Jo, visst är små fyrtaktare tysta på tomgång för att vara förbränningsmotorer. Men skillnaden är ändå markant. Inte för att man blir lomhörd eller så utan att man missar ljud på avstånd, ex om man vill kika efter fågel, bäver eller tjuvlyssna på bryggsnacket kanskeNautihamstern skrev:
Våran Tohatsu 2 hk fyrtaktare förorenar vattnet lika mycket som ljudmiljön, dvs. knappt märkbart...
Utvärdering gummibåtsköp
Re: Utvärdering gummibåtsköp
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
En sak är ganska klar: Kan man inte ladda sitt jollebatteri på ett miljävänligt sätt, så är (hm) ÅROR ett bra miljöalternativ. Skillnaden i miljöbelastning mellan att ladda sitt batteri med bränsle och att driva sin jolle med bränsle är tämligen akademisk.
Det enda miljövänliga alternativet är i så fall laddning från sol, vind eller vattenkraft. Alla omvägar över bränslen man hittat i marken är av ondo.
Det enda miljövänliga alternativet är i så fall laddning från sol, vind eller vattenkraft. Alla omvägar över bränslen man hittat i marken är av ondo.
Anders S
Ska man kortare sträckor så är det oftast enklast att ro. I synnerhet om man har valt en jolle som är bra att ro. Motionen är ju inte helt oviktig heller.
För längre sträckor tycker jag ofta segelbåten är det trevligaste transportmedlet.
För längre sträckor tycker jag ofta segelbåten är det trevligaste transportmedlet.
på vad sätt skulle det minska utsläppen ?Nautihamstern skrev:Elsnurra och moderna batterier, LiPeFo eller nåt kunde väl funka om man har en generator ombord på hemmabas-båten att ladda dem med.Seglaren skrev:Vore det inte för de lokala utsläppen i vattnet och att en bensinmotor också förorenar ljudmiljön skulle inte jag heller ha elsnurran med på listan över motoralternativ. Elsnurra och bränslecell kunde kanske va nåt
Snarare ökar utsläppen då verkningsgraden inte är 100%, dessutom släpar man
omkring på en massa batterier ( som i sin tur belastar miljön)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Ottomotor vs Diesel?peterh skrev: på vad sätt skulle det minska utsläppen ?
Att minska jollens vikt är självklart bra men de största miljövinsterna ligger i att reducera födointag/vikt hos besättningen?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Jag vägde inte in utsläppsvärden här, utan endast huruvida ett system med elsnurra och mioderna batterier kunde vara ett fungerande alternativ. Visserligen har moderna batterier en mycket högre energitäthet per vikt men energin för att ladda dem ska ju tas nånstansifrån i vilket fall som helst, Ska man vara miljövänlig får man ro, segla eller paddla...peterh skrev:på vad sätt skulle det minska utsläppen ?Nautihamstern skrev:Elsnurra och moderna batterier, LiPeFo eller nåt kunde väl funka om man har en generator ombord på hemmabas-båten att ladda dem med.Seglaren skrev:Vore det inte för de lokala utsläppen i vattnet och att en bensinmotor också förorenar ljudmiljön skulle inte jag heller ha elsnurran med på listan över motoralternativ. Elsnurra och bränslecell kunde kanske va nåt
[quote="Nautihamstern" Ska man vara miljövänlig får man ro, segla eller paddla...[/quote]
Det går åt mycket energi,och material för att tillverka båtar, segel, åror och paddlar.
Det mest miljövänliga måste vara att simma, om man nu måste ut på sjön.

Det går åt mycket energi,och material för att tillverka båtar, segel, åror och paddlar.
Det mest miljövänliga måste vara att simma, om man nu måste ut på sjön.
Intressant detta med miljöpåverkan.
Det framstår som tveksamt om miljövinten blir så särskilt stor med en elsnurra med hänsyn till att all batterieproduktion, även vanliga blybatterier, tillhör det produkter som man har svårast att se som godtagbar ur miljösynpunkt, särskilt om omhändertagandet av utjänta produkter också vägs in.
Å andra sidan är ju en bensinsurra inte heller OK. Att ro är trevligt och dessutom får man lite träning på köpet.
Nån som vet om det gjorts någon milöpåvarkanutredning och jämfört elsnurra och bensinsnurra?
Det framstår som tveksamt om miljövinten blir så särskilt stor med en elsnurra med hänsyn till att all batterieproduktion, även vanliga blybatterier, tillhör det produkter som man har svårast att se som godtagbar ur miljösynpunkt, särskilt om omhändertagandet av utjänta produkter också vägs in.
Å andra sidan är ju en bensinsurra inte heller OK. Att ro är trevligt och dessutom får man lite träning på köpet.
Nån som vet om det gjorts någon milöpåvarkanutredning och jämfört elsnurra och bensinsnurra?
Henric D
Jag vet inte men tror inte vi talar nån miljövinst direkt. Är väl ungefär som att köra sin "gamla" volvo till skroten och slå sig för brösten när man hämtat ut sin nya Prius. Förmodligen kunde man köra åtskilliga varv runt jorden i gamla volvon med blyad bensin och ändå inte belastat miljön mer än en aldrig så snål prius. Men i elutombordarfallet upprepar jag ljudet och att man lokalt då sas förflyttar nedsmutsningen från en känslig miljö. Men det är småsaker i sammanhanget och har man en motorgräsklippare hemma tex bör man nog börja i den änden om man menar allvar med att spara på "onödig" utsläpp. Det måste höra till mänsklighetens mest onödiga buller och bensinmonster. Folk anlägger stora gräsmattor med riktig monokultur som måste vattnas och gödslas och mossrivas och klippas för de växer så förbenat. Och så måste man ju klippa minst en gång i veckan... nej där borde det vara totalförbud på motor. Handjagare!HR312 skrev:Intressant detta med miljöpåverkan.
Apropå onödigt buller.
Det jag ogillar mest på sjön är de snabba båtarna med en eller två V8 motorer med raka rör.
De hörs på flera sjömil. Körde man så med bilar kom man inte långt innan länsman stoppade.
Inför bullergräns även på sjön.
Det jag ogillar mest på sjön är de snabba båtarna med en eller två V8 motorer med raka rör.
De hörs på flera sjömil. Körde man så med bilar kom man inte långt innan länsman stoppade.
Det är tyvärr så Lasse L att människan är skapt och funtad på det viset att är någonting olagligt så ska man bryta mot det. Alltså finns och kommer det alltid att finnas båtar som för oväsen på sjön. Och skulle det bli som det finns på ett flertal ställen redan så kallade "hänsynsområden" att dessa blir fler till antal och mer utbredda så kommer det likt förbannat att finnas de som ska väsnas bara för att de vill störa så många de kan.
Tror det är värst runt storstäderna, tack och lovLasse L skrev:Apropå onödigt buller.
Buller är ett gissel, men det går ju alltid att överrösta med bra högtalare i sittbrunn tycks en del resonera
Jag vill inte släppa detta med miljöpåverkan får det är sannerligen inte helt enkel att som semesterseglare att välja "rätt". Exempelvis menar forskare att monstret till bil Hummer är väsentligt bättre för miljön än Prius, just pga. av problemen med Priusens batterier, som inte kan jämföras med vanliga blybatterier. Visserligen gör vi max av med 100 l diesel per säsong och då ingår bränsle till värmaren, men samtidigt lägger man ju gärna på några entrecôte, ryggbiffar eller oxfiléskivor på grillen och då blir man med automatik värst i klassen även i jämförelse med kanske grannens Storebro 400 som drar fem liter diesel per sjömil och skapar en tsunami när de är ute ock åker, men som grillar majskolvar och är vegetarianer.
Jag håller helt med om att dessa V8:or med raka rör är totalt vansinnigt och skammens rådnad borde vara obligatorisk för förarna av dessa båtar. Men faktum är att man tvärtemot ofta ser någon slags pubertal förnöjsamhet hos förarna genom att båten i vart fall väckt uppseende. Mot den typen av förare saknar förbud någon som helst verkan.
För att återgå till ämnet menar jag att en moderna fyrtaktare både drar så lite bränsle och låter så lite att elsnurrans fördelar på detta område faktiskt är obetydliga. Vi använde vår jolle extremt mycket förra året och åkte ofta långa sträckor. Uppskattningvis gjorde vi av med mindre än 20 liter bensin under hela säsongen. Förklaringen är att man nästan aldrig kör på fullgas utan det räcker med att köra halvgas när båten väl kommit upp i plan. Jollen gör då ca 12-13 knop och går behagligt med minimal bensinförbrukning. Det går inte att höra att motorn är igång när den körs på tomgång och man vistas några meter från den, möjligtvis det skvalande ljudet från kylvattenstrålen. Kortare, ofta mer meditativa, sträckor utnyttjas årorna med fördel.
När grabbarna är ensamma i båten får de endast köra halvgas och båten gör då säkert drygt 15 knop. De sköter detta på ett mycket bra sätt, kör försiktigt nära andra båtar. Första säsongen åkte jag med varje gång de skulle ut. Sedan har jag följt dem med kikare och jag känner mig helt trygg numera. Därtill har de lärt sig att handskas med en båt. Jag minns själv att det var i en jolle jag själv lärde mig att ta hänsyn till elementen när det gäller båtmövrerande. En gummijolle är sannolikt den svåraste båt alla kategorier att köra "rätt". Kan man handskas med en sådan jolle kommer man aldrig att behöva en bogpropeller
Jag håller helt med om att dessa V8:or med raka rör är totalt vansinnigt och skammens rådnad borde vara obligatorisk för förarna av dessa båtar. Men faktum är att man tvärtemot ofta ser någon slags pubertal förnöjsamhet hos förarna genom att båten i vart fall väckt uppseende. Mot den typen av förare saknar förbud någon som helst verkan.
För att återgå till ämnet menar jag att en moderna fyrtaktare både drar så lite bränsle och låter så lite att elsnurrans fördelar på detta område faktiskt är obetydliga. Vi använde vår jolle extremt mycket förra året och åkte ofta långa sträckor. Uppskattningvis gjorde vi av med mindre än 20 liter bensin under hela säsongen. Förklaringen är att man nästan aldrig kör på fullgas utan det räcker med att köra halvgas när båten väl kommit upp i plan. Jollen gör då ca 12-13 knop och går behagligt med minimal bensinförbrukning. Det går inte att höra att motorn är igång när den körs på tomgång och man vistas några meter från den, möjligtvis det skvalande ljudet från kylvattenstrålen. Kortare, ofta mer meditativa, sträckor utnyttjas årorna med fördel.
När grabbarna är ensamma i båten får de endast köra halvgas och båten gör då säkert drygt 15 knop. De sköter detta på ett mycket bra sätt, kör försiktigt nära andra båtar. Första säsongen åkte jag med varje gång de skulle ut. Sedan har jag följt dem med kikare och jag känner mig helt trygg numera. Därtill har de lärt sig att handskas med en båt. Jag minns själv att det var i en jolle jag själv lärde mig att ta hänsyn till elementen när det gäller båtmövrerande. En gummijolle är sannolikt den svåraste båt alla kategorier att köra "rätt". Kan man handskas med en sådan jolle kommer man aldrig att behöva en bogpropeller
Henric D
HR312 är inne på en intressant grej. Jag har fått "utbytesprincipen" förklarad för mig av en expert på området, ungefär så här: Miljöbelastning kan vanligen översättas rakt av till energi, dvs den energi som går åt för att tillverka och driva "vadsomhelts" under dess livstid motsvarar ungefärligen miljöbelastningen. Ytterligare förenklat kan man översätta energi till pengar, ganska rakt av. Det här senare brukar national- företags- och energiekonomer påstå.
Om då applicerar det här tänket på en utombordare, så kan vi ställa tre typer mot varandra: Den befintliga tvåtaktaren, den nybyggda fyrtaktarn och den elektriska batterisnurran. Det första man gör är en anskaffandevärdering, "vad kostar motorn", sedan en livslängdsanalys - "hur länge håller motorn?" Det tredje är "hur mycket energi kommer motorn att förbruka under sin livstid". Då kan man hypotetiskt ställa tre alternativ mot varandra, till exempel:
a) "Lilla Gammsnurran" - en begagnad Yamaha 2 hk, drivs med tvåtaktsbensin, en liter i timman, 1000 kr begagnad och 15 kr/timme
b) "Rena Sparbössan" - en ny fyrtaktare på tre hk, drivs med ren bensin, en halv liter i timman 7000 kr och 7 kr/timme
c) "Miljömuppens Mästerverk" - en batterisnurra på 1.5 hk (säger vi), drivs med batteri som laddas på något sätt. 2000 kr (motor) + 4000 kr batterier över tid, och driftkostnad 1 (1) kr per timme.
Sedan, den viktigaste parametern (tänk nu på att siffrorna är grovt antagna!), drifttiden: Vi kan ju gissa att motorn används 10 timmar per år i den här applikationen, under perioden totalt 100 timmar.
Då kan vi finna att a) kostar ca 2.500 kr, b) kostar 7.700 och batterimotorn 6.100 kr.
För att ensa totalkostnaden för den "gamla lillsnurran" behöver man köra ca 370 timmar under tioårsperiden, med antagandet att man laddar elsnurran fullt för en kr per drifttimme. Det är antagligen helt orealistiskt i praktiken, men råpriset för elkraft ligger ungefär där. Kan man ladda för en krona vinner därefter alltid elsnurran, litet beroende på hur ofta man måste byta batterier. En modern fyrtaktare kommer att klå den befintliga gammsnurran bara om man kör mer än 750 timmar under perioden.
Alltså, om som jag, kör upp fyra liter om året i jollemotorn, så skall man köra tyst, försiktigt, på miljöbensin och med miniminblandning av olja i bensinen.
Kör man bortemot 40 timmar per säsong (kör, alltså), så blir en elsnurra billigast, om man kan ladda i "två hål i väggen" eller på annat "gratis" sätt.
Måste man köra på bensin, så skall man satsa på en ny fyrtaktare när den nuvarande snurran krånglar, och sedan hoppas att den håller 750 timmar (eller att man kör den i 750 timmar).
Om då applicerar det här tänket på en utombordare, så kan vi ställa tre typer mot varandra: Den befintliga tvåtaktaren, den nybyggda fyrtaktarn och den elektriska batterisnurran. Det första man gör är en anskaffandevärdering, "vad kostar motorn", sedan en livslängdsanalys - "hur länge håller motorn?" Det tredje är "hur mycket energi kommer motorn att förbruka under sin livstid". Då kan man hypotetiskt ställa tre alternativ mot varandra, till exempel:
a) "Lilla Gammsnurran" - en begagnad Yamaha 2 hk, drivs med tvåtaktsbensin, en liter i timman, 1000 kr begagnad och 15 kr/timme
b) "Rena Sparbössan" - en ny fyrtaktare på tre hk, drivs med ren bensin, en halv liter i timman 7000 kr och 7 kr/timme
c) "Miljömuppens Mästerverk" - en batterisnurra på 1.5 hk (säger vi), drivs med batteri som laddas på något sätt. 2000 kr (motor) + 4000 kr batterier över tid, och driftkostnad 1 (1) kr per timme.
Sedan, den viktigaste parametern (tänk nu på att siffrorna är grovt antagna!), drifttiden: Vi kan ju gissa att motorn används 10 timmar per år i den här applikationen, under perioden totalt 100 timmar.
Då kan vi finna att a) kostar ca 2.500 kr, b) kostar 7.700 och batterimotorn 6.100 kr.
För att ensa totalkostnaden för den "gamla lillsnurran" behöver man köra ca 370 timmar under tioårsperiden, med antagandet att man laddar elsnurran fullt för en kr per drifttimme. Det är antagligen helt orealistiskt i praktiken, men råpriset för elkraft ligger ungefär där. Kan man ladda för en krona vinner därefter alltid elsnurran, litet beroende på hur ofta man måste byta batterier. En modern fyrtaktare kommer att klå den befintliga gammsnurran bara om man kör mer än 750 timmar under perioden.
Alltså, om som jag, kör upp fyra liter om året i jollemotorn, så skall man köra tyst, försiktigt, på miljöbensin och med miniminblandning av olja i bensinen.
Kör man bortemot 40 timmar per säsong (kör, alltså), så blir en elsnurra billigast, om man kan ladda i "två hål i väggen" eller på annat "gratis" sätt.
Måste man köra på bensin, så skall man satsa på en ny fyrtaktare när den nuvarande snurran krånglar, och sedan hoppas att den håller 750 timmar (eller att man kör den i 750 timmar).
Anders S
Alternativ C i förra inlägget är fel : elsnurra 1500 Optima blue 2000. Jag har kvar batterier från 2001, just Optima har mycket goda lagringsegenskaper och tål djupa urladdningar mycket bra.