Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 13:03

Anders S skrev:....De enda vindroder som är lättare att montera på en båt med utanpåliggande roder är de som bygger på principen med en servoklaff och flöjel på huvudrodret och de kan inte alltid fås att bli starka nog....
Och det var precis det jag menade. Alla produkter lider av att de inte alltid kan fås att var starka nog. Det är i det här fallet inget oöverkomligt problem. Och sedan har man något synnerligen enkelt och funktionellt som styr båten. Det har många långseglare visat.
Sedan har ju det utanpåliggande rodret med rorkult andra fördelar - starkare finns inte, inga tätningar och bara två rörliga delar som är synnerligen lätta att inspektera.

Slutligen, apropå Kapten Klants vurm för vindroder - det beror lite på vart man tänkt sig segla. Över oceaner är en sak. Längs kuster en annan.
När jag seglade ner till Medelhavet t.o.r kunde tillfällena där vindrodret hade varit att föredra framför en stark och god autopilot räknas på ena handens fingrar. Däremot kunde de motsatta räknas på samtliga fingrar och tår i kubik. Jag saknade i princip aldrig ett vindroder och vid nästa resa kommer jag heller inte ha något utan fortsätta med en riktigt stark och robust autopilot.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » ons 30 sep 2009, 13:27

Eilean skrev:
Slutligen, apropå Kapten Klants vurm för vindroder - det beror lite på vart man tänkt sig segla. Över oceaner är en sak. Längs kuster en annan.
När jag seglade ner till Medelhavet t.o.r kunde tillfällena där vindrodret hade varit att föredra framför en stark och god autopilot räknas på ena handens fingrar. Däremot kunde de motsatta räknas på samtliga fingrar och tår i kubik. Jag saknade i princip aldrig ett vindroder och vid nästa resa kommer jag heller inte ha något utan fortsätta med en riktigt stark och robust autopilot.
Kan dina åsikter om vindroder ha att göra med erfarenhet av dylika? Eller avsaknad av sådan? Jag håller med Klant som bekant. Det fungerar lika bra vid kustsegling som över oceaner.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 13:39

Där kan jag inte hålla med dig Eilean. Vad har du för erfarenheter av vindroder när du drar de slutsatserna? De 'oceanöverseglingar' jag hunnit med hittills är väl Biscaya, där 'Helmer' styrde. faktum är att han styrde över ett mestadels vindstilla Nordsjön också, när vi gick för motor. Jo, på den här båttypen funkar det i 95% av fallen UTAN rorkultspilot. Man bara trimmar vindrodret att kompensera för propellerverkan. Långkölseffekt förmodligen men jag har ingen egen erfarenhet av vindroder på tidigare båtar.

Helmer skötte sig med den äran de två senaste säsongerna också. 2007 seglades 2500 M Östersjön nord-syd ToR och förra året något kortare distans mest i Österled. Vid kustsegling får man justera lite oftare, eftersom man stöter på störd vind på ett annat sätt än till havs. Men även Eilean kanske justerar skoten när vindriktningen ändras? trots autopiloten menar jag... :wink:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 14:29

Nej. Mitt åsikt bygger inte på någre egna erfarenheter av vindroder, däremot av autopiloter, både bra och dåliga sådana.
Däremot, när jag seglade ner till Medelhavet hade vi sällskap med en norsk båt från Cuxhaven hela vägen ner till Marocco, som var utrustad med vindroder. Alltför ofta var vinden så svag att man gick för motor. Vi lyckades exempelvis pricka in ett högtryck när vi gick över Biscaya och hela sträckan mellan L'Aberwrach och Bilbao gick vi för motor utom under en enda timma...
Och tillfällena då de körde på vindroder var så få att både jag och norrmännen insåg att under den här resan var en stark och bra autopilot långt användbarare än ett vindroder.

Och här kommer jag fram till det som är min uppfattning - med en överdimensionerad autopilot som utöver adaptiv automatik kan justeras in för hand i kombination med en kursstabil båt kommer man ner i förvånansvärt liten strömförbrukning och man klarar gott och väl några dygns segling om man har hjälp av stor batteribank, solceller och/eller vindkraftverk. Några dygn, då har man rimligen täckt in farvattnen kring Europa, som Nordsjön, Biscaya, till och från atlantöarna och Medelhavet.
En autopilot vill man ändå ha.
Vilket blir då billigast - ett vindroder samt en enkel autopilot för stiltjekörning, eller endast en rejäl autopilot som fungerar i alla väder och för både motor och segel? Och med en vindflöjel som alternativ till kompassen 'seglar' autopiloten utmärkt också. Till min båt kostar den enklaste stiltjepiloten 7-8000. Och en nytillverkad motsvarighet till den jag har kanske 30-40.000. Vad kostar ett vindroder som klarar 15 ton båt med rattstyrning?

Och om autopiloters driftsäkerhet kan jag säga; I min båt sitter en gammal Neco, tillverkad 1976. Vad som hände innan jag köpte båten vet jag inte men jag har ingen anledning att tro att några större kirurgiska ingrepp skett. Och under mina 10 år med henne har servicen av autopiloten inkränkt sig rengöring av kolhållarna vid ett tillfälle. Och jag vågar påstå att autopiloten är igång nästan jämt, även i skärgården, alla gånger minst 80% av tiden under gång.

Så den slutsatsen har jag dragit, så länge jag inte planerar att veckovis segla över oceaner och alltså tillbringa mer än några dygn i sträck till sjöss finner jag inte att jag saknar ett vindroder.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 14:39

Intressanta iakttagelser. Det enda jag brukar höra om autopiloter är att de kraschar. Å andra sidan är jag mycket medveten om att i arbetsbåtar, fiskebåtar sitter (rejäla!) piloter som fungerar. Strömförbrukning är ju heller inte något problem i det fallet. Kostnaden för ett vindroder för din båt skulle nog hamna på ungefär 30-40 kkr som du själv nämner, så ur den aspekten är det nog jämnt skägg. Själv skulle jag gärna ha både ock, men DET är lite saftigt dyrt för min smak. Lägg till detta att jag som jag redogjort för inte känt nåt behov av ens en liten 'tiller-pilot' än så länge.

Det finns olika sätt at lösa problem på. En nyfiken fråga förresten- var säljs de där 'rejäla' piloterna? I skeppshandlargrossisternas kataloger har jag då inte hittat dem...
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 15:10

Jag vet inte riktigt vad du menar med 'skeppshandlargrossister' men exempel på företag som tillverkar autopiloter för den professionella marknaden är Simrad, Cetrek, Furuno. Och naturligtvis Comnav, troligen det märke jag skulle satsat på om jag köpte nytt idag.

Men om jag byter båt idag skulle jag allvarligt överväga att köpa en begagnad Neco. Jag har haft Neco på mina sista två båtar och trots idogt användande har underhållet uppgått till sistnämda kolrengöring och de autopiloterna har aldrig upphört att fungera och styra väl - och då talar jag om öppet hav och vindar upp till stormbyar.
http://www.blocket.se/horby/Service___t ... 952076.htm

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 15:24

Jag menar Watski o Hjertmans och de andra

Tack för länken, den är bokmärkt nu. Lustigt, jag känner Ola sen flera å och hade ingen aning. Världen är underlig :lol:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 15:31

KaptenKlant skrev:Jag menar Watski o Hjertmans och de andra

Tack för länken, den är bokmärkt nu. Lustigt, jag känner Ola sen flera å och hade ingen aning. Världen är underlig :lol:
Ola vet allt som finns att veta om Neco och litet till. Och brinner för Neco. Jag köpte en begagnad remotekontroll av honom för ett antal år sedan när han jobbade på Boatnav.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » ons 30 sep 2009, 18:51

Nu är jag kanske lite provocerande, men den ständiga skrämseltaktiken som förs och att man ska köpa en pansarbåt med superduperutrustning för att i princip segla till gotland så har jag följande syn:
.....den mest lämpade båten för långsegling är en väl förberedd båt som passar plånboken....mycket få båtar sjunker pga strukturella fel...att sen argumentera att man skulle haft tur om man seglat en viss båttyp är nog bara ett svepskäl och kan nog överbevisas av statistik...
Mental styrka och kunskap är 99 % om man ska lyckas...läste någon artikel om en äldre svensk man i 70-80 års åldern som seglat jorden runt i en hemmabyggd d-låda? i ca 10 år...dvs långsegling lyckas oavsett kort eller långköl, lågt eller högt deplacement, bavaria eller HR...detta har nog bevisats gång på gång..Dom som påstår nått annat argumenterar bara utifrån vilken "faktor" man ska multiplicera för att känna sig trygg.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 30 sep 2009, 19:03

Re Filip:

Nu blir jag förvirrad, påstår du att det inte hänger på prylarna?

Säg det till Arne Mårtensson! (och hans piffiga fru) Måste man inte ha en sprillans specialbeställd 65 fots Hallberg Rassy och blogga om hummermiddagar varje dag av hela resan? :roll: Nu rasar i alla fall min världsbild.

Självklart har du rätt. Hade vi inte en svensk jordenruntare förresten, som seglade en typ 6 meters båt som flöt lika bra upp som ned?

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 19:07

Filip skrev:Nu är jag kanske lite provocerande, men den ständiga skrämseltaktiken som förs och att man ska köpa en pansarbåt med superduperutrustning för att i princip segla till gotland så har jag följande syn:
.....den mest lämpade båten för långsegling är en väl förberedd båt som passar plånboken....mycket få båtar sjunker pga strukturella fel...att sen argumentera att man skulle haft tur om man seglat en viss båttyp är nog bara ett svepskäl och kan nog överbevisas av statistik...
Mental styrka och kunskap är 99 % om man ska lyckas...läste någon artikel om en äldre svensk man i 70-80 års åldern som seglat jorden runt i en hemmabyggd d-låda? i ca 10 år...dvs långsegling lyckas oavsett kort eller långköl, lågt eller högt deplacement, bavaria eller HR...detta har nog bevisats gång på gång..Dom som påstår nått annat argumenterar bara utifrån vilken "faktor" man ska multiplicera för att känna sig trygg.
Absolut! Motivation tycker jag man kan sammanfatta det med. Ju mindre HETT motiverad man är, eller ju bekvämare man vill ha det, ju högre den där faktorn du nämner...

Det är upp till var och en vad man känner sig bekväm med. En sak är nog generell. Nämligen att alla landlevande människor tenderar att överskatta riskerna med djuphavsseglng och underskatta riskerna i sitt vardagsliv.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 21:31

KaptenKlant skrev:... En sak är nog generell. Nämligen att alla landlevande människor tenderar att överskatta riskerna med djuphavsseglng och underskatta riskerna i sitt vardagsliv....
Ovanstående fick mig att tänka på ett gäng norrmän jag stötte på i Cuxhaven. Hamnkaptenen hade med stor möda lyckats stoppa deras avfärd ut från Elbe ner mot Holland i västlig kuling.
Norrmännen skulle till Kanarieöarna och vidare över till Karibien. Dom hade inga tidvattentabeller eller strömkartor med sig ombord och ingen av dem hade den minsta aning om hur man räknar med tidvatten. Deras idé var att så länge man seglade där det var djupt nog på sjökortet var det inga problem.
Att strömmarna kunde ställa till det och att sjögång mot ström kunde vara allvarliga problem hade de ingen aning om.

Skriv svar