Vad tror du hade ökat intresset för kappseglingen ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst » fre 20 jan 2006, 22:11

lätt att svara på för som nybörjare är det svårt att komma in i ett gäng gamla seglare som kör regelverket tillsin spets för när dom sittere i sin båt är det bara regler och allvar som gäller att visa lite hänsyn och ge lite råd åt en grönjöling finns ej sen vid eftersnacket efter en klubbsegling diskuteras bara varför 3,an inte vann och hur lång tid han var efter etten sedan diskuterar man om man ska skära om både det enea och det andra för att få bättre fart TA IN nybörjare i gruppen så får vi fler som vågar kappsegla \" glöm ej starten den med mest pondus skriker högst\" vilken amatör vågar sig dit?
detta är min uppfattning

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 20 jan 2006, 22:11

lätt att svara på för som nybörjare är det svårt att komma in i ett gäng gamla seglare som kör regelverket tillsin spets för när dom sittere i sin båt är det bara regler och allvar som gäller att visa lite hänsyn och ge lite råd åt en grönjöling finns ej sen vid eftersnacket efter en klubbsegling diskuteras bara varför 3,an inte vann och hur lång tid han var efter etten sedan diskuterar man om man ska skära om både det enea och det andra för att få bättre fart TA IN nybörjare i gruppen så får vi fler som vågar kappsegla \" glöm ej starten den med mest pondus skriker högst\" vilken amatör vågar sig dit? :| :roll:
detta är min uppfattning

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 20 jan 2006, 22:15

Anonymous skrev:lätt att svara på för som nybörjare är det svårt att komma in i ett gäng gamla seglare som kör regelverket tillsin spets för när dom sittere i sin båt är det bara regler och allvar som gäller att visa lite hänsyn och ge lite råd åt en grönjöling finns ej sen vid eftersnacket efter en klubbsegling diskuteras bara varför 3,an inte vann och hur lång tid han var efter etten sedan diskuterar man om man ska skära om både det enea och det andra för att få bättre fart TA IN nybörjare i gruppen så får vi fler som vågar kappsegla " glöm ej starten den med mest pondus skriker högst" vilken amatör vågar sig dit? :| :roll:
detta är min uppfattning

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 20 jan 2006, 22:38

Hej gäst

Jag håller till fullo med dig på en punkt.
Det är att det bildas gäng som håller ihop och inte gärna släpper in nya.
Det där är lite synd, för de flesta nya vill naturligtvis vara hyggliga och artiga men då kommer man ingenstans. Alla vill inte heller ta tjuren i hornen på direkten.
Problemet är oftast att komma in i gemenskapen.

Själv tycker jag att du som ny totalt skiter i vad de andra säger till dig såvida de inte tillhör de 50% som trots allt tar imot dig med öppna armar.
Stick ut och kappsegla, skrik högre än vad dom gör t.ex \"mast före\".
Garanterat så vet dom då inte vad som gäller och håller sig undan.
Var lite fräck, om du inte är det så ta med någon som är det.
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 21 jan 2006, 10:02

Calle C skrev:Svante

Ordet luffa inom segling har två betydelser, dels din egen dels det ovan nämnt.
Ordet "luffa" finns inte i de svenska kappseglingsreglerna.

Ordet används dock av kappseglare. Luff på engelska betyder lova.

Att luffa vid kappsegling betyder att en läbåt genom att lova hindrar en lovartsbåt att segla om.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 21 jan 2006, 11:24

Hej gäst

På undanvindar vanligtvis, luffar man varandra på det sätt som Svante menar och det är riktigt, så kallas det.
Luff kommer som du själv säger från lova.
Det du gör enl. Svantes sätt är att du på undanvindsbogar lovar för att ge de framförvarande sk \"skitvind\". Så att dom tappar fart.
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 21 jan 2006, 12:10

Calle C skrev:Hej gäst

På undanvindar vanligtvis, luffar man varandra på det sätt som Svante menar och det är riktigt, så kallas det.
Det du gör enl. Svantes sätt är att du på undanvindsbogar lovar för att ge de framförvarande sk "skitvind". Så att dom tappar fart.

För det första undrar jag var signaturen ”Svante” kommer in i bilden? Kan inte se något inlägg från honom i den här tråden, så jag vet inte vad denna debattör har skrivit. Vänligen förklara!

För det andra, lovar man så lovar man, oavsett om man seglar från platt läns eller dikt bidevind. Och när man gör det för att tvinga lovartsbåten att följa med och att själv pressa sig förbi, så kallar man det för att luffa enligt gammal vedertagen kappseglarslang. Luffa har alltså bara en betydelse.

Så är det Calle!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 21 jan 2006, 12:47

Sorry

Fel av mig, det var misil(Peter) och inte Svante.. :oops:

I övrigt har du fel.... :wink:
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 21 jan 2006, 12:56

Calle C skrev:Sorry

Fel av mig, det var misil(Peter) och inte Svante.. :oops:

I övrigt har du fel.... :wink:
Calle, Calle, du ska aldrig lova mer än du kan falla!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 21 jan 2006, 13:50

Hej

Konstaterar att du gillar mitt namn... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 21 jan 2006, 15:21

...och hur blir det med de stackars nybörjare som blir skrämda av några överambisösa kappseglare?

Jag tror nog att det är som i trafiken. det finns tyvärr många som ta rätten i egna händer. Jag skulle rekommendera (och gör det själv tyvärr alldeles för sällan) och visa protestflaggan om de skriker plats styrbord eller dylikt. Ge dock endast så mycket plats som nödvändig så att det kan klassas som att ha undvikit kollision. På land kan man sedan kolla upp men några mer erfarna klubbkompisar innan man beslutar sig att lämna in protest. Det kan ge en viss respekt och man kan lära sig mycket via diskusioner och protestförhandlingen.

En ändå bättre sak är att nyttja vintern för teori- och regelutbildning. Det är alltid av fördel att kunna reglerna.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 21 jan 2006, 17:46

Anonymous skrev:
Calle C skrev:Hej gäst

Det du gör enl. Svantes sätt är att du på undanvindsbogar lovar för att ge de framförvarande sk "skitvind". Så att dom tappar fart.

För det första undrar jag var signaturen ”Svante” kommer in i bilden? Kan inte se något inlägg från honom i den här tråden, så jag vet inte vad denna debattör har skrivit. Vänligen förklara!

För det andra, lovar man så lovar man, oavsett om man seglar från platt läns eller dikt bidevind. Och när man gör det för att tvinga lovartsbåten att följa med och att själv pressa sig förbi, så kallar man det för att luffa enligt gammal vedertagen kappseglarslang. Luffa har alltså bara en betydelse.

Så är det Calle!
Calle, Du har helt rätt med att jag gjort ett inlägg, däremot var jag inte inloggad.. Gäst - läs hela inlägget... även det sista.

Det är inte konstigt att något så svårt som segling bildar olika grupperingar. Bara att lära sig att prata rätt tar ju tid, för att inte tala om det där med att knyta fast båten/seglen mm. - jo jag vet vad det heter :wink:

Man avslöjas blixtsnabbt av de mer erfarna bara man går på bryggan. Lite synd då bara att man inte får någon hjälp att lära sig tugget och alla knopar så man blir en i gänget. Där tycker jag att ett stort ansvar vilar på de olika klubbarna. I vår klubb vet jag att det pågått olika diskussioner om bryggvärdar eller andra åtgärder för att göra det lättare för nybörjare att ta sig in i gänget.

Problemet är en liten paradox dock.
Som nybörjare köper man en båt och hälsar sedan käckt på alla man möter på bryggan, även dom som inte har båt för det vet man ju inte för man känner ju ingen. När man inte får någon direkt respons så kanske man tröttnar och säljer båten då man inte kan hitta några seglarkompisar...

Den gamle medlemmen har sätt ett antal nybörjare komma och gå under årens lopp och har defenitivt tröttnat på att lära känna alla nya medlemmar som ändå slutar efter en eller ett par sässonger.

Så mitt råd till alla nybörjare blir:
Om det är segling ni tycker är kul, fortsätt med det även om dom andra inte hälsar. Om ni hänger kvar i klubben några år så kommer ni sakta men säkert in i gänget. Klubbkappseglingarna är en perfekt början för att hitta kompisar i klubben. Kolla med dom unga seglarna som saknar båt om dom vill gasta på er båt eller tom vara rorsman. Man läs sig jättemycket på att bara vara med samtidigt som ni lär känna folk.

Svante

Herr Q

Inlägg av Herr Q » lör 21 jan 2006, 20:35

Tycker inte man skall ha några komplex för att man inte är \"erfaren\". Det tar sin lilla tid att komma med i alla gemenskaper, och båtlivet är inte annorlunda än andra sammanhang. Men bjuder man på sig själv brukar det ordna sig, det också.

När det gäller kappsegling kan man ta det rätt så lugnt. Gör man fel är det värsta som händer att man får en protest på sig. Att folk ropar och skriker skall man inte behöva tåla - annat än som en naturlig uppmärksamhetssignal - det kan ju hända att man inte ser styrbordsbåten i tid, och även babordsbåtar kan komma i omöjliga lägen och behöva plats för att inte krocka.

Det finns (det tänker inte alla gaphalsar på) till och med en regel mot att bära sig \"fult\" åt. Blir man utskälld men inte får en protest på sig, fråga i lugn och ro efter seglingen varför de ropat, och vad man i så fall gjort galet. Vill dom inte förklara eller är otrevliga, ta upp det med seglingsledningen. Dels lär man sig, dels visar det respekt för reglerna utan att man verkar mesig.

//HQ

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 22 jan 2006, 17:34

MiniMe skrev:det är väl där det börja blir krångligt. Generellt kan man dock säga att man måste alltid ge den andra båten möjlighet att kunna hålla undan.
sedan kan vi börja med utanför två-båtslängd-området (till märke men ej startmärke och hinder) och på samma bog gäller följande.
Om man överlappa inom ett avstånd av två båtlängder får man ej luffa högre än tillbörlig kurs, dvs. den kursen som man skulle ta utan den andra båten i närheten.
Om man t.ex. gippar utan att bryta överlapp och gippar tillbaka så få man sedan luffa högre (upp till vindögat).
Om man seglar ifrån båten i sidled mer än två båtlängder får man också luffa upp igen.
Calle C skrev:Stick ut och kappsegla, skrik högre än vad dom gör t.ex "mast före".
Garanterat så vet dom då inte vad som gäller och håller sig undan.
Var lite fräck, om du inte är det så ta med någon som är det.
Calle C skrev:Det du gör enl. Svantes sätt är att du på undanvindsbogar lovar för att ge de framförvarande sk "skitvind". Så att dom tappar fart.
Ehhh... nu vart allt solklart... :?: :o :?:
Å så kul och skrika för att förvirra 'fienden'...

Det finns alltså ingen 'ÖVNINGSKÖRNING'-skylt till båten? :(

Lite allvar också.
Det är tur att jag faktiskt kappseglat 'hela' två gånger så jag vet att det inte bara är sådant här som händer på banan, annars hade jag aldrig i livet satt min fot på en bana! Det du beskriver Calle är ett mardrömscenario för en osäker nybörjare. Det finns så otroligt skitmycket undantagsregler som jag försökte beskriva tidigare att jag känner att det är bara att hålla sig undan och ta ut svängarna odentligt vid rundningsmärkena och försöka hålla sig till sjövägsreglerna - annars smäller man väl med någon regelführer som har koll på någon paragraf och ser båten som ett tävlingsredskap som är ren förbrukningsvara.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 22 jan 2006, 18:19

Peter

Nu är det oftast inte så på kappseglingarna som vi beskriver, det är lite av undantagen.
Men visst händer det att någon tror att torsdagsseglingen är AC.
Calle

Se gla ut

Skriv svar