Mr Q skrev:Re Toaen:
Om det är din båt på din avatar förstår jag din inställning. Denna debatt accentuerar behovet av underrubriker på sailguide. .
Ja visst är båten på bilden en av mina båtar. Det är en plastkopia av en gammal bohusjulle med sprisegel som byggts i några ex under namnet Hållöjulle.
Hållöjullen köpte vi för att ha en båt här hemma på västkusten när jag köpte en L32;a som jag hade i Stockholms skärgård några år. Bilden, brukar jag lite skämtsamt kalla ; "min största utmärkelse som seglare" Den är nämligen tagen med teleobjektiv av en gammal skolkamrat till mig, som skulle ha en omslagsbild till Sotenäs kartan 2004 (turistkarta) och fick se oss när vi var ute och seglade en söndag hösten 2003. Han visste inte vem det var han fotograferade och jag hade ingen aning förrän jag fick se den färdiga kartan frampå våren.
Fotografen är gift med dåvarande turistchefen i Sotenäs och när jag träffade honom en dag frågade jag om han visste vem som tagit bilden. Han erkände utan omsvep att det var han och jag hotade att stämma honom

om jag inte fick en digital kopia på bilden. Bilden var för stor för att mailas över så jag fick ett ex på en cd-skiva samma dag.
Båten används mest av barnen när de vill ut på holmarna och bada på sommrarna. Jag använder den i någon (allt för lite) mån för segling i hemmafarvatnen och även ibland för att fiska och dörja makrill. Fram våren 2008 hade den inget namn utan kallades rätt och slätt Hållöjullen, men det äldsta barnbarnet tyckte att den skull heta "Lilla Hjärtat" så nu har den en blå namskylt på var sida om bogen med det namnet.
Annars använder jag i huvudsak den "stora" båten för mina seglatser. L32;an sålde jag för att min fru tycket att den var för stor att segla själv och vi köpte en storfidra. Då jag har haft otur med vädret under mins semestrar de senaste åren, något som min bräckliga kropp inte uppskattat, har jag i höstas köpt en motorseglare med invändig styrplats.
Den är faktiskt fenkölad med ett frihängande roder med skädda. Kanske inte den perfekta båten ur min synpunkt sett, men man skall inte va sämre karl än man kan ändra sig, när förutsättningarna förändras.
tommy