Anders S skrev:Mitt konkreta råd är (litet tråkigt och präktigt) att lära sig litet aerodynamik och läsa på - att mekanistiskt och utan förståelse applicera enkla tumregler ger inte förmåga att trimma.
"
När jag lite tidigare skrev "back i storen" menade jag inte "inslag" utan att seglet stänger kraftigt. kanske lite fel formulerat men det var det jag menade och för att knyta ann till Anders S alltid så välformulerade inlägg så tänkte jag bidra lite med amatöraerodynamik i allra värsta jordnära språket va....
Den framåtdrivande kraften allstras genom undertryck på baksidan av segelduken (så långt borde väl alla hålla med). Kraftens riktning är 90 grader i riktning från duken. I en tänkt x-axel om seglets material är y-axeln. all framåtdrivande kraft blir alltså till framför buken - ända fram till att segelduken nästan ligger parallellt med båtens färdrikning, därefter sidoriktade och i värsta fall bakåtriktad kraft. När seglen då stänger så genereras en kraft i motsatt riktning som helt enkelt drar båten bakåt
Hur mycket kraft som skapas beror på hur mycket seglet böjer vinden, innan eventuell avlänkning tar vid med diverse aerodynamiska virvlar och fenomen som minskar kraftuttaget igen. Tricket borde då vara att ta ut så mycket framåtdrivande kraft som möjligt ur seglet och inte krängande eller backande krafter... skillnaden mellan de bromsande, backande krafterna och de rent framdrivande krafterna blir då ditt "resultat" som du skall vinna regattorna med. Den som lyckas bäst vinner!
Ja, om man nu har rätt taktik, besättning, tur med vädret, kissenödig hemlängtan och allt annat som skiljer agnarna från vetet
Vad händer då när man får inslag i framkant på storen, lite är väl inget att bli exalterad över, blir det mer så får man väl byta försegel eller skota lite lösare.
Inslag i genuan däremot borde väl vara snudd på en liten katastrof, i alla fall i min värld. Förstaget är det som först möter vinden och får man inslag där så har man antingen fel kurs, för hårt genuafall, löst förstag eller ett segel som inte har buken på rätta stället, utseglat eller felsytt.
Okay så tror jag det är - såga mig nu då...
Svante