Ankarpatent till salu

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 05 dec 2007, 20:57

Anders S skrev:Å andra sidan har Delta-ankaret plötsligt blivit prisvärt. Kanske tomten kommer med hårda klappar i år?
Ja, jag undrar faktiskt vad det riktigt bra julpriset kommer sig av? Inte för att jag misstror ankaret, tvärtom, är bara överraskad av den rejäla rabatten.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 05 dec 2007, 21:23

Seglaren skrev:
Anders S skrev:Å andra sidan har Delta-ankaret plötsligt blivit prisvärt. Kanske tomten kommer med hårda klappar i år?
Ja, jag undrar faktiskt vad det riktigt bra julpriset kommer sig av? Inte för att jag misstror ankaret, tvärtom, är bara överraskad av den rejäla rabatten.
Hmmm. Är det orginal....?
Kanke vi nu möter fenomenet fuldelta....

Jipppi!!!!! Då kan vi börja om från början igen!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 05 dec 2007, 21:26

Anders S skrev:
Eilean skrev:...och till nästa höst vet ni ALLT om Rocna vs Delta!...
Nänänä! Här skall inte jämföras, utan vi skall kriga om vilket ankare som är bäst. Du kan gärna ge mig Delta-ankaret, så kan jag därefter hålla på det, och så blir du Rocna-Riddaren.

PS: Limhamns Skeppshandel känner jag väl till. En bra affär som man kan handla av utan problem. Å andra sidan har Delta-ankaret plötsligt blivit prisvärt. Kanske tomten kommer med hårda klappar i år?
Anders - varför skulle det påverka kriget? Det kan ju pågå precis som hittills, jag har ju ändå vetat sanningen och haft rätt hela tiden. Utan att det varit något problem.
Så var inte småaktig nu - 250.-, vad är det???

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 05 dec 2007, 21:38

Eilean skrev: Rocna 25 kg borde passa Eilean.
Så nu till ett mycket bra förslag som jag kom på alldeles själv - 20 sailguiditer borde det nog finnas som tycker att spottstyvern 250.- kan vara rimlig för att få en saklig, inittierad och utförlig rapport av Rocna's egenskaper!
Alltså inresserade donerar 250.- var till mig, jag bidrar med resten och till nästa höst vet ni ALLT om Rocna vs Delta!
Deal!? :D
Hmm, det måste vara mer prisvärt att sponsra mig med ett 6 eller 10 kg Rocna :wink: Då kan ni dessutom få en bra jämförelserapport blyplätt vs Rocna :o

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 dec 2007, 21:46

Eilean skrev: Så var inte småaktig nu - 250.-, vad är det???
Ok, 250 kan du visst få, för Deltaankaret. Det låter inte som ett opris :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 05 dec 2007, 21:58

Anders S & Seglaren.
Jag tycker ni vrider tråden åt fel håll. :cry:
Så nu struntar jag i er och går och lägger mig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 dec 2007, 22:17

Eilean skrev:Anders S & Seglaren.
Jag tycker ni vrider tråden åt fel håll. :cry:
Så nu struntar jag i er och går och lägger mig.
Var det verkligen vi som började med affärsförslag som skulle få även en bazaar-försäljare att imponeras?

Blyplätten är dessutom ett underskattat ankare. Gissa vad man förankrar fyrskepp med?
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 05 dec 2007, 22:21

Anders S skrev:
Blyplätten är dessutom ett underskattat ankare. Gissa vad man förankrar fyrskepp med?
Ja, jag brukar titta på det ibland när jag är i Västerås. Nu är det länge sedan men det brukar ligga ett rött fyrskepp där, med just en häftig plätt hängandes i stäven, eller snarare lite på sidan, den vill man inte tappa på tårna!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 06 dec 2007, 09:41

Anders S skrev:

Just det. Och var är fyrskeppen nu? Borta! Gone with the wind...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 dec 2007, 11:09

Fyrskepp: Historien berättar att man vid flera tillfällen fått lämna ankaret kvar på fyrskeppets plats, och sedan hämta det med ett bärgningsfartyg. Skålankare av den typ och storlek man använder är liksom inte lagervara så man vill ta vara på det, och RESERV behöver (behövde) sitt eget ankare för att vara just "reserv".

Nu talar vi om pjäser om upp till tio ton och sällan eller aldrig under två (enligt tidigare tankar om "kan man räkna likadant på små och stora ankare") och hållkraften är beroende av att ankaret sjunkit ner i botten ordentligt. Innan dess får man ingen sugproppseffekt. Man (Trinity House, Sjöfartsverket etc) räknar med att hållkraften=vikten omedelbart efter utläggning, hållkraft=5 á 10 x vikten några dygn därefter, givet att botten är eftergivlig. Notera att när det smyger sig är det kättingen som ryker av, inte ankaret som lossnar.

"Gone with the wind":

Sverige har inga aktiva fyrskepp längre, men de finns kvar. I England finns det ett antal, sk Automatic Light Vessels. Man har helt sonika plundrat fyrskeppen på maskineri, hytter och besättning, och så fjärrstyr man dem. Länk: http://www.trinityhouse.co.uk/aids_to_n ... wings.html
http://www.trinityhouse.co.uk/aids_to_n ... _aids.html

När dessa "återanvända" spökskepp faller för åldersstrecket ersätts de med stora bojar, bumlingar på 10tals ton. Om detta kan man understundom läsa i engelsk yachtpress.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tor 06 dec 2007, 11:11

Vad ni än säger - jag är troende- så låter jag mig inte övertygas.... SPADE är bäst, även om jag kanske är lite sugen å att göra jämförande test med Delta för att bli helt säker på min trossats. Deltas julpriser är mycket lockande... spades priser är istället närmast avskräckande...

Ett gott gammalt bruce är dock bra att ha i reserv...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 dec 2007, 11:37

friseglarn skrev:Vad ni än säger - jag är troende- så låter jag mig inte övertygas.... SPADE är bäst, även om jag kanske är lite sugen å att göra jämförande test med Delta för att bli helt säker på min trossats. Deltas julpriser är mycket lockande... spades priser är istället närmast avskräckande...

Ett gott gammalt bruce är dock bra att ha i reserv...
Jag tror dessutom att man skall tänka på att vid marginella skillnader i effektivitet vinner vanligen ett tyngre ankare (större storlek) ganska enkelt över ett lättare. Lustigt nog har man inte sett sådana tester så ofta - där samma ankare (gärna ett Spade, för all del) jämförs med sina större eller mindre bröder. Det hade nog kunnat få många att köpa ett nummer större ankare, oavsett trosbekännelse.

Det är ganska lätt att inse att Rocna och Spade blir dyra, när man ser hur arbetade de är. Delta är ju enkelt att göra, jämförelsevis.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 06 dec 2007, 12:42

De omtalade Delta som säljs till ett mycket bra prix av en butikskedja är äkta Delta. Men inte rostfritt som det står i utskicket ... (kolla in priset).

/J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 06 dec 2007, 12:47

Jag var faktiskt och köpte ett litet Delta idag, galvat.
Det fick plats i mina stuvfack och ska klara 2 ton.
Lär ju vara bättre än min gamla ihopfällbara dragg i alla fall.
Sparade in ett par kg i vikt dessutom.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 08 dec 2007, 21:11

Efter vad som skrivits i den här tråden och på andra ställen på nätet så verkar det som om Delta är ett ankare som är omtyckt och greppar bra på de flesta bottnar varför jag överväger att skaffa mig ett sådant.
Lite synd bara att storlekarna skiljer sig från det fuskbruce på 7,5 kg jag har nu. Delta finns i 6 och 10 kg.
Hur stor är arean på 6 kg Delta jämfört med 7,5 kg bruce?
Jag vill ju inte att Deltas fördelar när det gäller att gräva ned sig förloras i lägre hållkraft jämfört med ett något större/tyngre Bruce.
Vinner Delta i bägge avseenden?
Jag ligger oftast förtöjd mot klippa och någon gång i bland på svaj. 2 meter kätting och ca 2 ton båt.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Skriv svar