Segling i stormen i morgon?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 17 nov 2006, 09:42

Miwa

Tror Bavaria gjorde sådana här för ett antal år sedan.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 nov 2006, 11:29

Det kan väl tänkas att det kan vara något egenfixat också, linjerna på överbyggnaden ser misstänkt enkla ut.

Skrovet är ju rundat och grannt.
Anders S

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » fre 17 nov 2006, 19:42

Kan det vara ett specialbygge på ett befintligt skrov kanske?
Magnifik Midget skrov med kapad botten och däck á la Comfort 26.

Jag sökte på olika Bavaria och det finns små fina Bavarior med fällköl,men med annan stil.

Mysteriet fortsätter...

Båten borde kunna vara en bekväm weekend seglare med trailermöjlighet.

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » fre 17 nov 2006, 23:28

Kom igen nu,Matsa!
Köpte du Trissen idag eller var det en bomkörning?

Hälsn.Miwa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 17 nov 2006, 23:35

den ser livsfarlig ut tycker jag, men jag har ringt på den. ägarna var ute å roade sej så jag får ringa och kolla imorgon igen. men jag känner inte att det är båten jag letar efter, men man kan ju alla fall kolla vad det är för nåt.
dagen vinterbåtkoll är avklarad. den var knappast i det skick man önskar sej om man skulle tänka sej att segla hem den så här års. seglen var fina men det blir kallt att sova på blöta dynor, så den blev kvar där den låg och jag tar en funderare.
ena biljäveln la av helt igår så nu har jag en annan som jag skulle ha som sommarbil för att den är så rostig under, så en vinter till tar knäcken på den, men kör jag på sommaren bara så håller den många år till. har ett vrak till stående men det blir dyrt aytt meka iordning den åxå och ha som vinterbil. jäkla skit!!! man blir väl tvungen att kolla bilannonser ett tag framöver kanske? fy va tråkigt, men utan bil är inte livet värt att leva, för då kan man inte dra båtvagnen :lol:
det kan bli så illa att du vinner vinterseglingstävlingen, vem seglar sist i år, för det är väl en tävling. 606-jäveln ska upp om en vecka och jag har inga planer på att åka ut mer med den. jag har insett att den båten kommer att bli min död om jag inte lägger av nu. /m

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 17 nov 2006, 23:47

det va ingen triss. det va en hurley 18. den skulle ju va isbrytare...
det är för mkt jobb på den för att det ska bli nån vintersegling i år så jag tror att det får va. jag är inte så road av att fixa med båtarna. det är liksom seglingen som drar. det enda jag kan stå ut med att fixa är linor block å råttor och kanske en skvätt bottenfärg. men sånt där annat skit som folk gör med sina båtar fram till midsommar, det är inget för mej. folk vårrustar bort halva seglingssäsongen, sen är dom så jävla nöjda för att dom har en skitblank båt, men seglen är helslut och ingenting funkar. men den är ju väldigt blank o fin :roll:
jag ska ev åka och kolla några båtar söndag-tisdag om jag orkar. jag börjar nog bli gammal och trött? snart kanske man är så trött på båtkollandet att man kan motivera sej att sätta igång och göra om ruffMYn till det jag tänkte från början men inte orkar.
varför blir det alltid såhär?? jag vill ju bara segla :cry:

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 18 nov 2006, 00:20

Tävling? :o
Nä,jag tror inte det.
Det handlar väl om att utnyttja den isfria delen av året,så mkt som möjligt.
Jag seglar för att jag mår bra,när jag är på vattnet (obs PÅ vattnet!).
Det är också kul,att bara puttra ut med snurran och pröva fiskelyckan på en gädda eller havsöring.
Dessutom blir inte vintern lika eländigt lång,om man uttnytjar den till max.
I en båt alltså!

Det låter som att du skippar Hurleyn,magkänslan måste vara rätt,om det ska bli affär.
Inte kul med bilen,du kanske kan byta 606:an mot en bra vinterbil istället?
Dessutom finns det fler Hurleys...

Börjar DU bli gammal? Nä,nä,själv har jag nyss fyllt 50,hur gammal är du?

Hälsn.Miwa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 18 nov 2006, 00:33

så dyr vinterbil vill jag inte ha. jag föredrar typ skrotbil nästan. det är så skönt när man kan sitta på motorhuven och luta sej mot framrutan i solen på våren, eller när man ska upp i båten så hoppar man bara upp på taket och kliver upp på fören på båten. det är praktiskt och smidigt.

ang seglandet så är det väl ungefär detsamma här. det är så himla skönt att komma ut bara. på tal om att komma ut så låg båten ute vid en ö så det blev motorbåt dit ut. vi gjorde en bit över 40 knop och sen stängde han av strömmen till instrumentet och drog på ännu mer. han sa att den gjorde ca 50 knop. jag var spyfärdig när jag kom iland. man hajar att det kan gå åt helsike när folk kör omkring med såna båtar. dom borde vara förbjudna. jag har svårt att förstå att det säljs så mkt motorbåtar, för det där var verkligen INTE det minsta njutbart. det var som att åka en gammal suzukijeep med bladfjädrar i full fart i skogen på bara fälgarna.
jag minns inte hur gammal jag är men jag tror jag fyller år imorgon, nej faan det är ju faktiskt redan idag för klockan är ju över tolv. ja ja, skitsamma. döden flåser en i nacken så det gäller att sno på. /m

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 18 nov 2006, 00:48

Nej,det är inte kul!
Min chef drog järnet med 200 hk,en meter från en grynna,när vi var på öringfiske.Uschiamej!

Har du tittat på Hurley 22:an på vagn i Nynäshamn,för 15 papp?

Hälsn.Miwa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 18 nov 2006, 01:36

nej den har jag inte ens sett annons på. jag börjar känna mej lite trött på det här båtjagandet så här på ålderns höst. tänk på att jag är mkt äldre idag än igår. det känns verkligen sketjobbigt! va skönt det skulle vara att bara vara nöjd med det man har. jag kanske får va på land i 3,5 månader och fixa iordning båtar, fixa garaget, byta olja på bilarna. röja upp i lägenheten, såna saker som man hela tiden tänker att det gör jag i vinter, men det blir ALDRIG av. kanske inte i vinter heller?
sen är det ju det där med trailerbar båt som drar lite. jag har ett par stycken på gång så jag skulle behöva köra en repa och kolla dom. om jag ställer 606an i \"säljskulet\" ihop med ruffMYn, så får jag faktiskt plats med en liten segelbåt på trailer åxå i skjulet där \"favoritbåtarna\" står.
det börjar kännas som man är försent uta att leta vinterbåt i år. det som är billigt nu är bara sånt skit som ingen vill ha. sannolikheten att man ska hitta en liten billig båt som är i så bra skick att den är seglingsklar direkt , är nog extremt liten. dom småbåter som ligger i sjön är ju rena havstulpanodlingarna så det krävs ju jobb direkt. jag får väl göra ett nytt försök till nästa vinter? hälsn gammal och uppgiven. -suck! :roll:

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 18 nov 2006, 10:31

Det låter som om vi borde skippa vinterplanerna,åtminstone tillsvidare.
Det måste vara kul också,det får aldrig bli ett krav!

Grattis på födelsedagen i alla fall!
Med tanke på de båtar,som du redan har,så låter det klokt att jobba med dom i vinter.
Det gäller mina båtar också,speciellt fyran.

Jag hade nog tur,som hittade en hel båt,som var klar att bara segla iväg.Den har också tulpaner i botten,men det struntar jag i!
Det går inte så fort,men jag är inget speedfreak.
Tulpanerna åker av när båten tas upp på trailer,om jag hittar någon.

Ta det lugnt med båtletandet,nu i helgen.Vintern är lång och efter jul behöver folk pengar.Då dyker det alltid upp intressanta båtar!

Hälsn.Miwa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 18 nov 2006, 12:50

fast jag har massor med saker som jag borde göra så slängde jag in seglen i bilen och stack iväg ner till 606:an, men det var sån jäkla dimma så det är helt omöjligt att åka ut. jag hamnade på biblioteket istället. jag hittade en bok om halländska öar som jag ska låna. jag känner redan att behovet av nåt trailerbart ökar för varje dag.

tack för gratulationen. om du har nån båt att ge bort så kan jag ta den :lol:

kan du inte köpa en vattenskotertrailer till din lilla båt?

har fortfarande inte bestämt om jag ska åka och kika på en SX2 imorrn. den är säkert kul i rätt vind, men hur kul är det att segla med den när det blåser riktigt hårt? på tal om hård vind så passade jag på att kolla båtnytts lidingö runt bilder. snugg bild där C55:ans mast är böjd som en pilbåge, FRAMÅT!!!

man borde passa på att gå ner i båtsklulet å göra nåt lite mer värmekrävande jobb, när det är så himla varmt. men jag kan inte motivera mej att komma iväg dit. jag VILL segla istället.
-helt jävla hopplöst!!

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 18 nov 2006, 13:24

Oj,frågan kommer för sent!
Jag skänkte bort lilljollen nyligen till min kompis med Pokusarna,
Vi brukar ge överblivna båtgrejor till varandra,när förråden blir överfulla.

Jag åker iväg med jollen inom kort,ska titta på lillspinnaren,som han vill ge mig till pokusen.

Om du kan tänka dig en Pokus,så har han prutat ner den ytterligare en tusenlapp.Den måste repareras i främre sittrumsbaljan,för att bli hel.

Vattenskotertrailer,funkar det?Jag funderar på en båttillsats till min släpvagn.Då slipper jag ett fordon till att besiktiga.

Ang. C55:an,den bröt väl masten sekunderna efteråt.
För lösa toppvant enl. Cremo-folket på mässan.

Båtskjulet låter bra,själv åker jag en sväng till jobbet.

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 18 nov 2006, 21:11

Ang. Triss SX-2!

Jag kommer ihåg när den presenterades.
Ett fartigt initiativ av Trissfabriken!
En krävande båt för krävande seglare,alltså en Matsabåt.
Trailerbar,självlänsar ovan vattenlinjen,inte för stor brunn.
Stort däck,initialvek,utmärkta stuvutrymmen.
Däcket blir halt på vintern och seglingen blir blöt i hårt väder,men revar man tillräckligt,så funkar det nog.Nedisning kan bli problem,men då får du väl banka i däcket! :lol:

Hälsn.Miwa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 18 nov 2006, 22:58

är pokusen nere i 3000 nu?

jag ha sett annonser på vattenskoterkärror och det borde väl funka? ska du ha den på din vanliga kärra så måste du va bra stark för att lyfta upp den va?

C55-masten gick av, -JA!!

om det blir en SX2 så är det inte meningen som vinterbåt, utan som \"klar- att-åka-iväg-och-segla-nån-annanstans-båt\" när det behovet plötsligt dyker upp. så den ska tillbringa sin tid på land på trailern i båtskjulet.
var 17 finns dom utmärkta stuvutrymmena på den båten??? den måste väl vara lika trång nästan som en chess? skitsamma! jag måste kolla den först innan jag kan släppa det hela och hitta nåt annat som känns intressant. den kan man väl släpa med sej till medelhavet så man kan segla ut å kolla på amerikas cup-seglingarn.
jag får kolla om man fixar att rigga den utan kran och om man får i och upp den själv. allt måste va skitsmidigt för annars blir det inte av att åka iväg. det vore väl fräckt att åka till norge på valsafari med den? :lol:

Skriv svar