Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Gäst
Ravage skrev:Finns det någon utpräglad blekeskenare som går erkänt extremt bra i lätta vindar och som kan seglas på 2-3 man ?
mvh /Dan
Kolla denna. jag har läst ett gammalt test i nån båttidning, där seglade man 5 knop i bara några m/s
http://www.cde-dmd.com/eng/designs/tur/cde850.html
-
Svante
- Diamantmedlem
Hobiecat eller liknande
2 man...
Det går undan...
Svante
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Anonymous skrev:Ravage skrev:Finns det någon utpräglad blekeskenare som går erkänt extremt bra i lätta vindar och som kan seglas på 2-3 man ?
mvh /Dan
Kolla denna. jag har läst ett gammalt test i nån båttidning, där seglade man 5 knop i bara några m/s
http://www.cde-dmd.com/eng/designs/tur/cde850.html
och den fanns nyligen till salu. Kanske finns den kvar???
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Dan, jag vet en My som är till salu i Sthmlstrakten. En spekulant på min Guy 22 har en sån. Eller kanske matsa behöver en till?

med en 30-trailer....
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Ravage
- Diamantmedlem
Okej, så här är läget....
Köper starbåten imorgon klockan 19:00. Efter ännu en onsdagssegling i extremt lätta vindar och med en veritabel skvalpebalja till båt för det tamejfan vara nog. Det är inte ens roligt att segla skiten när det går bra.
Ikväll bröt alla under 1,05 i lys eftersom vinden var slut. Skit !
Nu är det Ven runt på lördag och jag har anmält Trissen, ser på prognosen att det skall bli 1-3 m/s västligt. Om så är fallet är det rena katastrofen för plaskebaljan. Funderar nu allvarligt på att sjösätta Staren och segla hem den direkt och sedan köra Ven runt med den, oavsett vad blir det en upplevelse med den eftersom vi har noll koll på denna arbetsamma men roliga båt. Vet att det är helt vansinnigt at sjösätta och rejsa med en starbåt utan att veta vad som är upp och ner men att segla trissen i 1-3 m/s och skvalpsjö är ännu mer vansinningt.
Jag är nu i stort behov av en snabbkurs i Starbåtssegling, skall ringa någon som vet vad som gäller. Idiotin tar aldrig slut men roligt är det ....
/Dan
-
Sailorx
SMHI
ost, nord- till syd- , 3-7 m/s
dmi
svag vind ( <

nordost till sydost, senare sydväst. torden.
/S
-
Holger
Håkan skrev:Det är Crusing varianten.
Kan lägga till att den rundade efter länsen som tre efter oss i J/80 och en X-99 men på kryssen tappade den ALLT.
Båten kan inte kryssa, de kom i mål efter IF och Accent på seglad tid!
Jag blev förvånad när jag såg att båten inte hade häckstag (ej heller backstag) och det försvårar väl segeltrimmet.
Mao den länsar/slörar fint tack vare låg vikt men kryssar för dåligt.
Crusing - Mindre segel, mer utrymme inuti
Racing - Mer segel, mindre utrymme inuti
Mvh /
Liten fundering angående att den inte kan kryssa. Jag har inte seglat den men andra liknande båtar och de är inte helt lätta att segla på kryssen men generellt sett kan man säga att de ska seglas som en jolle - typ plant. lutar man den som typ en M-båt så står de stilla. Men seglar man dem med max 20, 25 graders lutning så kan man hålla farten uppe. man får spilla vind som en tok...
-
Håkan
- Diamantmedlem
Holger skrev:Håkan skrev:Det är Crusing varianten.
Kan lägga till att den rundade efter länsen som tre efter oss i J/80 och en X-99 men på kryssen tappade den ALLT.
Jag blev förvånad när jag såg att båten inte hade häckstag (ej heller backstag) och det försvårar väl segeltrimmet.
Mvh /
Liten fundering angående att den inte kan kryssa. Jag har inte seglat den men andra liknande båtar och de är inte helt lätta att segla på kryssen men generellt sett kan man säga att de ska seglas som en jolle - typ plant. lutar man den som typ en M-båt så står de stilla. Men seglar man dem med max 20, 25 graders lutning så kan man hålla farten uppe. man får spilla vind som en tok...
Visst kan det vara så MEN jag har inte sett en enda Skippi som ej hamnat bland de sista 10%. Vi får väl se efter Tjörn Runt hur de går...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Håkan skrev:Holger skrev:Håkan skrev:Det är Crusing varianten.
Mvh /
Visst kan det vara så MEN jag har inte sett en enda Skippi som ej hamnat bland de sista 10%. Vi får väl se efter Tjörn Runt hur de går...
De har väl fått sänkt LYS i år. lustig nog vart det 1,16 för cruisingversion. Jag vet ej om det är racing eller cruisingversion som har på Bodensee ett Handycap liknande det som X-79:ans. Iom det finns fler båtar där så borde det vara bättre att jämföra det också mer internationellt. Polen skulle vara ändå mer lämpligt att titta på. SSF säger att de tittar även på andra länders handikapsystem men med facit i handen så är jag tveksam om det görs i ett initialt skede.
Sedan är det antagligen så att Skippin liksom min Mustang går antagligen något fortare i extrema lätta vindar men uppnår snabbt max kryssfart. Betydligt större båtar kommer där har en betydligt högre maxfart och når oftast dit i starkare lättvind och mellanvind (tänkte på Cumulus, NF osv.). På undanvind så kommer antagligen även skippin i planingsfart. Men det är frågan om hastighetsökning är så pass stor. Större båtar seglar liknade hastigheter utan att plana (anta jag, det gör åtminstone min Mustang som är jämförbar i egenskperna)
Iom Skippin inte nå upp till sitt LYS kan väl ägarna hoppas att SSF agera snabbt. annars finns det snart inga Skippi på banorna kvar....
-
Håkan
- Diamantmedlem
Två Skippi var med:
Cruser 1,16 i lys som kom 365 och blev slagen av segraren Accent (1,03 i Lys) med drygt 40min på SEGLAD TID.
Sport 1,24 i lys som kom 151 och klarade sig bättre
Bästa CB66 Racer 154:a
Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
PelleL
- Diamantmedlem
Sportbåtarna går i andra start och det var stiltje på morgonen så dom kom inte långt i början....
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Matsa, efter helgens segling är det mycket spännande i Mälar Cupen. Expressen som kom två ligger fortfarande 1:a. Jag räknade fel. Vi har nu 6 poäng (4, 1 ,1) och han har 5 poäng (1,2,2). MEN Om han inte klara att vinna på lördag så räker det för oss med 3:a. Expressen är anmäld och jag pratade med skepparen. Han är revanchsugen och ger inte upp så lätt. Han vill vinna cupen.
Matsa, om du vill vara med så är du hjärtlig välkommen. SMHI säger 1-5 (max 6m/s), Sotarn är också med men än så länge utan dig saknas två gastar (ifall det friska upp temporärt). 5m/s och då blir det surf!!! Jippi!!
Idag provade jag igen med kraftig skärning på undanvind. Det fungerade mycket bra. Vi kom med god marginal i båda delseglingar först i mål. Det känns så om jag börja lära känna båten.
-
matsa
- Diamantmedlem
ohoj!
känner fortfarande glädje när jag tänker på lördagens segling med din båt. det var skitkul!!
jag pratade med tidigare ägaren av min båt och han hade kommit mkt bra på tjörn runt så det känns ju lite surt att jag inte orkade meka klart båten. han sa att vi hade kommit bättre än han gjorde ifall vi kört, så det var ju i och för sej praktiskt att få veta ungefär hur bra vi kommit utan att ens vara med. så då kan man ju säga att jag är nöjd med det resultatet åxå. och det var ju skönare att va ute å segla nästan en vecka istället för att stå i båtskjulet å meka med MYn
tyvärr så är nog chansen mini-(me)-mal att jag kommer på lördag. men om det kan vara nån tröst så lär ni ju inte tjuvstarta då alla fall.
jag seglade in sea caten till stan idag och ska ta upp å fixa kölen innan lördagens race. det blir väl typ Dan´s sista trisstävling. först över startlinjen och sist i mål. -suck!! båten kändes lite trött i söndags efter att ha seglat mustang på lördagen. va konstigt???? men idag med nya LYS-certet så kändes den mkt piggare å snabbare igen. men i nuläget så är det sea cat-race på lördag som gäller, men jag hör av mej om det blir skitvindar här. för då kommer jag gärna och tjuvstartar en gång till.
-
Ravage
- Diamantmedlem
Så var 707:an provseglad för första gången, det var det mest vansinninga race jag någonsin varit med om. Segelmakaren missade att få med seglen på DHL leveransen (DHL:s fel) och jag blev tokig eftersom jag lagt en helvetes massa kraft på att få den klar tills idag. Skällde på dem och fick dem att köra 6 mil och lämna dem på bussgods som anlände i till Helsingborg 30 minuter innan startskottet i Råå hamn. Min kollega tyckte bara allt var helt tokigt, till och med för att vara mig. Han sa \"det går aldrig\" men skam den som ger sig. Den stackars volvon fick lida och vi kastade oss i båten tryckte i seglen och kastade loss. Precis när vi rundade hamninloppet gick starten. Till saken hör att det var den enda dag på hela sessongen vi ville ha lite vind. Aldrig seglat båten och sprillans nya segel (genua 1 i kevlar) samt bara 2 man i båten.
Givetvis blåste det ca 10-12 m/s hela seglingen och den stackars genuan fick fetestryk. Men fasen vad kul båten är, vi seglade den så dåligt man kunde göra och hade ingen spinnaker. Resultatet blev därefter (9 av 14 ) men vad fan gör det. Bara att hinna till kappseglingen var en seger. Båten kommer att gå som tusan när vi fått till trimmet och har full besättning och spinnaker. Jag stormtrivs med gången i båten och är säker på att den kommer att bli riktigt vass när den hanteras korrekt.
Att allt höll var helt otroligt, hade inte hunnit sätta masten ordentligt (mastade och sjösatte igårnatt) och båten seglades med alldeles för mycket segel uppe i grov sjö.
Jag är helnöjd och kan rekommendera 707:an, suverän känsla i båten trots att den seglades dåligt av oss idag.
/Dan
-
Anders S
- Diamantmedlem
Ravage skrev:
... kan rekommendera 707:an, suverän känsla i båten...
/Dan
Må lycka och välgång följa dina sju båtar på havet (eller hur det nu va det hette...) Har du sålt Feta Trisse?
Anders S