Fenköl..?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Fenköl..?

Inlägg av Mr Q » tor 29 jan 2009, 13:17

bosseh skrev:På vilket sätt är det insnöat att säga att det finns båtar för olika behov?
Eller ska vi sänka nivån på diskussionerna när argumenten tryter?
Egentligen ska man bara ignorera ett sånt här inlägg, men för att du faktiskt uppriktigt verkar undra vad du sagt som ger upphov till de kommentarer du får:

Bosseh hela ditt förra inlägg där du å ena sidan medger att fenköl ger snabbare båtar men å andra sidan undrar varför man ska ha så bråttom på sjön och därefter börjar raljera över att fenkölsbåtar är obekväma och att jämställa med motorcykelsemester med hela familjen. Det är såna inlägg som är både en sänkning av nivån och ett tydligt bevis på att dina argument är tvärslut.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 29 jan 2009, 13:34

Mr Q!
Du tycker inte att detta är att raljera eller att sänka nivån?:

"....lever kvar i villfarelsen att allt var bättre förr, möjligen blandat med någon form av att lovprisa egna båten i alla lägen? Båtkonstruktioner från -45. Mamma Mia!"

Eller "....Fanns det inte ett eget forum för insnöade seniorseglare?"

Jag väntar fortfarande på dina sakliga argument och motiveringar. Men tydligen förgäves.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 29 jan 2009, 13:36

Re Eilean:
Int lönt å förklar för nån som int förstår.

sailormoon
Trogen medlem

Inlägg av sailormoon » tor 29 jan 2009, 13:36

Visste inte att överhäng är en del av kölen?? Varje dag får man lära sig något nytt....

Var det jag som råkade blanda in laurinkostern? Jag har inte påstått att den är snabb eller bäst bara att den är bra i dåligt väder/hård vind.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 29 jan 2009, 13:41

Mr Q
Jag tycker nog det är ganska klart att jag tycker att för kortare resor funkar båtar som kräver mera uppmärksamhet men för lite längre turer är kraven annorlunda.
Och om man tycker om att vara på sjön så är inte farten kanske det viktigaste?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 29 jan 2009, 13:52

Mr Q skrev:Re Eilean:
Int lönt å förklar för nån som int förstår.
Dåså.
Trevligt, Mr Q.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 29 jan 2009, 13:56

sailormoon skrev:Visste inte att överhäng är en del av kölen?? Varje dag får man lära sig något nytt....

Var det jag som råkade blanda in laurinkostern? Jag har inte påstått att den är snabb eller bäst bara att den är bra i dåligt väder/hård vind.
Jag uttryckte mig litet klumpigt om överhängen. (på skärgårdskryssarna) Men jag tror nog du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 29 jan 2009, 14:34

sailormoon skrev:Visste inte att överhäng är en del av kölen?? Varje dag får man lära sig något nytt....

Det är bra "pojkar"- puckla på varanda så fillorna ryker och blodet skvätter.

Nu skall jag ge det rätta och enda vettiga svaret :wink:

Seglbåtar skall va långkölade - det har de flesta båtar varit, som jag ägt :D .

Visst är L32;an den bästa segelbåten. Den L32;a som jag ägde några år var den bästa segelbåten jag haft. (ingen smilies här - för så är det)

Visst var det en annorlunda seglingsupplevelse sommaren 2000 när jag lånade svärsonens Albin Express och seglade i Stockholms skärgård i två veckor. Det var en himmelsskriande skillnad att kryssa med den, till skillnad mot den båten jag ägde då - en havsfidar. Men jag skulle nog inte vilja ha en sån livlig båt som Albin Express i längden.

Jag tror att vi måste inse att vi människor är olika och har olika behov, även när vi är på sjön. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en ren motorbåt, men heller inte segelbåt med en rejäl inombordsmotor. När jag är på sjön vill jag helst förflytta mig med hjälp av segel, och jag bryr mig inte ett dugg om ifall alla andra båtar seglar förbi mig. Jag har inte det ringaste av någon form av tävlingsinstingt.

Jag tycker det ligger en hel del i det "Bosseh" säger; "Om man trivas med att segla och vara ute på sjön, vad är det då man har så bråttom till?" Att va jäktad och ha brått det kan jag få nog av på arbetstid. Att "segla" för mig är en liten del förflyttning med båt inom mitt "seglingsområde", Svenska, Norska, Danska och i viss mån Finska farvattnen och en stor del naturupplevelser mm på holmar och skär, i fiskel'äge och städer längs färdvägen.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 29 jan 2009, 15:55

Jag tror att vi måste inse att vi människor är olika och har olika behov, även när vi är på sjön. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en ren motorbåt, men heller inte segelbåt med en rejäl inombordsmotor. När jag är på sjön vill jag helst förflytta mig med hjälp av segel, och jag bryr mig inte ett dugg om ifall alla andra båtar seglar förbi mig. Jag har inte det ringaste av någon form av tävlingsinstingt.

Jag tycker det ligger en hel del i det "Bosseh" säger; "Om man trivas med att segla och vara ute på sjön, vad är det då man har så bråttom till?" Att va jäktad och ha brått det kan jag få nog av på arbetstid. Att "segla" för mig är en liten del förflyttning med båt inom mitt "seglingsområde", Svenska, Norska, Danska och i viss mån Finska farvattnen och en stor del naturupplevelser mm på holmar och skär, i fiskel'äge och städer längs färdvägen.
Amen, halleluja, Allah akbar. Precis så är det, snyggt formulerat!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 29 jan 2009, 22:38

Re Toaen:

Om det är din båt på din avatar förstår jag din inställning. Denna debatt accentuerar behovet av underrubriker på sailguide. Då jag med rimligt gott samvete tror mig kunna påstår att 90% av alla familjeseglare försöker segla så snabbt de kan när andra båtar är i närheten. Och vissa som jag t.ex. dessutom är med och fuskar på kappsegling, så blir en sån här debatt egentligen meningslös.

Bilar: Vad är bäst en 60-talsjänkare eller en modern volvo S80. Ja det beror på vad man gillar. Gillar man oldfashion, brylkräm i håret och Jerry Williams. Självklart ska man åka jänk. Men om man istället tycker om att nytjja teknikens landvinningar och dessutom vill åka litet bekvämt, ja då kan en S80 vara ett alternativ.

Med underrubriker som t.ex. :
-Racing
-Old timer
-Bevara västkusten
-Säkerheten famför allt
-Elektronik
osv

...skulle denna typ av diskussioner bli obsoleta. Vad är bäst fenköl eller långköl? Ja till att börja med tillverkas det inga långkölade båtar längre. Men om man nu skulle få tag på en och dessutom gillar att ha saker som de var en gång i tiden. Ja då är det bara att gratulera, helt rätt för dig.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 29 jan 2009, 22:57

Mr Q.
Det rätt belysande att du i dina underrubriker inte nämner långfärdssegling/cruising. En kategori seglare som gärna har goda prestanda på sin båt men som inte sätter maximal fart i alla lägen framför andra viktiga faktorer. Och dessa seglare har inte alltid skepparkrans, vegamössa, tjära i håret och vedkamin ombord. Inte heller båtar från krigsåren.

Men måste man ha dessa underrubriker? Man kan också välja sina slag. Vill man inte diskutera långa kölar och kursstabilitet behöver man ju inte engagera sig i trådar som handlar om detta. Det finns ju massor av trådar som handlar om kappsegling, fartrekord och töjningen i de senaste ultraspexarlinan. Där slipper du mothugg i påståndet att fenköl är bäst. Punkt. Det är trådar som seglare med andra syften väljer att inte engagera sig i.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 29 jan 2009, 23:36

Mr Q skrev:Re Toaen:

Om det är din båt på din avatar förstår jag din inställning. Denna debatt accentuerar behovet av underrubriker på sailguide. .
Ja visst är båten på bilden en av mina båtar. Det är en plastkopia av en gammal bohusjulle med sprisegel som byggts i några ex under namnet Hållöjulle.

Hållöjullen köpte vi för att ha en båt här hemma på västkusten när jag köpte en L32;a som jag hade i Stockholms skärgård några år. Bilden, brukar jag lite skämtsamt kalla ; "min största utmärkelse som seglare" Den är nämligen tagen med teleobjektiv av en gammal skolkamrat till mig, som skulle ha en omslagsbild till Sotenäs kartan 2004 (turistkarta) och fick se oss när vi var ute och seglade en söndag hösten 2003. Han visste inte vem det var han fotograferade och jag hade ingen aning förrän jag fick se den färdiga kartan frampå våren.

Fotografen är gift med dåvarande turistchefen i Sotenäs och när jag träffade honom en dag frågade jag om han visste vem som tagit bilden. Han erkände utan omsvep att det var han och jag hotade att stämma honom :wink: om jag inte fick en digital kopia på bilden. Bilden var för stor för att mailas över så jag fick ett ex på en cd-skiva samma dag.

Båten används mest av barnen när de vill ut på holmarna och bada på sommrarna. Jag använder den i någon (allt för lite) mån för segling i hemmafarvatnen och även ibland för att fiska och dörja makrill. Fram våren 2008 hade den inget namn utan kallades rätt och slätt Hållöjullen, men det äldsta barnbarnet tyckte att den skull heta "Lilla Hjärtat" så nu har den en blå namskylt på var sida om bogen med det namnet.

Annars använder jag i huvudsak den "stora" båten för mina seglatser. L32;an sålde jag för att min fru tycket att den var för stor att segla själv och vi köpte en storfidra. Då jag har haft otur med vädret under mins semestrar de senaste åren, något som min bräckliga kropp inte uppskattat, har jag i höstas köpt en motorseglare med invändig styrplats.

Den är faktiskt fenkölad med ett frihängande roder med skädda. Kanske inte den perfekta båten ur min synpunkt sett, men man skall inte va sämre karl än man kan ändra sig, när förutsättningarna förändras.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 29 jan 2009, 23:59

T skrev:
Eilean skrev:Min svåger har haft 2 Laurinare, en kryssare och nu en koster, bägge i trä. Lovgirgheten är inget större problem. Sedan finns det ju en finess - hackbräde.
Jo, hackbräde har jag själv, det är perfekt. Men frågan är ju om kursstabiliteten ska mätas med rodret 'löst' eller låst...?
Det finns ju dom som påstår att dom i princip kan laga till och äta en middag medan båten seglar helt själv, utan att rodret är låst. Åt rätt håll dessutom. Fan trot.

:o
/T
Fan trot? Kan inte alla båtar segla bidevind utan att man håller i rodret? Det kan jag i alla fall med Vagabonden.

Och nog trodde jag att skribenterna här visste att en fenköl inte gör en segelbåt snabbare än en långkölad. Det är ju fullständigt felaktigt påstående. Vet ni ingenting om segelbåtar?

:D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 30 jan 2009, 08:06

Guitar Nilsson skrev:Kan inte alla båtar segla bidevind utan att man håller i rodret? Det kan jag i alla fall med Vagabonden.
[skryt-mode on]Och jag också :mrgreen: med min Delphia[skryt-mode off], dock mer tur än skicklighet än så länge :roll:

/j

sailormoon
Trogen medlem

Inlägg av sailormoon » fre 30 jan 2009, 08:25

Jag förstår, jag var inne på delat lateral plan vs fenköl ;-)

Snabba fenkölsracers med delat lateralplan gjordes redan vid förra sekelskiftet, kolla in Ester i boken Kappseglare och Kryssare.
Problemet var att få båten att hålla tätt (problemet verkar bestå ).
En relativ platt botten med en kort vass fenköl med bulb. En dåtidens sweet-båt.

Man kan oftast göra en lättare, snabbare båt med fenköl än med långkölat då vattenmotståndet blir lägre men det finns undantag.

Problem med balansen beror oftast på felaktigt trimmad rigg/segel. Sedan kan kölen/rodret vara osymetrisk vilket också kan leda till problem för att hålla rak kurs. Vet inte om fellastad båt kan ge liknande problem.

För mig är fart & höjdtagningsförmåga viktiga då jag seglar i Tjockholms inre skärgård. Så jag brukar klassas till krysstalibanerna. :-)

Skriv svar