Segla högt !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst » mån 05 dec 2005, 08:46

MiniMe skrev:Jga upptäckte att lite bak i storen gör inte så mycket tvärtom fick jag oftast bättre fart med samma höjdtagning.
Vad i all sin dar menas med "lite bak i storen"? Bra metod för bättre fart?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 05 dec 2005, 09:16

c:et försvann på vägen men annars tycker jag att det är viktigare att kolla tellsen i både förseglet och storen. Det kan falla in något på storen men min erfarenhet är att det har mindre betydelse. Innan försökte jag att skota bort det och det resulterade att storen var alldeles för hård skotat och båten gick helt enkelt sämre.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 05 dec 2005, 09:37

MiniMe skrev:c:et försvann på vägen men annars tycker jag att det är viktigare att kolla tellsen i både förseglet och storen. Det kan falla in något på storen men min erfarenhet är att det har mindre betydelse. Innan försökte jag att skota bort det och det resulterade att storen var alldeles för hård skotat och båten gick helt enkelt sämre.
Du menar "back i storen", dvs att förseglet är så hårt skotat att det blir backvind som slår in i storseglets förkant?

Jag brukar eliminera det med att ta hem något i cunningham.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 05 dec 2005, 10:20

Hej

Håller med MiniMe.
Min båtar har alla varit sådana att bäst VMG har uppnåtts i det läget när storseglet har börjat slå in, inte mycket men fullt synligt, därimot får inte förseglet slå in.
Calle

Se gla ut

Hans H

Back i storen

Inlägg av Hans H » mån 05 dec 2005, 10:24

Det är inte helt oviktigt att om focken skotas med liten vinkel (gentemot båtens mittlinje, dvs skotpunkterna sitter uppe på rufftaket med en vinkel på nånstans mellan 7 och 10 grader mot mittlinjen) så måste (bör) storseglet vara sytt för att funka med en såpass smal spalt. Dvs det skall vara ganska plant sytt redan från början. Visst, det går att fixa med lite mer i cunningham eller uthal, men då finns risken att man \"dödar\" seglet.
Lite äldre storsegel syddes ofta med lite mer buk, men med tillägg att man hade ett planrev en liten bit upp efter akterliket.

Gäst

Re: Back i storen

Inlägg av Gäst » mån 05 dec 2005, 10:51

Hans H skrev:Dvs det skall vara ganska plant sytt redan från början. Visst, det går att fixa med lite mer i cunningham eller uthal, men då finns risken att man "dödar" seglet.
Vad är skillnaden på ett storsegel som är plant sytt redan från början och ett storsegel som planas ut med cunningham eller planingingsrev? Det blir väl i så fall lika dött p g a sin planhet?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 05 dec 2005, 11:28

Anonymous skrev:
MiniMe skrev:c:et försvann på vägen men annars tycker jag att det är viktigare att kolla tellsen i både förseglet och storen. Det kan falla in något på storen men min erfarenhet är att det har mindre betydelse. Innan försökte jag att skota bort det och det resulterade att storen var alldeles för hård skotat och båten gick helt enkelt sämre.
Du menar "back i storen", dvs att förseglet är så hårt skotat att det blir backvind som slår in i storseglets förkant?

Jag brukar eliminera det med att ta hem något i cunningham.
Naturligtvis skulle det har varit back i storen. som sagt så försvann c:et.

Som jag minns det så flyttar Cunninghamen fram buken i seglet. Då behövs väl cunningham i förseglet? Försökte med att sträcka upp genoafall istället (cunningham saknas) utan helt lyckat resultat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 dec 2005, 11:29

Det som skiljer är var buken hamnar. Samtidigt som man planar ut seglet med cunningham, drar man fram buken. Då kan den hamna för långt fram.

De som lärt sig trimma mjuka dacronsegel brukar dra för hårt i fallet/cunningham. Buken skall (enligt nyare rön) ligga runt 45-50 %, dvs bara en aning framför mitten. I illustrationer i äldre segeltrimböcker och i många principskisser på segel får man intrycket att buken skall ligga långt fram, men det är fel.

Segelmakare brukar vara noga med att sy storen så den matchar genuan (på genuabåtar - Scampi t ex) eller tvärtom (på storsegelbåtar, Omega42, t ex). Spalten är mycket viktig - försegel och stor uppträder som en enhet mot vinden, och med fel spaltkaraktär blir det en ofullkomlig \"storvinge\" även om seglen var för sig är helt OK.
Anders S

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 05 dec 2005, 12:14

Anders S skrev: Segelmakare brukar vara noga med att sy storen så den matchar genuan (på genuabåtar - Scampi t ex) eller tvärtom (på storsegelbåtar, Omega42, t ex). Spalten är mycket viktig - försegel och stor uppträder som en enhet mot vinden, och med fel spaltkaraktär blir det en ofullkomlig "storvinge" även om seglen var för sig är helt OK.
(Har inte hunnit följa med i alla inlägg (tvungen att jobba också :cry: ) så jag hoppar rakt in på senaste inlägget... )

Anders,

tror jag har drabbats av en extrem variant på detta fenomen. Har en Genua från Diamond och en stor från Doyle. Fy för helsicke vad illa de passar ihop, har ca 15 grader ( skojar inte ) sämre höjd än vad som borde vara normalt, detta oavsett hur jag trimmar för att komma från det.

Har under alla år inte sett något liknande. Han som sagt bara vara med 2 kompletta kappseglingar och hann inte studera fenomenet exakt men det måste bero på tvärfel kombination mellan stor och försegel. Kan det bli så dramatiska effekter kan det också bli mer svårupptäckta mellanting. Kanske något att fundera på för alla er/oss som inte köper ett ställ från samma segelmakare och vid samm tillfälle :roll:

/Dan

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 05 dec 2005, 12:16

Djupsinniga teorier i all ära, men det är ändå till syvende och sidst vad som händer på vattnet som är det enda intressanta. Granboken har avsatt djupa spår i dessa diskussioner, med all rätt. Jag har t ex följt Gransegels råd att använda cunningham flitigt, och det har varit en välsignelse. Visst vandrar buken fram något ju mer man tar hem i cunninghamtaljan, men inte är det, åtminstone inte i mitt fall, någon som helst risk att buken skulle hamna alltför långt fram.

Det är ju elementärt att försegel och storsegel måste harmoniera och att man ska eftersträva en jämn spalt uppifrån och ner - ytterligare en av Grans käpphästar.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 05 dec 2005, 12:17

Usch, det verkar krångligt att segla :o
Förstår nu varför så många tuffar runt med motorn trots att det blåser bra :twisted:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 dec 2005, 14:01

Anonymous skrev:Djupsinniga teorier i all ära
Just här ligger haken. Man kan inte blott och bart tillämpa aldrig så kloka råd av typen "dra här" eller "släpp där" om man inte har en basförståelse av vilken form seglet, ensamma eller i förening, skall ha för att fungera optimalt.

Man drar i cunningham för att få en rätt form och bukplacering på seglet. Har man redan den rätta formen kan man inte göra den "mer rätt" genom att dra mer. Då får man istället justera spalten med storseglet (kick, twist, skotning) eller genom att forma om twisten på genuan (skotblockets placering, skotning). En dålig genua med slappt akterlik kan man få att sluta fladdra genom att stänga akterliket för mycket med skotpunkten för långt fram - då är det lätt att förledas att tro att man har rätt trim, men det kan vara ack så fel. Å andra sidan kan man inte heller snörpa bort ett stort akterliksproblem utan att få en förfärlig virvel och så står man där med en ca 30 cm lång näsa och vet varken in eller ut. Rätt svar kan då faktiskt vara "renovera seglet" snarare än "dra hårdare".

Att följa Gransegels instruktioner är varken fel eller dumt men de är tänkta för dem som har felfria och fräscha segel. För alla oss utan perfekta segel gäller det att göra fel på så smarta sätt som möjligt och då har man stor glädje av att fatta grundprinciperna.
Anders S

Kjell

Inlägg av Kjell » mån 05 dec 2005, 14:18

Ravage skrev:Anders,

Många säger " luta masten bakåt, det förbättrar höjden".

/Dan
Hejsan , trodde man trimmade masten bakåt för att båten skulle luta mindre och på det sättet så ligge rinte rodret och trycker emot båtens färdriktning vilket ger bättre fart. Men om detta sedan påverkar hur mycket höjd du tar är kanske en annan fråga.

/Kjell

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 05 dec 2005, 14:21

Anders S skrev:Att följa Gransegels instruktioner är varken fel eller dumt men de är tänkta för dem som har felfria och fräscha segel. För alla oss utan perfekta segel gäller det att göra fel på så smarta sätt som möjligt och då har man stor glädje av att fatta grundprinciperna.
Så sant som det är sagt ! Skall man dessutom bli riktigt bra måste man oavsett vad ha koll på grundpriciperna. Att få en båt att segla optimalt ställer oerhörda krav på besättningens kompetens eftersom en segelbåt är ett komplicerat instrument som används i en värld av ständig förändring. Det gäller att förstå helhetsbilden, inte bara dra i ett grönt snöre eftersom det står så i någon bok.

"Att vinna en kappsegling utan att förstå varför är som att äta utan att bli mätt"

Okej...jag har aldrig påstått att jag är filosof :|

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 05 dec 2005, 14:37

Nja

För att vinna, krävs nog att du är hungrig :wink:
Calle

Se gla ut

Skriv svar