Orginalseglen är skräp, kanske är det det ni hört. Riggen är nästan överdimensionerad, åtmindstone på min 30 C från 2006. Kan knappt krumma masten med akterstaget. Den är inte underriggad, snarare lite mycket segel, så man måste reva vid 7-9 ms, för att inte broacha. Hoppas den ska bli lite snabb nu när jag skaffar nya segel till nästa sommar.
Den är jobbigare än en långkölad båt för att den slår ganska kraftigt i väldigt hög sjö. Ganska platt botten har den, men det är den ju inte ensam om bland nya båtar. Det gör också att den kan vara lite svårnavigerad i blåsiga trånga hamnar.
Jag tror, som någon påpekade att årgångarna 2005-2007 hör till de bästa. Vet ej hur den nya är förstås. Tidigare var de lite snåla med bottenplast och fick lätt plastskadorskador. När jag första året smällde på och fick byta den grunda specialkölen, som jag också kan varna lite för, mätte vi godset i botten. Det var rejält med plast, ca 30 mm i kölsvinet där kölbultarna gick igenom. Jag tror de öste på plast efter skandalen när en Match tappade kölen i Adriatiska havet. Och Per Olsen som bytte min köl sa att han sett äldre Bavarior med mycket tunnare skrov vid kölinfästningen.
Men det är en kanonbåt, seglar snabbt för en cruiser, oerhört mycket plats ombord och jag älskar den öppna aktern som gör att man alltid är nära vattnet.
Mvh
Niklas