Skitförslag nu lämnat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Skitförslag nu lämnat

Inlägg av Tommy » tis 01 dec 2009, 14:52

Det står faktiskt uttryckligen att det även fortsättningsvis ska vara tillåtet med koppling från hålltanken ut i havet via skrovventil.
För "nödsituationer" som det står :lol:

Så efterlevnaden av denna lag lär bli låg, minst sagt...

Men det står också att Sverige på lång sikt ska verka för att även blir förbjudet med hålltank till bottenventil. Då undrar man hur det står till i hjärnan på utredarna. I och med ett sådant förbud så skulle det alltså inte längre gå att använda toaletten på längre havsseglingar. Eller så får man ha en portabel sugtömningsanläggning på släp :wink:

Hjärnsläpp var ordet.

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » tis 01 dec 2009, 14:56

Tommy skrev:Det står faktiskt uttryckligen att det även fortsättningsvis ska vara tillåtet med koppling från hålltanken ut i havet via skrovventil.
För "nödsituationer" som det står :lol:

Så efterlevnaden av denna lag lär bli låg, minst sagt...

Men det står också att Sverige på lång sikt ska verka för att även blir förbjudet med hålltank till bottenventil. Då undrar man hur det står till i hjärnan på utredarna. I och med ett sådant förbud så skulle det alltså inte längre gå att använda toaletten på längre havsseglingar. Eller så får man ha en portabel sugtömningsanläggning på släp :wink:

Hjärnsläpp var ordet.
Det är helt riktigt. Sannolikheten för det kommer att vara tillåtet är större i det korta perspektivet. Samtidigt är jag misstänksam mot just skrivningarna om svenska båtar på andra länders vatten som kan ha som syfte att strypa argumenten för en bottenventil.

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » tis 01 dec 2009, 15:45

Kanske säkerhetsbesiktigare ska få utökad befogenhet att bötfälla båtägare som har bristfällig septitank installation?.

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » tis 01 dec 2009, 15:58

Egentligen är nog ett kassettsystem eller liknande som Fredrik är inne på en mer realistisk lösning då man själv kan transportera påsen över andra båtar och bryggor och slänga den. Visst riskerar man mer slabb vid den vanliga toan som Anders S är inne på men för den lilla hamnen så är detta i vart fall möjligt till skillnad mot sugstation. Om bara dessa kassetter skulle vara lukttäta under några dygn så skulle jag inte ha emot en sådan hantering.

anderse
Trogen medlem

Inlägg av anderse » tis 01 dec 2009, 17:41

Å andra sidan så låter ju "sugstation" rätt stort och dyrt.
För en mindre klubb så behöver det inte bli så dyrt.
En tank på t.ex 100 liter monterad på en lämplig kärra, en handpump och en trevägskran.
I vår lilla klubb kan "sugstationen" sedan tömmas med pumpen till vår Bajamaja.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 01 dec 2009, 17:56

Du lär få tömma bajamajan ofta om du fyller den med havsvatten...

anderse
Trogen medlem

Inlägg av anderse » tis 01 dec 2009, 18:30

Jo, vi lär få tömma den 2 ggr/säsong ungefär.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 01 dec 2009, 18:58

Hur räknar du då? Antal båtar, antal tankar som töms per tidsenhet osv.

anderse
Trogen medlem

Inlägg av anderse » tis 01 dec 2009, 19:25

Vi är 24 båtar i klubben, varav 10 st har toa.
Jag utgår från att varje båt tömmer sin tank 4 ggr/säsong hemma och att varje tank rymmer 40 L.
Det blir 160 L gånger 10 vilket ger 1600L.
Den stora dasstanken är på 1 kbm och Idag tömmer vi den ytterst sparsamt ca vart 3:e år.
De flesta med hålltank använder toan mest under semestern så det lär ju bli några tömningar
på annat håll också, antar jag.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 01 dec 2009, 19:55

OK, då förstår jag. Ni är bara 10 båtar och har en kubikmeter stor tank. Då kan det kanske funka för er med tömning och transport av vattnet bara några gånger per säsong.
Så det kanske går att hantera utan att vara alltför bökigt för er.

Men usch vilken miljö-ovänlig och även oekonomisk hantering. Har du tänkt på att fiskarna runt omkring släpper ut så oräkneligt många gånger mer?

anderse
Trogen medlem

Inlägg av anderse » tis 01 dec 2009, 20:02

Jo men dom(fiskarna och andra sjödjur) tar sin föda ur vattnet, så deras skit tillför ingen förorening.

PS. hittade denna lilla skitCaddy, kanske något för den lilla klubben.
http://www.westmarine.com/webapp/wcs/st ... SiteSearch

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 01 dec 2009, 20:20

Om man bara äter "seafood" när man seglar, får man bajsa i havet då? :wink:
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 01 dec 2009, 20:32

Om man ska bidra på ett seriöst sätt till debatten så anser jag att man MÅSTE analysera innehållet i våra hålltankar.

Min uppskattning är att 95% av innehållet är havsvatten, dvs vatten som använts för att spola bort kiss och bajs. Är det sant så innebär det alltså att vi kommer att investera i tömningsanläggningar och transporter för att flytta runt ett innehåll som består av 95% rent havsvatten. Det är ju helt sjukt.

Man borde istället satsa på utveckling av ett system där man separerar urin och fekalier från spolvattnet så att transporter av det koncentrerade miljöfarliga avfallet kan minimeras. Sker separationen ombord så kan dessutom våra göras hålltankar mindre. Det skulle vara miljösmart. Det andra är rent korkat och ger kanske inte ens ett positivt miljönetto med tanke på miljöpåverkan av tömningsstationer i ytterskärgården och fler transporter.

Vem vill förresten ha en Septikon mitt i Stora Nassa skärgård? Inte jag i alla fall, det borde inte ens vara möjligt rent bygglovsmässigt med tanke på naturskyddet. Den Septikon jag såg på Huvudskär i somras förstörde naturupplevelsen totalt. Det såg rent för jävligt ut. Likaså de man stöter på här och var på Åland. Usch.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 01 dec 2009, 20:37

Är ni lika nogräknade dom dagar vinden dör ut och frestelsen att starta dieseln blir allt större ju saktare båten går...?
whiste.gif
whiste.gif (2.25 KiB) Visad 4451 gånger
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 01 dec 2009, 20:54

Var det denna du såg vid Huvudskär? Var bara tvungen att ta med texten (ur företagets broschyr), den var så häftig. ** ironisk ** :roll:
septikon.jpg
Septikon

Skriv svar