Hur mycket ska man pruta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fiskaren

Inlägg av fiskaren » mån 02 maj 2005, 14:22

Snacka om att den här tråden har spårat ut.

Lägg ned.

Fiskaren

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 28 apr 2006, 14:57

Utspårad eller inte, den var i alla fall väldigt trevlig att läsa.

Var precis på Bullandö och såg en ny Bavaria 30 \"få på sig en mast\", och för mig som precis börjat titta efter segelbåt, och därmed börjat läsa inläggen på detta forum, var det som en chock att se en sådan fin båt till ett så lågt pris, då jag trodde att så fina båtar måste kosta över miljonen....

Jag har tittat på massor av annonser med halvmuggiga gamla 70-tals båtar från Sverige i prisklasser runt 150-200.000 kr, och då har de haft gamla motorer, segel, gammal el mm, och likt förbannat vill man ha så mycket pengar för dem........och det är klart om man som ägare till en sådan, sett sin båt höjas i värde varje år, och det helt plötsligt kommer in billiga nya båtar, som gör att värdet sjunker på den gamla båten, att man blir förbannad och börjar prata om kvalitet...... :wink: :D

Att sedan tala om husbåt mm, och att båtarna är fula och inte kan segla för att de är byggda mer för boende än för segling, är väl snarast en fråga för marknaden.
För jag tvivlar på att Bavaria m.fl bygger tjocka, fula, ej seglingbara båtar för att det är billigare att bygga så :wink: . Självklart kan de bygga smalare obekväma racerseglare till bra priser också.....om marknaden vill ha dem

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 28 apr 2006, 18:07

Tyvärr är det nog så att man förleds att tro att den nya, vackra, oslitna båten är en \"bättre\" båt än den äldre, slitna. Men erfarenheterna från Bavaria visr tyvärr att man livslängdsberäknar skroven på samma nivå som rigg och motor båtar, dimensionerar dem för normalt driftfall=semestersegling i skyddade vatten och i största allmänhet sparar in pengar genom produktionstekniskt gnetande av traditionell industrimodell. Att renovera/uppgradera en Bavaria när den förbrukat sin första motor kommer inte att vara någon större ide, om man säger så.

Men det är korrekt att det finns en marknad för \"lågpris\" (om nu runt 3/4 mille är \"lågpris\") familjebåtar med gott om utrymme. Dock, detta betyder inte att Bavaria automatiskt är en bra, hållbar och välbyggd båt. Då förväxlar man eventuellt orsak och verkan.

Och, nej, käre gäst, Bavaria kan uppenbarligen inte bygga en extrem segelbåt om de vill. Inte kan du helt ha missat debaclet med Matchbåtarna som inte håller att segla med?

Q.

Skriv svar