Lystal?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 26 apr 2006, 13:52

Håkan skrev:
MiniMe skrev:Jag skulle välja alternativ 3. Jag var inne förut att ha också stor båt men inse idag att det är ekonomisk vettigare och dessutom kan man få ut så mycket mer av att hyra (gör man kanske inte varje år heller).
Jo det är lockande men frågan är hur ekonomiskt det är? Om man nu kan tala om ekonomi när det gäller segling? Vi semesterseglar 2 veckor per år och mer i framtiden hoppas jag när barnen blir större. Skall man hyra en större båt som tex en First 36.7 kostar det minst 20.000:- per vecka. Hyr man två veckor delat på två familjer blir det likt förb... 20.000:- per år och det får man rätt mycket båt för. Lägger man då till den lilla båten som kanske kostar dig 10.000:- per år blir det rätt dyrt till slut!

Men visst skulle det vara skönt att ha en liten båt du kan hantera själv med minimalt med arbete och där pryttlarna kostar lite mindre än för en stor båt...

Jag är väldigt kluven och vet inte vad jag vill för tillfället!

Ses den 13:e?
Jag tror nog inte att det blir 10000 per år för en mindre båt men...

Och 40000/år för två familjer innebär också att det får går många år tills man kommer upp till priset av en nyare båt (1-2 milj.) i samma storlek. Mindre arbete och underhållskostnaderna är också inkluderade. Sedan kan man hyrar båten på olika områden t.ex. medelhavet, ostkusten, västkusten mm. Dit skulle man antagligen inte segla om man ha båt på ett visst ställe.

Vill man däremot bo längre tid på båten så räcknar det sig kanske inte.

Ravag

Inlägg av Ravag » ons 26 apr 2006, 14:51

Håkan skrev:
MiniMe skrev:Jag skulle välja alternativ 3. Jag var inne förut att ha också stor båt men inse idag att det är ekonomisk vettigare och dessutom kan man få ut så mycket mer av att hyra (gör man kanske inte varje år heller).
Jo det är lockande men frågan är hur ekonomiskt det är? Om man nu kan tala om ekonomi när det gäller segling? Vi semesterseglar 2 veckor per år och mer i framtiden hoppas jag när barnen blir större. Skall man hyra en större båt som tex en First 36.7 kostar det minst 20.000:- per vecka. Hyr man två veckor delat på två familjer blir det likt förb... 20.000:- per år och det får man rätt mycket båt för. Lägger man då till den lilla båten som kanske kostar dig 10.000:- per år blir det rätt dyrt till slut!

Men visst skulle det vara skönt att ha en liten båt du kan hantera själv med minimalt med arbete och där pryttlarna kostar lite mindre än för en stor båt...

Jag är väldigt kluven och vet inte vad jag vill för tillfället!

Ses den 13:e?
Håkan,

Skönt att varva jobbeproblemen med lite intressanta I landsproblem :lol:

Jag förstår din kluvenhet men vill tillföra en sak. Som jag berättade innan har jag haft 21 båtar i mitt liv tills nu. Detta båtar har inte kostat mig ett öre utan har tvärtom varit bra investeringar. Dominaten jag precis pratat så varmt om köpte jag för 130 ksek och sålde för 240 ksek. Allt jag la ner på båten var 7800 sek. Den båten jag hade innan Ravagen kostade 770 ksek och den såldes någon månad senare för 975 ksek.

Det jag vill säga med detta är att segelbåtar inte är som bilar, köper du rätt är de en investering snarare än en kostnad. Kanske värt att ta med i beräkningarna ?

/dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 26 apr 2006, 21:44

Ravag skrev:
Det jag vill säga med detta är att segelbåtar inte är som bilar, köper du rätt är de en investering snarare än en kostnad. Kanske värt att ta med i beräkningarna ?

/dan
Visst, inte tänker jag sälja båten för mindre pengar än jag köpt den för...
Men det finns en massa dålda kostnader också, eftersom vi är två delägare så har vi bättre koll tror jag. Vår budet ligger på 24.000:- per år vilket rymmer mindre investeringar men inga stora som segel eller kapitalkostnader. Visst är båten en investering men jag tror de goda åren med stigande beg priser kommer att försvinna på sikt...

Mvh
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 26 apr 2006, 21:52

MiniMe skrev:
Och 40000/år för två familjer innebär också att det får går många år tills man kommer upp till priset av en nyare båt (1-2 milj.) i samma storlek. Mindre arbete och underhållskostnaderna är också inkluderade. Sedan kan man hyrar båten på olika områden t.ex. medelhavet, ostkusten, västkusten mm. Dit skulle man antagligen inte segla om man ha båt på ett visst ställe.
Visst är det så men samtidigt känns det bra att ha nåt eget, man vet vad man får. Man har med alla grejer, vet skick på saker och segel mm.
Status kanske och sen tror jag att man gärna blundar för vad en båt kostar men att hyra en båt för 40.000:- svider rätt mycket.

Framtiden får se...
Håkan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 26 apr 2006, 22:14

Håkan,

Håller med dig när det gäller att hyra båt. Personligen tycker jag ägandet är halva nöjet, man vill liksom känna att det är egna grejor man sitter i. Jag blir orolig av att segla med andras saker. Men det är givetvis individuellt.

Skall bli intressant och \"se\" hur du gör. ( köp 2 båtar :wink:, varför nöja sig med en när man kan få 2 för samma pris :D )

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 apr 2006, 09:13

Ravage skrev:Håkan,

Skall bli intressant och "se" hur du gör. ( köp 2 båtar :wink:, varför nöja sig med en när man kan få 2 för samma pris :D )
Framtiden får se, det blir tidigast nästa år eller möjligtvis i höst om rätt båt dyker upp. Kommer du segla onsdagsseglingar med din Triss?

Jag hoppas komma med en Linjett 32 men det vet man aldrig...

Ses nästa onsdag?
Håkan

Ravag

Inlägg av Ravag » tor 27 apr 2006, 09:31

Håkan skrev:
Ravage skrev:Håkan,

Skall bli intressant och "se" hur du gör. ( köp 2 båtar :wink:, varför nöja sig med en när man kan få 2 för samma pris :D )
Framtiden får se, det blir tidigast nästa år eller möjligtvis i höst om rätt båt dyker upp. Kommer du segla onsdagsseglingar med din Triss?

Jag hoppas komma med en Linjett 32 men det vet man aldrig...

Ses nästa onsdag?
Håkan,

Om jag kommer att segla onsdagsseglingar med min Triss ? Det kan du vara lugn för, den inhandlades nästintill endast för det ändamålet.

Hinner dock inte få klart den tills på onsdag, har ett krävande jobb, 2 hus att renovera (svärfar dog och hans hus sprang läck direkt efter han gav upp, nu måste det fixas och säljas), 2 båtar och 3 mycket livliga barn under 6 år att ta hand om. Jag jobbar på trissen mellan 21-23 på kvällarna, de kvällar det finns tid.

Dessutom har focken inte kommit ännu och han jag skall segla ihop med har bara suttit i en segelbåt 1 gång (40 minuter). Personligen har jag inte kappseglat seriöst sedan 1995 men då gick det i gengäld mycket bra (om nu 5:a på SM för IF:ar i Stenungssund kan räknas som mycket bra :roll: ).

Linjett 32:an seglar gudabra och har ett helt ok lystal (1,12). Är det Ingemar Fransson du skall segla ihop med ?

/Dan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

En eller två båtar?

Inlägg av Miwa » tor 27 apr 2006, 10:21

Hej, Håkan!

Har med intresse följt dina funderingar om båtval inför framtiden.

Båtköp är bland det roligaste som finns,speciellt andras eftersom JAG slipper betala! :D

Jag håller med både Ravage och MiniMe.
Uppenbarligen så har du behov av en liten enkel båt,vare sig du äger eller hyr en större båt för semestern.

Jag har själv tittat länge och noga på de alternativ som nämts i tråden,plus ett stort antal andra flytetyg av alla sorter.

Utifrån hur du har fört resonemanget,så framträder en annan båtmodell allt klarare i konturerna.

Jag tror,att du kan finna ett värde i att titta närmare på Pelle P:s C 55 !

Bild
Bild
Bild

Hemsida:http://www.c55sail.com/default.asp

Jag har inte själv seglat C 55 ännu,men det finns en i vår sommarhamn på Gotland.
Den har jag studerat både i hamn,under segel och på trailer.
Jag lovar,jag har myror i skallen!

Jag tror att Pelle P har kommit på nå´t riktigt bra,den här gången.

Håkan m.fl.,vad tror ni? Finns det en poäng här,eller har jag alldeles trålat med spinnakern? :lol:

Hälsningar Miwa

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 apr 2006, 10:26

Ravag skrev:
Dessutom har focken inte kommit ännu och han jag skall segla ihop med har bara suttit i en segelbåt 1 gång (40 minuter). Personligen har jag inte kappseglat seriöst sedan 1995 men då gick det i gengäld mycket bra (om nu 5:a på SM för IF:ar i Stenungssund kan räknas som mycket bra :roll: ).

Linjett 32:an seglar gudabra och har ett helt ok lystal (1,12). Är det Ingemar Fransson du skall segla ihop med ?

/Dan
5:a i SM för IF är bra! Jag har iofs dålig koll men den håller väl hög standard fortfarande, eller?

Jag vet hur du har det (förutom renoveringar) vi har 3 barn under 4 år (3½ + 2x1½) så jag känner igen ordet kvällsarbete...

Japp, det är Ingemar, jag träffade honom igår och han trodde han hade plats över men som sagt man vet aldrig...

Ses framöver, när kommer focken?
Håkan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 27 apr 2006, 11:24

Ravag skrev: Dessutom har focken inte kommit ännu och han jag skall segla ihop med har bara suttit i en segelbåt 1 gång (40 minuter). Personligen har jag inte kappseglat seriöst sedan 1995 men då gick det i gengäld mycket bra (om nu 5:a på SM för IF:ar i Stenungssund kan räknas som mycket bra :roll: ).

/Dan
Jag har bara bra erfarenhet med nybörjare. De är inte förstörda och dessutom mer fokuseerade på sina uppgifter.

Har haft åt andra sidan dåligt erfarenhet med två (eller fler) " kaptäner" ombord. Det blir oftast inte bra.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: En eller två båtar?

Inlägg av Håkan » tor 27 apr 2006, 12:06

Miwa skrev:Hej, Håkan!

Har med intresse följt dina funderingar om båtval inför framtiden.

Håkan m.fl.,vad tror ni? Finns det en poäng här,eller har jag alldeles trålat med spinnakern? :lol:

Hälsningar Miwa
Kul att du tycker det är intressant men tror du inte man kommer sakna en liten ruff. Tänkt dig en helgsegling med 1-2 övernattningar och det börjar regna, vore det inte skönt att ha en ruff att krypa in i eller i alla fall stuva saker som håller sig torra? Jag tänker mig nog en liten ruff och sedan bomtält för att få större volym i hamn. Att segla och bli blöt är inget bekymmer men att få alla sina saker blöta av saltvatten och regnvatten känns inte riktigt bra.

Tack för tipset men jag tror inte det är vad jag söker.

Mina bästa kandidater är nog fortfarande First 21.7, Sun 2000 och T24
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 apr 2006, 12:13

MiniMe skrev:
Jag har bara bra erfarenhet med nybörjare. De är inte förstörda och dessutom mer fokuseerade på sina uppgifter.

Har haft åt andra sidan dåligt erfarenhet med två (eller fler) " kaptäner" ombord. Det blir oftast inte bra.
Visst är det så, det gäller att hitta harmonin i besättningen så att alla kämpar mot samma mål. Sen kan det vara svårt att segla med bara nybörjare. Jag har kappseglat med väldigt bra seglare där jag varit "sämst" och nu kappseglar jag med mina kompisar där jag lärt upp samtliga från noll. Så länge det går bra så är det lungt men så fort det börjar gå dåligt eller blåser upp kan det lätt uppstå förvirring men det är ju bara en träningssak...

Gå inte in i en gippduell med oss på Lidingö Runt...
(Fast jag hoppas att vi inte ses med tanke på att vi startar långt för dig... :wink: )

Lycka till
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: En eller två båtar?

Inlägg av Håkan » tor 27 apr 2006, 13:00

Miwa skrev:

Hälsningar Miwa
Hej igen Miwa, nu har du fått mig nufiken på en CB66 Racing istället.
Den har två kojer, självslående fock och gennaker. Ett stort tält till den så kanske man får med sig frugan också?

Mvh /
Håkan

Ravag

Inlägg av Ravag » tor 27 apr 2006, 13:33

Håkan skrev:
5:a i SM för IF är bra! Jag har iofs dålig koll men den håller väl hög standard fortfarande, eller?

Jag vet hur du har det (förutom renoveringar) vi har 3 barn under 4 år (3½ + 2x1½) så jag känner igen ordet kvällsarbete...

Japp, det är Ingemar, jag träffade honom igår och han trodde han hade plats över men som sagt man vet aldrig...

Ses framöver, när kommer focken?
Håkan,

Vi var faktiskt upp till 11 IF:ar på en vanlig onsdagssegling år 1995. Det var bra fart på seglingen under dessa år. Jag blev lite bestört när jag återvände till kappseglingen 10 år senare och såg att det totala antalet seglare på en onsdagssegling nu var nere i samma antal vi var endast IF:ar förr ! Om man skall skryta lite kan man säga att vi fakstiskt vann det mesta i närområdet (om vi inte seglade fel bana, vilket hände på ett Ven runt :roll: ) mellan 1993-1995 utom SM som då gick i Stenungssund. Vi var bara med på ett SM 1995 (över 50 båtar) och konkurransen var definitivt på topp eftersom även de Danska mästarna ställde upp. Nå det var då det, nu har jag MYCKET att ta igen och betraktar mig själv närmst som en nybörjare med bra känsla. I slutet av sommaren hoppas jag dock kunna vara lite tuffare 8)

Focken kommer i slutet av nästa vecka tror segelmakaren. Vi har dock mycket övrigt kvar på båten att göra. Om du seglar med Fransson nästa onsdag kan du passa på att kolla den lilla trissen, den ligger på en hemmasvetsad trailer 50 m norr om det klubbhus ni befinner er i. Ravagen ligger i andra sidan hamnen på land mellan a & b bryggan. Du kan inte missa den.

Ingemar är en kille som varit med i alla år i vått och torrt. Han har bra fart i båten och är mycket erfaren. Han går nästan alltid bra.

Lycka till ! /Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 27 apr 2006, 13:38

Ravag skrev:
Ingemar är en kille som varit med i alla år i vått och torrt. Han har bra fart i båten och är mycket erfaren. Han går nästan alltid bra.

Lycka till ! /Dan
Det låter bra, då får man hoppas man få vara med så man kan hålla sig iform till IMS-SM!

Ses på havet
Håkan

Skriv svar