Så har de då anlänt, och provkörts mot ett iofs relativt simla högtalare, Kjell&Co 26342. Basen i dessa är ju lite tunn, men resten av ljudet är bedömningsbart och helt acceptabelt för båtbruk (räknat inklusive F-mottagarens egenskaper, med en )Seawolf skrev:Av nyfikenhet har jag idag beställt sådana här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TM:US:1123
Den har alltså även FM-mottagning och balanskontroll, samt har en 5VDC-USB-matning också.
Två stycken faktiskt, en för högtalarna inne i båten, och en för de i sittbrunnen.
Vid normal måttlig lyssningsvolym ligger förbrukningen på c:a 0,18 Ampere, och då är förstås även radiomottagaren igång. USB-strömförsörjningen (som är märkt USB-out) funkar inte på det ex jag provade med en iPhone ansluten. Men det finns 5V på stiften, så troligen är det iPhones strömuttag som är för stort för denna matning. Å andra sidan finns ingen manual som beskriver hur denna skall fungera.
FM-mottagaren tar emot alla de olika lokalradiostationerna som finns i stockholmsområdet på ungefär samma känslighet som en gammal högkvalitetsradio gör, bara med hjälp av den meterlånga antennsladd som tittar ut ur höljet.
På en av dem så slutade FM-mottagaren att fungera. Möjligen kan det bero på att jag provade att mata 15.5 volt (vad en landströmsladdare kan ge vid fulladdspänning på vintern) , medan jag provade så funkade det hela, men just FM-mottagaren gick inte senare då jag slog på normal spänning efter provet. Så där är ett frågetecken....