Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 23 aug 2006, 21:52

Anders S skrev:
Ravage skrev: ... kan rekommendera 707:an, suverän känsla i båten...

/Dan
Må lycka och välgång följa dina sju båtar på havet (eller hur det nu va det hette...) Har du sålt Feta Trisse?
Tack!

Den feta runda oformliga trissen har jag lagt noll kraft på. Skall annonsera ut den lite mer aktivt. Det är ju inget fel på båten, det är bara det att den inte skall kappseglas om man har vissa krav på grundfart.

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 23 aug 2006, 21:58

Dan

Med staren hade du både hunnit och vunnit..... :wink:
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 23 aug 2006, 22:35

Calle C skrev:Dan

Med staren hade du både hunnit och vunnit..... :wink:
Calle,

Tror inte det....när vi vann i Ven runt förra helgen seglade en Stare med och var första båt uppe vid första kryssmärket (max 1m/s). När det sedan friskade i (10-12m/s) rasade han igenom fältet. Tror Staren har svårt i hårdvind och jag vet att vi inte hade klarat av den idag. Tror inte man kan gå ut första gången i en Stare med noll koll i 12m/s och komma undan utan en tom plånbok.....

Men kanske har jag fel :wink:

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 23 aug 2006, 22:38

Ravage skrev:Så var 707:an provseglad för första gången, det var det mest vansinninga race jag någonsin varit med om. ............ kastade loss. Precis när vi rundade hamninloppet gick starten.
/Dan
Ha, ha! Dina med/motseglare lär ju inte ha tråkigt med dig i klubben i alla fall:lol:

- Va är det för ny båt som kommer där, ska dom va med och segla. Va håller dom på med, ska dom inte hissa segel i så fall. Vafan, nu slänger dom kartonger och emballage i vattnet??????? Kolla, nu har dom fått upp storseglet i alla fall...

Äh, det där det är Dan, han brukar ha en ny båt varje onsdag, det är inget att bry sig om, nästa vecka har han sålt den där.

Koncentrera dig nu, nedräkning har ju börjat...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 23 aug 2006, 22:39

Dan
Staren är inte så komplicerad som många har gjort gällande.
Normala trimtips för vindar gäller även för staren, skillnaden är bara att masten har mycket mer flex.
Och du kan för 17 segla mer än en Triss, eller hur.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 23 aug 2006, 22:43

Calle C skrev:Dan
Staren är inte så komplicerad som många har gjort gällande.
Normala trimtips för vindar gäller även för staren, skillnaden är bara att masten har mycket mer flex.
Och du kan för 17 segla mer än en Triss, eller hur.
Calle,

Du har förmodligen rätt. Det brukar överdrivas en del. Och man har ju seglar en del olika båtmodeller i sitt liv. Men...tror nog inte vi hade kommit bättre med staren idag. 707 :an skulle mått bra av en fock, men allt kostar och detta året har tagit hårt på kapitalet.

När du köper din Stare får vi rejsa lite och se....

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 24 aug 2006, 11:31

Hur mycket senare startade ni? Tyckte att det var ändå bra gjord. Ni seglade i alla fall några båtar ikapp.

När är nästa segling med 707:an?

På lördagen kommer vi försöka att ta hem Mälar Cupen. Det kommer vara svårt och jag är redan jätte nervös. SMHI lovar \"MiniMe\"-vind men det lovade de också några dagar innan Lidingö Runt... :wink: Och sedan är det inte vilken motståndare som helst som behövas att slå. Expressen vann nästan alla tisdagsseglingar i Västerås under säsongen. Båten går bra och skepparen är på hugget. Men kommer vi bättre än 3:a måste han vinna för att ta hem segern.

Matsa seglar med Sea Caten Arkö Runt utanför Oxelösund. Vi får väl hålla tummarna för honom. SMHI lovade där mer vind än för grodhavet.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 24 aug 2006, 17:32

Seglaren skrev:
Ravage skrev:Så var 707:an provseglad för första gången, det var det mest vansinninga race jag någonsin varit med om. ............ kastade loss. Precis när vi rundade hamninloppet gick starten.
/Dan
Ha, ha! Dina med/motseglare lär ju inte ha tråkigt med dig i klubben i alla fall:lol:

- Va är det för ny båt som kommer där, ska dom va med och segla. Va håller dom på med, ska dom inte hissa segel i så fall. Vafan, nu slänger dom kartonger och emballage i vattnet??????? Kolla, nu har dom fått upp storseglet i alla fall...

Äh, det där det är Dan, han brukar ha en ny båt varje onsdag, det är inget att bry sig om, nästa vecka har han sålt den där.

Koncentrera dig nu, nedräkning har ju börjat...
:lol:

Kan berätta en liten kul grej angående temat du tog upp. Igår när vi kom till prisutdelningen kom ordföranden i segelklubben fram till mig och sa " det var ju f-n va du har fått fart på Trissen, du bara försvann framför oss". Han har en Plastfolka men 0,97 i lys. Han brukade segla intill oss med trissen och på den hårda kryssen vi hade igår var trissen chanslös. Tro fasen att han blev förvånad....

Meddelade honom att det inte var trissen vi seglade men utan en 707:a. Han blev lugnare då :lol:

Kan annars säga att jag skäms lite grand över sättet att byta båtar, det har blivit lite väl häftigt i år. Men å andra sidan ångrar jag bara Trissen, staren och 707:an är roliga båtar som jag inte vill vara utan.

Något som också knäcker mig är att se hur illa den nya genuan i dyredyrematerial har fått stryk igår. Den ser ut som den är 3 år gammal redan. Den åker inte upp över 9 m/s fler gånger. Skall beställa en fock imorgon, har beställt en spinnaker idag. Nästa runda blir spännande !

Nästa år får någon annan stå för underhållningen i klubben, jag varken orkar eller har råd med fler utsvävningar. :roll:

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 24 aug 2006, 17:53

MiniMe skrev:Hur mycket senare startade ni? Tyckte att det var ändå bra gjord. Ni seglade i alla fall några båtar ikapp.

När är nästa segling med 707:an?

På lördagen kommer vi försöka att ta hem Mälar Cupen. Det kommer vara svårt och jag är redan jätte nervös. SMHI lovar "MiniMe"-vind men det lovade de också några dagar innan Lidingö Runt... :wink: Och sedan är det inte vilken motståndare som helst som behövas att slå. Expressen vann nästan alla tisdagsseglingar i Västerås under säsongen. Båten går bra och skepparen är på hugget. Men kommer vi bättre än 3:a måste han vinna för att ta hem segern.

Matsa seglar med Sea Caten Arkö Runt utanför Oxelösund. Vi får väl hålla tummarna för honom. SMHI lovade där mer vind än för grodhavet.
MiniMe,

Jag är den första att erkänna när vi gjort något bra :lol: .....men det vi gjorde igår var varken bra eller smart. Det var på gränsen till idioti. Men roligt :roll:

Vi bestämde i bilen att vi inte skulle gå ut om vindmätaren visade 10 m/s eller över (det är betydligt mer på havet eftersom mätaren sitter i lä). När vi bresladdade in på hamnplanen noterade jag att det stod 10 m/s och min kollega meddelade mig att vi tyvärr får hoppa seglingen. Jag påpekade att vi inte definierat snitt och medelvinden korrekt och att vi inte snackar mer om den saken och istället kastar på seglen och seglar ut :roll:

Vi hann nästan till linjen då starten gick men jag hade inte tid att starta eftersom jag noterade att skotpunkterna var 50 cm för långt fram och låg i lä och försökte dra tillbaks dem med stort tryck i genuan, svårt men det gick. När jag väl tittade upp igen passerade vi precis en IF i lovart :roll: och han skrek "va f-n har du nu köpt för båt" . Därefter körde vi en overide på winscharna på varenda slag upp längs hela kryssen. Det var omöjligt att hålla fart i båten eftersom vi hade 40 % för mycket segelyta uppe. Underliksmåttet på genuan är 4,00 meter på 707:an, gissa hur kul kollegan tyckte det var att dra in den med 80 mm trumdiameter winschar ? Vi seglade allt annat än bra men trots det fick jag en mycket god inställning till båtens potential. Jag är övertygad om att den kommer att gå som tusan när vi hanterar den värdigt.

Mälarcupen kommer att gå bra och om den inte gör det så fundera inte på den saken innan segling. Bara koncentrera dig på seglingen och ta det lugnt och metodiskt. Det värsta man kan göra är att stressa upp sig och vara nervös. Jag brukar tänka på att det värsta som kan hända är att jag sänker en Diva 38 i en missad styrbordsituation, och för det finns det försäkringar. Var lugn och fin och ta det lugnt i båten. En stressad skeppare stressar upp hela besättningen...och då går det garanterat inte bra.

Ni kommer att vinna, så är det bara. Expressen är bara ett dussinfuskbygge , ni har ett unikt fullblod...glöm inte det :wink: .

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 25 aug 2006, 10:52

Tack för uppmuntran!

I och med SMHI spår lätta vindar även på ostkusten så får \"MiniMe\" förstärkning av Matsa+gast. Det kommer att vara kul!

Sämre än 2:a i Mälar Cupen kan vi inte komma och förutsättningarna kan vara fördelaktiga för fullblodet.

Dan, jag är verkligen förvånad att du slängde upp de nya seglen på direkten. Men så har jag kanske bara en annan filosofi. Tävlingssegel går inte upp utanför tävlingarna. För att lära känna båten duger de gamla (storen från 83 och genuan något nyare). Våra tävlingssegel är förresten lättare att trimma och om vi klara av de gamla så ska det går f-n bättre med de nya (2005).
Jag hade de dock på tävlingen i fjol när det blåste mer än 10 m/s. Det var första och sista gången de var uppe när det blåser så mycket. De tar onödig med stryk. Innan det ska gå så långt de måste vi få ordning på annat.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 25 aug 2006, 16:06

MiniMe skrev: Dan, jag är verkligen förvånad att du slängde upp de nya seglen på direkten. Men så har jag kanske bara en annan filosofi. Tävlingssegel går inte upp utanför tävlingarna. För att lära känna båten duger de gamla (storen från 83 och genuan något nyare). Våra tävlingssegel är förresten lättare att trimma och om vi klara av de gamla så ska det går f-n bättre med de nya (2005).
Jag hade de dock på tävlingen i fjol när det blåste mer än 10 m/s. Det var första och sista gången de var uppe när det blåser så mycket. De tar onödig med stryk. Innan det ska gå så långt de måste vi få ordning på annat.
MiniMe,

Att jag använde de nya seglen berodde på att det inte finns några andra segel till båten. Jag prutade bort de svartmögelsegel som ingick och fick båten billigare.

Annars hade jag definitivt inte tagit de nya seglen. Jag satt nästan och grät när jag såg hur de fladdrade i slagen....

/Dan

matsa
Diamantmedlem

matsa

Inlägg av matsa » fre 25 aug 2006, 23:05

jaha, då har man anmält sej en gång till men backat ur i sista stund. men vad gör man inte för att få segla mustang..... du skulle bara veta Dan! vilken båt!!!!!! du skulle sälja allt du har å köpa en direkt! om det fanns nån att köpa. man blir faktiskt lite sugen på en. fast jag skulle ju använda mina nya segel. annars så blir det väl inget bra? man måste ju segla in sej på dom så man vet hur dom funkar utan och innan. ja förresten, jag avbokade byxelkroken åxå med MYn, så det är 3dje seglingen som avbokas. den här säsongens kappsegling har helt spårat ur. men imorgon då jävlar!!!!!!
det viktigaste är inte att vi vinner, utan att vi vinner STORT. fast då är ju frågan hur det går med lystalet på mustangen till nästa år?
det ska alla fall bli skitkul imorgon och jag får väl ta och fixa en tjuvstart igen, ifall kapten är för darrig för att starta själv.
funderar på att beställe ett par spinnakrar till sea caten. det går nog att få dom till byxelkroken tror jag. en rund o fin länsspinnaker och en grymt plan halvvindsspinnaker med lite mindre yta, som man kan ta bra höjd med. ska bestämma mej på måndag, om jag kan?
Dan!! det är 2 triss norlin anmälda till byxelkroken. ska vi inte ta å köra med din båt en sista gång? jag kan köra över den till västervik på din 30-vagn och så kommer du och seglar bara. det vore väl himla käckt att visa dom var skåpet ska stå? .......eller???
det var en triss anmäld till arkö i morrn. tyvärr så får jag inte nöjet att spöa den nu. däremot kanske jag får nöjet att segla om ett par expresser i lä igen, på kryssen, med världens häftigaste lilla båt.
nähe, bäst att sova en stund nu så man inte somnar i båten i morgon/m

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 25 aug 2006, 23:25

Matsa,

Jo jag har sett bilder på Mustangen på land, den ser skitfräck ut och seglar tydligen lika bra.

Trissen sätter jag aldrig min fot i igen, glöm att segla med den oavsett vad. Fy fan!

Kan tillägga att jag är upp till öronen helfrälst i 707:an, skall göra en total föklaring varför en annan dag. Är lite sliten för tillfället och behöver mer 707 kött på benen innan jag uttalar mig vidare. För mig är dock 707:an en drömbåt och jag lovar att det kommer att synas i resultatlistan nästa år.

Lycka till med Mustangen och Seacaten. Du skall få segla lite 707:a och se vad du tycker, vi får koordinera detta event någongång.

mvh /Dan

matsa
Diamantmedlem

matsa

Inlägg av matsa » fre 25 aug 2006, 23:35

bra! att jag ska få segla 707 nån gång. jag har 3 veckors semester i september och blir det inte seglarväder då så tar jag bilen och slänger in en madrass där bak och åker till danmark å kollar båtar, i regnet. då kan jag komma förbi för en provtur. /m
ps. isåfall får du slänga i staren åxå! även om jag ALDRIG vill ha en båt UTAN spinnaker, så vill jag alla fall testa den

Ravage
Diamantmedlem

Re: matsa

Inlägg av Ravage » lör 26 aug 2006, 08:30

matsa skrev:bra! att jag ska få segla 707 nån gång. jag har 3 veckors semester i september och blir det inte seglarväder då så tar jag bilen och slänger in en madrass där bak och åker till danmark å kollar båtar, i regnet. då kan jag komma förbi för en provtur. /m
ps. isåfall får du slänga i staren åxå! även om jag ALDRIG vill ha en båt UTAN spinnaker, så vill jag alla fall testa den
Du är välkommen men staren kan du glömma, den ligger inpackad i trädgården och jag har lovat min fru att det får vara slut på galenskaperna detta år. Jag har bara onsdagarna mellan 17-22 till mitt förfogande. Mitt mål detta år är att försöka få så mycket erfarenhet så möjligt av 707:an så jag vet vad som skall göras under vintern.

/Dan

Skriv svar