Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » ons 04 apr 2012, 10:48

Seawolf skrev:Av nyfikenhet har jag idag beställt sådana här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TM:US:1123
Den har alltså även FM-mottagning och balanskontroll, samt har en 5VDC-USB-matning också.
Två stycken faktiskt, en för högtalarna inne i båten, och en för de i sittbrunnen.
Så har de då anlänt, och provkörts mot ett iofs relativt simla högtalare, Kjell&Co 26342. Basen i dessa är ju lite tunn, men resten av ljudet är bedömningsbart och helt acceptabelt för båtbruk (räknat inklusive F-mottagarens egenskaper, med en )

Vid normal måttlig lyssningsvolym ligger förbrukningen på c:a 0,18 Ampere, och då är förstås även radiomottagaren igång. USB-strömförsörjningen (som är märkt USB-out) funkar inte på det ex jag provade med en iPhone ansluten. Men det finns 5V på stiften, så troligen är det iPhones strömuttag som är för stort för denna matning. Å andra sidan finns ingen manual som beskriver hur denna skall fungera.

FM-mottagaren tar emot alla de olika lokalradiostationerna som finns i stockholmsområdet på ungefär samma känslighet som en gammal högkvalitetsradio gör, bara med hjälp av den meterlånga antennsladd som tittar ut ur höljet.

På en av dem så slutade FM-mottagaren att fungera. Möjligen kan det bero på att jag provade att mata 15.5 volt (vad en landströmsladdare kan ge vid fulladdspänning på vintern) , medan jag provade så funkade det hela, men just FM-mottagaren gick inte senare då jag slog på normal spänning efter provet. Så där är ett frågetecken....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 04 apr 2012, 10:55

Så frånsett att ett usb-uttag inte fungerar och att en fm-del gått sönder så är de helt ok ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 04 apr 2012, 11:03

De är inte helt OK, även om jag kan använda dem.
USB ger 5V men inte för typiska laddströmsuttag. Och det är oklart tills vidare om FM-delen i dem tål 15.5 Volt. Fast det har leverantören inte lovat.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 04 apr 2012, 13:30

Kul!
Får du felmeddelande i iPhone eller ingen ström alls?
Felmeddelndet får man när man ansluter till en icke Apple klassad strömförsörjning men kan avhjälpas med ett par motstånd eller speciell kabel.
Alternativt är ju att köpa en separat poweer supply modul för några dollar.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 04 apr 2012, 14:21

Seawolf skrev: USB-strömförsörjningen (som är märkt USB-out) funkar inte på det ex jag provade med en iPhone ansluten. Men det finns 5V på stiften, så troligen är det iPhones strömuttag som är för stort för denna matning. Å andra sidan finns ingen manual som beskriver hur denna skall fungera.
Har haft liknande erfarenhet av iFån, i det fallet ciggplugg med USB ut i bilen. Vanlig noname funkade inte. Gick däremot finfint efter att ha kopplat en Äpple ok:ad ciggplugg. I båten är en vanlig IFån docka(synk, ljud ut) kopplad till båtstereon. I och med den kan man använda Äpplefjärren också - kanon!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 04 apr 2012, 18:14

Jag provade att ladda en HTC från USB-matningen. HTC:n rapporterade att den fick laddström, men Kinesapparaten satte igång en ton på c:a 500 Hz, som hördes oavsett om radion var invald eller ej. Det var uppenbarligen en strömbegränsare för USB-utgången som började oscillera.....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 apr 2012, 18:42

Jaja, så blir det när man köper finesser i stället för kvali...bzzzzt...krrrrtz...ssschprak...

Peppar, peppar, min fungerar bra - jag har kört den som ljud till PC:n (på ett Mascot naätagg till en urgammal Zenith bärbar, gamla synder på 16.9V, nertrimmad till 13.8V eller så). Det har gått bra. Men någon radio eller USB-laddutgång har jag inte, och har aldrig haft... Å andra sidan verkar ju inte Seawolf ha det heller, längre.

Men vi elitkonsumenter lever ett farligt liv, och litet förluster (avbränningar?) vid de allra svåraste uppdragen får man räkna med.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 04 apr 2012, 19:27

Förutom att jag såklart måste utbrista i vvdjs, så har någon av er provat slutstegens förmåga att leverera ström? Det brukar vara det ultimata provet på effektsteg. Till exempel riktigt tungdrivna högtalare (som slutna, väl dämpade lådor).
(jo, jag är bekant med vad som skrivits om själva slutstegen).

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 apr 2012, 20:43

Jaramaz skrev:Förutom att jag såklart måste utbrista i vvdjs, så har någon av er provat slutstegens förmåga att leverera ström? Det brukar vara det ultimata provet på effektsteg. Till exempel riktigt tungdrivna högtalare (som slutna, väl dämpade lådor).
(jo, jag är bekant med vad som skrivits om själva slutstegen).

/J
Det här är (i mitt fall) väl fungerande skräp, så är det. Jag har visserligen täta, tunga lådor som inte spelar lätt och högt, men det låter helt OK, även med bara 3A ur strömförsörjningen (så det blir inte mer). Jag vinner dock inte över Seglartåget, den saken är klar. Men det låter "lätt" och ganska rent, inte grötigt, transientintermodulerat eller "klirrigt". Tycker jag och mina guldöron, helt subjektivt. 20 dollar ?

Men poängen var väl att se om man kan spela "lagom" och hålla strömförbrukningen låg, inte hög?
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 04 apr 2012, 21:19

Anders S skrev:Jaja, så blir det när man köper finesser i stället för kvali...bzzzzt...krrrrtz...ssschprak...

Peppar, peppar, min fungerar bra - jag har kört den som ljud till PC:n (på ett Mascot naätagg till en urgammal Zenith bärbar, gamla synder på 16.9V, nertrimmad till 13.8V eller så). Det har gått bra. Men någon radio eller USB-laddutgång har jag inte, och har aldrig haft... Å andra sidan verkar ju inte Seawolf ha det heller, längre.

Men vi elitkonsumenter lever ett farligt liv, och litet förluster (avbränningar?) vid de allra svåraste uppdragen får man räkna med.
Jomenvisst har Seawolf en sån där enhet. Det ex vars radiodel dog (kanske pga. förstörande provning) gör fortfarande det jobb som Anders S enhet gör. Och 5V-matningen via USB-kontakt var närmast en slags extra som inte krävdes. Den enheten säljs till hugad spekulanter till ett vrakpris.
Förstärkardelen överlevde ju 15,5 VDC vilket är bra att veta i båten.

Eftersom jag passade på att köpa några stycken (till summa pris av en vanlig billig bilradio) när jag ändå gjorde mig besvär och med avsikt att kolla var gränserna går så har jag fortfarande några skapliga båtradio som bara drar 0,18 A DC inklusive allt. Vilket skulle bevisas :-)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 05 apr 2012, 10:06

Vi pratar alltså om en pryl för 141 kr inkl frakt med radio och låg strömförbrukning. Det är ju ändå ganska bra, eller hur?
Vill man snåla på energin så väljer man högtalare (-element) med så hög känslighet som möjligt.
--
USB-ström till iPhone (mfl).
Gnäller telefonen på det inte är en riktig pryl som är ansluten så kan man fixa USB-anslutningen med några motstånd, se bild.
Räcker inte strömmen till att ladda så kan man koppla in en "riktig" DC-DC omvandlare typ denna http://www.ebay.com/itm/AX3022-Voltage- ... 995wt_1013 den kan ge 1,5A. Jag köpte en sådan där grej med tre cigguttag och ett USB men ersatte den inbyggd spänningsenhten med en riktig DC/DC omvandlare.
http://www.ebay.com/itm/Triple-Car-Ciga ... 3340wt_902
Bilagor
usbiphone.png

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 05 apr 2012, 10:41

Bör nämnas: Om man vill minska risken för överspänning till radion räcker det att lägga 2 "bildioder" i serie med 12V plus. De tar bort 1-1.5 volt, vilket nog räcker. OK, man tappar några dB maxvolym, men det hela räcker garanterat ändå.

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Inlägg av tizian » fre 06 apr 2012, 10:34

Jag tänkte prova denna
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=42&itemid=43
Skall vara strömsnål och välljudande, skall bara hitta en lämplig låda att sätta den i. Matas via 3.5 mm kontakt och får ström direkt från 12V

Anders V

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 06 apr 2012, 17:31

Seawolf skrev:Bör nämnas: Om man vill minska risken för överspänning till radion räcker det att lägga 2 "bildioder" i serie med 12V plus. De tar bort 1-1.5 volt, vilket nog räcker. OK, man tappar några dB maxvolym, men det hela räcker garanterat ändå.
Men för de flesta lär aldrig problemet uppstå, det ska vara ganska kallt för att laddaren ska ge 15,5V och det är nog inte så många som sitter och lyssnar på radio. Det finns nog en del andra prylar ombord som inte mår så bra av den spänningen.
Du kanske skulle fixa en Battery Brain som klipper alla förbrukare vid 15V?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 06 apr 2012, 17:47

bosseh skrev:te så många som sitter och lyssnar på radio. Det finns nog en del andra prylar ombord som inte mår så bra av den spänningen.
Du kanske skulle fixa en Battery Brain som klipper alla förbrukare vid 15V?
ISO 10133:2000 anger att båtelektrisk utrustning skall fungera mellan 10.5 till 15.5 volt, så en sån här mottagare bör då helst förses med en liten spänningssänkare som fixar detta, och två dioder är ju inte så betungande. Leverantören anger ju redan att de skall överleva 14.5 volt. Man skulle ju kunna göra en serieregulator också, men det är overkill....

Skriv svar