Haveri utanför Portugal
Re: Haveri utanför Portugal
S/Y Sun chaser bärgad ikväll efter 27 timmars bogsering av en amerikansk familj. Båtens skador tyder på att hon utsatts för mycket starka vindar.
Vilken källa har du?EBBE skrev:S/Y Sun chaser bärgad ikväll efter 27 timmars bogsering av en amerikansk familj. Båtens skador tyder på att hon utsatts för mycket starka vindar.
mvh Sven-Barry
Direkta!
Imponerande sida om sjösäkerhet på deras hemsida. Troligen betydligt mer genomtänkt än merparten av vad experterna här har i sina båtar.
Skönt att det verkar ordna sig med deras båt.
Undrar om de lämnade AIS en på och lanternor. Hur skulle man på "bästa" sätt lämna en båt på havet,
inte en helt normal situation men om man hade tid så vore vore det nämnda och att ta ned seglen samt ev drivankare, vad skulle ni göra? Vilket ansvar har man? Kul att båten är återfunnen, hoppas den inte har så stora skador.
inte en helt normal situation men om man hade tid så vore vore det nämnda och att ta ned seglen samt ev drivankare, vad skulle ni göra? Vilket ansvar har man? Kul att båten är återfunnen, hoppas den inte har så stora skador.
Tja, säkerhetsutrustningen och förberedelserna motsvarar väl på ungefär vad man kan förvänta sig på en långseglare. Inget anmärkningsvärt åt något håll. Jämförelsen med experternas båtar kanske haltar litet då flertalet nog seglar i sina hemmavatten.Mr Q skrev:Imponerande sida om säkerhet på deras hemsida. Troligen betydligt mer genomtänkt än merparten av vad experterna här har i sina båtar.Skönt att det verkar ordna sig med deras båt.
Nu vet jag inte hur komplett sidan om säkerhet är, antagligen saknas en del info, men:
Jag saknar t.ex några ord om hur man tänkt sig få upp en MOB
ReservVHF/antenn?
Pumpar?
Navtexen är ett mysterium. Den är internationell, gäller inte för bara europeiska vatten till Kanarieöarna. Förmodligen ett missförstånd.
Tveksam arrangemang för radarreflektor.
Och har de verkligen en AIS-transponder? Kanske.
Allvarligast tycker jag är arrangemanget med dubbla rullar som utesluter en riktig stormfock samt att det bara finns två, rätt grunda rev på storen. Som det ser ut kan båten inte seglas i riktigt hård vind.
Nice med bärgningen, hoppas på mer utförlig berättelse.
Javisst är det kul och bra på alla sätt att båten hittats. Trevligt också att de tackar Amerika och Obama(!) på sin förstasida för detta.
Hoppas nu att försäkringsbolaget betalar ny rigg och nya segel, så de snabbt kan fortsätta sin resa.
Eller hur?
Hoppas nu att försäkringsbolaget betalar ny rigg och nya segel, så de snabbt kan fortsätta sin resa.
Eller hur?
Anders S
Kan bara instämma. Och hoppas att amerikanerna som bärgade Sun Chaser inte var republikaner...Anders S skrev:Javisst är det kul och bra på alla sätt att båten hittats. Trevligt också att de tackar Amerika och Obama(!) på sin förstasida för detta.
Eller hur?
-
bassace
Anders S skrev:Om tittar på bilderna kan det förefalla det som man har en havererad rullfock hängande på styrbords sida. Den brutna bommen verkar hänga fritt på sidan. Att den är bruten eller böjd på något sätt (kanske i kickinfästningen, en svag punkt på många båtar) styrks av att den inte ligger i bomhgalgen, den naturliga punkten att surra bommen i dåligt väder. Storseglet ser ut att vara hissat med ett (fortfarande) hyfsat sträckt förlik. (Jag håller med Håkan, som skrev emellan, men vet inte jag heller, förstås).

Det är nog inte storbommen man ser hänger ut åt babord utan kanske snarare fockbommen? Enligt diverse bilder på deras hemsida http://www.dananne.se/Bildgalleri.html är båten utrustad med en sådan.
Jag förstår inte heller riktigt varför storen var hissad överhuvudtaget när både storskotet brustit och storbommen var knäckt ...
Det är nu bekräftat på http://www.dananne.se att båten är återfunnen.
Jag tror inte det är fockbommen, den har nog följt med det inre förstaget överbord. Fockbommen skulle också få svårt att vika sig så långt akteröver, förbi undervanten, även om den lossnar i sin infästning menn hänger kvar i skotet. I stället tror jag att följande kan ha hänt: Om man studerar bommen ser det ut som den sitter fäst i däcksnivå. Det tror jag är en synvilla, och istället ser vi en böjd bom, som brutits uppåt. med kicken (stångkick?) som ger intrycket av att vara en del av bommen. Att bryta bommen kan inträffa på slör om man har en ansatt kick och skotet går av. Då kan bommen vika sig vid kickinfästningen. (Det går väl egentligen inte att se det sådär exakt. Men det skulle kunna vara så).
Anders S
Inget speciellt utan en ganska normal utrustning för en långseglande båt. På listan saknas viktiga saker tex reserv/hand VHF, MOB-utrustning, läcktätning, drivankare, säkerhetslinor på däck mm mm.Mr Q skrev:Imponerande sida om sjösäkerhet på deras hemsida.
Men vad hjälper utrustning om man inte kan använda den?
Som att läsa väderrapporterna på Navtexen eller använda kortvågsradion för att komma i kontakt med MRCC.
Om det nu verkligen är en Navtex man har.
"Epirb: En nödsändare via satellit. Den utlöses vid nödsituation. Närmaste sjöräddning undsätter. Inom 20 min skall räddningen vara nära är deras motto."
Intressant, vilka är det som har det mottot?
Läser man loggen inser man att det finns stora brister i kunskaperna, troligen för stora brister för att man ska ge sig ut på en sån här resa.
Man kan undra om kaptenen ens har ett Kustskepparintyg?
Att lära sig av andras misstag kan vara bra. Men att på andras bekostnad framhäva sig själv gör mig "sjösjuk". Efter att ha läst inläggen i denna tråd är det bara konstatera att många har behov av självhävdelse, veta bäst och hitta fel hos andra. Var finns ödmjukheten eller tanken på att det kunde ha varit jag.........
Instämmer till 110% med EBBE, jag är helt övertygad om att de som slår sig mest för bröstet med expertutlåtande, drar en veckas segling med familjen inomskärs som sin hetaste djuphavssegling. Den enda jag upplever verkligen har erfarenhet av havssegling här är Eilean, resten är ett gäng NOOBS som man säger i dator-gaming. Noobs som lever ut sina önskedrömmar på ett klotterplank. 
Märkliga inställningar, att det handlar om att framhäva sig själva, ha behov av självhävdelse när man kritiserar och/eller diskuterar. Gäller det även när man diskuterar svajkölar, bottenfärger mm?
Betr. kunskapen om tex hårt väder till havs så finns det säkert de som varit med om mycket och de som inte alls varit med.
Men, nästan allt som skrivits här är sådant som tex står i olika böcker.
Ödmjukhet för havet är en gammal sanning. Båten ska vara rätt utrustat och bemannad för den aktuella resan.
Ödmjukhet är också att kunna erkänna att man gjort fel.
Betr. kunskapen om tex hårt väder till havs så finns det säkert de som varit med om mycket och de som inte alls varit med.
Men, nästan allt som skrivits här är sådant som tex står i olika böcker.
Ödmjukhet för havet är en gammal sanning. Båten ska vara rätt utrustat och bemannad för den aktuella resan.
Ödmjukhet är också att kunna erkänna att man gjort fel.