inte tar in vinddata och kan således inte skilja på VMG och VMC, så man kör VMG på rubbet.
Läs du en gång till.
Det är bara ren fakta
VMG är fart mot eller från vinden
VMC är fart mot målet
Så har det varit i över 25 år nu.
Att det inte funnits annat än VMG i plottrar och gps:er beror ju på att dom inte tar in vinddata och kan således inte skilja på VMG och VMC, så man kör VMG på rubbet.
Läs du en gång till.
"VMG stands for velocity made good. VMG is a measurement of the time to cover a distance between 2 points. It is a combination of speed, angle and distance. I always relate to VMG as a target speed and angle."
Jag tycker nog det liknar klassiska definitionen som finns i navigationsböcker, manualerna till plotters mm.
Sen kan kan ju var och kalla det vad de vill men nog är det enklare att använda beteckningen som det står i plottern.
Kopplar man en vindgivare till en Garmin-plotter så får man något som heter Wind-VMG
Alltså VMG är fart mot eller ifrån vinden och VMC är fart till märke.We have heard these two terms now for over 25 years that gives us a guideline when sailing a race around the buoys, Velocity Made Good (VMG) and sailing offshore, Velocity Made good to Course (VMC).
Glasklart.
http://www.soverel33.com/Articles/HTML/ ... rgets.htmlVMC or velocity made good to Course is commonly used when sailing offshore. The idea is to maximize your boat speed to next mark.
Lite enklare förklarat.
Glasklart kanske är lite överdrivet, jag tycker han säger emot sig själv.
Nu är det en blogg och det är begrepp som används av vissa seglare, troligen en väldigt liten grupp.
Vad som är den officiella betydelsen av VMG är glasklar. Inom navigering bör man använda ett entydigt språk för att undvika missförstånd.
Den som går en navigationskurs eller som läser på Sjöbefälsskolan får lära sig den officiella förklaringen av VMG. Köper man en plotter så definitionen densamma. Att det sen finns en liten grupp som använder betydelsen avvikande är totalt ointressant.
Jag tror de flesta här på SG tänker på VMG som fart mot målet. Eller?
Nu är det en blogg och det är begrepp som används av vissa seglare, troligen en väldigt liten grupp.
Vad som är den officiella betydelsen av VMG är glasklar. Inom navigering bör man använda ett entydigt språk för att undvika missförstånd.
Den som går en navigationskurs eller som läser på Sjöbefälsskolan får lära sig den officiella förklaringen av VMG. Köper man en plotter så definitionen densamma. Att det sen finns en liten grupp som använder betydelsen avvikande är totalt ointressant.
Jag tror de flesta här på SG tänker på VMG som fart mot målet. Eller?
Kanske är det så, men det borde det inte vara... i alla fall inte om ni skall kalla er seglarebosseh skrev:Jag tror de flesta här på SG tänker på VMG som fart mot målet. Eller?
Har man bara behov av ett enda värde, så tror jag alla kallar det VMG oavsett om det är mot målet (i plottern) eller man går till segelmakaren och beställer en VMG-spinnaker (som är snabb på läns, från vinden, han vet ju inte var målet ligger?).
Är man en aktiv seglare (eller kappseglare) så är det viktigt att ha flera begrepp:
Vmc - Velocity made course – the component of sog towards the current mark.
Vmg - Velocity made good – the component of bsp and leeway upwind or downwind.
Vill man få koll på hur man använder de två under kappsegling på bana kan man kolla här. http://www.blur.se/2008/11/02/vmg-vs-vmc-pa-bana/
Så jag tror plottertillverkare och fartygsbefäl har en definition. Instrumenttillverkare, de som gör taktiska navprogram (som har vind i sig) och seglare har en annan...