Kollision mellan två motorbåtar SAMMANFOGAD TRÅD
Re: Syns man bättre med mast?
Utdrag ur GP:s artikel:
"Föraren av den större fritidsbåten, som ska ha kommit från Grebbestadshållet, kan vänta rättsligt efterspel och en förundersökning om misstänkt vårdslöshet i sjötrafik har inletts.- De har uppgett att de höll cirka 20 knops fart vid olyckan, säger Kalle Isaksson, vakthavande befäl vid kustbevakningen, till GP på söndagsmorgonen."
Vid ombordläggningen höll alltså speedbåten enligt förarens egen uppgift cirka 20 knops fart och ett stort hål revs upp i jullens styrbordsida på låringen.
"Föraren av den större fritidsbåten, som ska ha kommit från Grebbestadshållet, kan vänta rättsligt efterspel och en förundersökning om misstänkt vårdslöshet i sjötrafik har inletts.- De har uppgett att de höll cirka 20 knops fart vid olyckan, säger Kalle Isaksson, vakthavande befäl vid kustbevakningen, till GP på söndagsmorgonen."
Vid ombordläggningen höll alltså speedbåten enligt förarens egen uppgift cirka 20 knops fart och ett stort hål revs upp i jullens styrbordsida på låringen.
[quote="Maxi33"
Med väldigt stor förvåning ser jag också att några tycker det spelar roll i så fall om man är från trakten eller inte...[/quote]
Håkan
Om det är mitt tidigare du avser så har det ju ingen betydelse ur juridisk synpunkt varifrån någon är. Men är det en ortsbo, som är född och uppvuxen tex i Hamburgsund borde han med en gång förstått att jullen fiskade med dörjer. Det finns naturligtvis en och annan "badgäst" som hade förstått det också. Får man se en båt som dörjer, så syns det ju med en gång och då tar man ju hänsyn till det, även om jag ur sjövägsreglernas inte är väjningsskylldig.
Men det ligger nog nära till hands, som du misstänker, att föraren av den påkörande motorbåten överhuvudtaget in såg jullen och det är ju ännu mera skrämmande.
Man har ju talat om att det är en trång farled. Jag vet inte exakt var olyckan inträffade, men det står "utanför den lilla ön Galjeberget". Hade jag sagt utanför, hade jag menat väster om, men eftersom motorbåten kom från Grebbestadshållet är det nog snarare söder om. Där är det ingen trång farled. Det finns hur mycket plats som helst, både för den som dörjer efter makrill i 2 knop och den som vill köra i 20 knop.
tommy
Med väldigt stor förvåning ser jag också att några tycker det spelar roll i så fall om man är från trakten eller inte...[/quote]
Håkan
Om det är mitt tidigare du avser så har det ju ingen betydelse ur juridisk synpunkt varifrån någon är. Men är det en ortsbo, som är född och uppvuxen tex i Hamburgsund borde han med en gång förstått att jullen fiskade med dörjer. Det finns naturligtvis en och annan "badgäst" som hade förstått det också. Får man se en båt som dörjer, så syns det ju med en gång och då tar man ju hänsyn till det, även om jag ur sjövägsreglernas inte är väjningsskylldig.
Men det ligger nog nära till hands, som du misstänker, att föraren av den påkörande motorbåten överhuvudtaget in såg jullen och det är ju ännu mera skrämmande.
Man har ju talat om att det är en trång farled. Jag vet inte exakt var olyckan inträffade, men det står "utanför den lilla ön Galjeberget". Hade jag sagt utanför, hade jag menat väster om, men eftersom motorbåten kom från Grebbestadshållet är det nog snarare söder om. Där är det ingen trång farled. Det finns hur mycket plats som helst, både för den som dörjer efter makrill i 2 knop och den som vill köra i 20 knop.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Så här står det i Bohusläningen:
"Olyckan inträffade vid 17-tiden mellan Galgeberget och Sandviksholmen vid norra Hamburgö."
Det begränsar området avsevärt.
"Olyckan inträffade vid 17-tiden mellan Galgeberget och Sandviksholmen vid norra Hamburgö."
Det begränsar området avsevärt.
I sundet mellan Galgeberget och Sandviksholmen är det ca 250 meter. Man borde kunna sett varandra på minst 1 M avstånd.
Ingen trång farled och inget anmärkningsvärt i att hålla 20 knop.
Och ändå körde speedbåten rakt in i låringen på fiskebåten!bosseh skrev:I sundet mellan Galgeberget och Sandviksholmen är det ca 250 meter. Man borde kunna sett varandra på minst 1 M avstånd.
Nu pratar vi nog inte om samma sak. Upprinnelsen till tråden är en artikel i GP och där förekommer inga ord som "speedbåt", "lårning" eller "fiskebåt".Brendan skrev: Och ändå körde speedbåten rakt in i låringen på fiskebåten!
Man måste vara noga med orden, tex ordet "fiskebåt" kan ge felaktiga associationer till uttryck som "fartyg sysselsatt med fiske".
Orden som används i artikeln är "motorbåt", "mitt på styrbords sida" och "plastjulle".
Vissa hävdar med en otrolig frenesi att det bara handlar om en styrbord-babordssituation och att jullen skulle ha hållit undan. Därför skulle jag vilja ha en tolkning av följande situation, som jag själv varit med om. Min båt gör 6 knop för motor. Jag ligger på korsande kurs i förhållande till en snabbgående motorbåt. Motorbåten kommer från styrbord och jag är följdaktligen väjningsskyldig. Med den fart och kurs som jag håller kommer mb att gå klar akter om mig. När jag har passerat mb:s kurs och allt är frid, börjar han att gira mot mig och jag upplever situationen som hotfull. Vad gör man då. Ska jag göra en 180-graders gir för att bli träffad på babordssidan. Jag kan inte öka farten. Kan inte nämnda scenario också ha varit fallet med jullen och "speedbåten". Bara en tanke. Det är i alla fall en hemsk upplevelse, att inte veta om korsande båt har uppmärksammat dig.
Ett av flera tänkbara, för att inte säga troliga, scenarier Excel 319!Excel 319 skrev:Vissa hävdar med en otrolig frenesi att det bara handlar om en styrbord-babordssituation och att jullen skulle ha hållit undan. Därför skulle jag vilja ha en tolkning av följande situation, som jag själv varit med om. Min båt gör 6 knop för motor. Jag ligger på korsande kurs i förhållande till en snabbgående motorbåt. Motorbåten kommer från styrbord och jag är följdaktligen väjningsskyldig. Med den fart och kurs som jag håller kommer mb att gå klar akter om mig. När jag har passerat mb:s kurs och allt är frid, börjar han att gira mot mig och jag upplever situationen som hotfull. Vad gör man då. Ska jag göra en 180-graders gir för att bli träffad på babordssidan. Jag kan inte öka farten. Kan inte nämnda scenario också ha varit fallet med jullen och "speedbåten". Bara en tanke. Det är i alla fall en hemsk upplevelse, att inte veta om korsande båt har uppmärksammat dig.
Själv har jag tänkt mig att makrillfiskaren, när han förstått att han inte är uppmärksammad och inser att han inte har skuggan av en chans att hinna gira styrbord och gå bakom speedbåten,
istället har girat babord. Speedbåten har då blivit "upphinnande" men ser fortfarande inte fiskebåten utan kör in i dess låring. Detta skulle kunna förklara att skadan på fiskebåten inte
blev värre. Om fiskebåten körde i 6 knop och speedbåten i 20 var den relativa farten vid sammanstötningen sålunda 14 knop och kollisionsriktningen snett bakifrån vilket lindrade verkningarna
betydligt. Bara en teori i mängden.
Det snackas om hitan och ditan och lusläses paragrafer som tolkas som det passar.
Vart har sunt förnuft tagit vägen?
Brakar en motorbåt i 20 knop in i en liten eka som närapå driver så är saken klar. Förösök inte att skylla undan på en massa paragrafer som inte är tillämpliga, de är gjorda för yrkestrafiken och inte motorbåtsfantaster som inte ser upp utan bara kör på för detär kul.....här kommer jag.....Hoppsan var det något där?
Hela resonemanget med att försöka fria motorbåten luktar just, att försöka fria den när det är uppenbart hur det ligger till. Killen på motorbåten missbedömde hur sakta snipan gick och hur fort han själv närmade sig. Kör inte som fan när man inte har uppsikt och vana att bedöma saker och ting. Undra på att det ropas efter körkort.
För övrigt anser jag och råder till att alltid i en situation fösöka gå akter om den båt man är på väg att kollidera med. Varför? Jo båtar kan inte sakta ner och börja backa, vid normal drift, pratar inte om i hamn och i vikar, så det är alltid säkrare att gå bakom dem. Förmodligen försökte motorbåten att gira bakom men för sent.
Hälsningar,
Kalman
Vart har sunt förnuft tagit vägen?
Brakar en motorbåt i 20 knop in i en liten eka som närapå driver så är saken klar. Förösök inte att skylla undan på en massa paragrafer som inte är tillämpliga, de är gjorda för yrkestrafiken och inte motorbåtsfantaster som inte ser upp utan bara kör på för detär kul.....här kommer jag.....Hoppsan var det något där?
Hela resonemanget med att försöka fria motorbåten luktar just, att försöka fria den när det är uppenbart hur det ligger till. Killen på motorbåten missbedömde hur sakta snipan gick och hur fort han själv närmade sig. Kör inte som fan när man inte har uppsikt och vana att bedöma saker och ting. Undra på att det ropas efter körkort.
För övrigt anser jag och råder till att alltid i en situation fösöka gå akter om den båt man är på väg att kollidera med. Varför? Jo båtar kan inte sakta ner och börja backa, vid normal drift, pratar inte om i hamn och i vikar, så det är alltid säkrare att gå bakom dem. Förmodligen försökte motorbåten att gira bakom men för sent.
Hälsningar,
Kalman
Tack för det Kalman, nu är allt klarlagt.
Speciellt det där att paragrafer är gjorda för yrkestrafiken.
MVH
Håkan
Speciellt det där att paragrafer är gjorda för yrkestrafiken.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Det som sker är att "mb" då bryter mot regel 17. Men det firar inte dig från din väjningsplikt. Skulle det smälla får "mb" en del av skulden, vilket kanske inte är någon större tröst. Därför är det en otrevlig situation.Excel 319 skrev: När jag har passerat mb:s kurs och allt är frid, börjar han att gira mot mig och jag upplever situationen som hotfull. Vad gör man då.
Vissa hävdar att motorbåten borde girat undan för jullen. Men då kan man få exakt den otrevliga situation som man bör undvika.
Jag tror att olyckan hände pga att man var osäker på varandras avsikter. Jag har svårt att tro att motorbåten med vet och vilja valde att köra på jullen. Hade man följt väjningsreglerna till punkt och pricka hade sannolikt ingen kollision inträffat.
Sunt förnuft = sjömanskap. Hänsyn = sjömanskap.
Här har vi uppenbarligen ett fall med en snabbgående motorbåt i 10 meters-klassen, samt en julle som driver fram i några knop i farleden. En ganska trång plats med några hundra meters bredd. Det tjänar ingenting till att försöka analysera en olycka av detta slag mellan två fritidsbåtar medelst enbart strikta väjningsregler.
Det är rätt självklart att motorbåten måste hålla undan för jullen, något annat är inte praktiskt möjligt. Samt att jullen också visar prov på bristande sjömanskap om man väljer och ligga och "driva" fiskandes mitt i en trafikerad trång led.
Så båda kan klandras, och det är nog den viktigaste slutsatsen från de flesta kollisioner till sjöss. Sker en kollision så har båda ett ansvar, det kommer man nog inte ifrån.
Från det jag har läst så tycker jag att motorbåten bör bära huvudansvaret för att själva kollisionen skedde. Men jullen har bidragit till att olyckan överhuvudtaget kunde ske genom att befinna sig där, fiskandes i leden i låg fart.
Hälsningar
Tommy
Här har vi uppenbarligen ett fall med en snabbgående motorbåt i 10 meters-klassen, samt en julle som driver fram i några knop i farleden. En ganska trång plats med några hundra meters bredd. Det tjänar ingenting till att försöka analysera en olycka av detta slag mellan två fritidsbåtar medelst enbart strikta väjningsregler.
Det är rätt självklart att motorbåten måste hålla undan för jullen, något annat är inte praktiskt möjligt. Samt att jullen också visar prov på bristande sjömanskap om man väljer och ligga och "driva" fiskandes mitt i en trafikerad trång led.
Så båda kan klandras, och det är nog den viktigaste slutsatsen från de flesta kollisioner till sjöss. Sker en kollision så har båda ett ansvar, det kommer man nog inte ifrån.
Från det jag har läst så tycker jag att motorbåten bör bära huvudansvaret för att själva kollisionen skedde. Men jullen har bidragit till att olyckan överhuvudtaget kunde ske genom att befinna sig där, fiskandes i leden i låg fart.
Hälsningar
Tommy
Jag tar nog även hänsyn till när det hände. Alltså hur trafikerad var "leden" egentligen..? Bara för att det är en led utprickad så betyder väl inte det att man inte får ligga där och fiska väl..? Om det vid tidpunkten inte var någon trafik att tala om så är man ju inte i vägen. Mitt i juli är ju såklart en helt annan sak. Se bara utanför Björlanda, där kan det ligga en liten flotta i leden och fiska. Det går väl inte att segla in bland dom och kräva att att dom ska hålla undan.
Nej jag lägger hela ansvaret på motorbåten, baserat på det jag vet här och nu..
Man kan inte hävda något oavsett vilka regler som gäller eller om det är i en farled eller inte.
Kollisioner får inte ske helt enkelt.
Nej jag lägger hela ansvaret på motorbåten, baserat på det jag vet här och nu..
Man kan inte hävda något oavsett vilka regler som gäller eller om det är i en farled eller inte.
Kollisioner får inte ske helt enkelt.
Samma tugg igen. Konkretisera hur jag skulle kunna hålla undan, om korsande båt inte har uppmärksammat mig utan fortsätter en gir i min fördriktning. Jag kan inte öka farten och jag kan inte gå upp i rök. Kommer en båt mot dig i 20-30 knop och din egen maximala hastighet är 5-6 knop blir man lite ev en "sitting duck".bosseh skrev:Det som sker är att "mb" då bryter mot regel 17. Men det firar inte dig från din väjningsplikt. Skulle det smälla får "mb" en del av skulden, vilket kanske inte är någon större tröst. Därför är det en otrevlig situation.Excel 319 skrev: När jag har passerat mb:s kurs och allt är frid, börjar han att gira mot mig och jag upplever situationen som hotfull. Vad gör man då.
Vissa hävdar att motorbåten borde girat undan för jullen. Men då kan man få exakt den otrevliga situation som man bör undvika.
Jag tror att olyckan hände pga att man var osäker på varandras avsikter. Jag har svårt att tro att motorbåten med vet och vilja valde att köra på jullen. Hade man följt väjningsreglerna till punkt och pricka hade sannolikt ingen kollision inträffat.
Ja det är samma tugg eftersom det är sjövägsreglerna. Att undkomma är väl inget problem. Du får helt enkelt gira kanske 180°, du är ju väjningsskyldig och skall till varje pris undvika en närsituation. Även om "mb" gör fel som inte bibehåller kurs och fart så skall du väja enligt 17d.Excel 319 skrev: Samma tugg igen.
Med 5 knop färdas man ca 2,5 m/s. På 4 sek har man färdats 10 m, det kan räcka. På samma 4 sek har "mb" färdats 60 m.