Det är svårt att styra efter enbart kompass. Vet man dessutom inte hur det är med deviationen så kan man få ett rejält fel. I det sammanhanget blir skillnaden mellan en bra och dålig kompass inte så stor. Det är därför jag ifrågasätter den enorma förtjusningen för kompassen. Hur många styr i verkligheten på kompass?Anders S skrev: Alla som provat att idiotstyra enbart efter kompassen vet ju att man "vinglar" mer än om man kan lyfta näbbet och sikta på något, så är det. Det brukar ofta vara lättare att styra på enbart instrument i segelbåt (under segel), för man får rätt bra input från seglen (om man slipper plattläns!). Vindriktningen och vinkeln mot vågorna brukar också vara hyfsat stabil referens mellan stunderna man kollar på kompassen. I tjocka/dimma med tillhörande bleke är det förfärligt, ungefär som Bosses täckta styrhytt. Den som vill ha en kompass som duger till det mesta kan ta en titt på Silvas 70mm universal pejl/styrkompass, Plastimo har en liknande.
I min värld duger en Silva 70 UN, tryggt sittande nere i båten och som kan plockas upp i sittbrunnen vid behov.
Den mest använda kompassen hos mig är en pejlkompass som är fäst i flytvästen. Den använder jag ofta.