Så har det hänt igen.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Så har det hänt igen.......

Inlägg av Anders S » fre 27 feb 2009, 22:04

Mr Q skrev:Jag kan faktiskt, så här på kvällskvisten, böja mig att köpa in på Anders S skepsisim mot båtmekaniker. Jag förstår dig, mitt eget förtroende för bilmärkesverkstäder är så lågt som något förtroende någonsin kan bli
Det där sista rådet, att inte köpa Saab, det ordnar sig nog, på ett eller annat sätt. Naturligt urval, kanske. Eller så får SAAB kanske litet asiatisk produktfilosofi inympad, sån't vet man aldrig.

Annars är ju den här frågan om att lita på yrkesmän och "professionell kunskap" faktiskt en fråga som har bäring på Calles ursprungsproblem - han litade ju på något sätt på att Grefabs folk skulle ställa hans båt välplacerad och förståndigt när han inte var där. I den frågan krävs det kanske heller inte så mycket mer än sunt förnuft för att lyckas, och att man har sin kunds bästa för ögonen.

Om man tämligen regelbundet kan beslå yrkesfolk med att göra fel, fuska eller inte riktigt veta vad de sysslar med blir man luttrad, det är alldeles riktigt. En av poängerna med att ha en litet äldre och enklare bil är bland annat att man kan ta det litet lugnare med problem som du beskriver. Jag misstänker att du kan se den där trista sprickan i däcket annorlunda på din "inseglade" båt än om Bavaphianneau-representanten först förnekat att det fanns en spricka, sedan påtalat att de testat den och den är inte genomgående och till sist förklarat att det skall vara så...
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 27 feb 2009, 22:13

Instämmer i det du skriver Anders S, men vad gäller min bil är "skönhetsfelen" av karaktär, att om man sitter i fullt blåställ på väg till jobbet, dvs kostym och jacka i mitt fall, så riskerar man att bli svettig och dessutom få andnöd bara av att sitta och åka i bilen. Inget litet skönhetsfel alltså. Och vad gäller att bilen drar vänster, så kanske det inte är ett problem egentligen, efterssom det ger starka armar av att sitta och hålla emot ratten hela tiden.

Jag kan också intyga att ingen bil jag hittills haft i mitt 41-åriga liv, haft dessa typer av problem och min först bil en Opel Ascona från mitten av 70-talet gick bättre på vägen än denna svenska katastrof till bilmärke.

Instämmer helt och fullt i att ett Japanskt intåg troligen kommer att ha en starkt positiv inverkan på de halvsömniga, litet tröga och definitivt slarviga Trollhättanpöjkarna.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 27 feb 2009, 22:56

Angående Japanskt intåg:

Just hemkommen från 2 veckor i Ueda, en stad uppe i bergen 15 mil NV om Tokyo där vi har vår viktigaste underleverantör. Vi svenskar jobbar med utvecklingen från 08:30 - 21:00, vissa dagar ännu längre. När vi släpar oss till hotellet har japanerna fått fullt upp med problem som måste lösas till nästa morgon, så de jobbar på ytterligare 2-3 timmar fram på natten. Så går de på i 10 veckor i sträck, 6 dagar i veckan. Utbrändhet har ingen hört talas om. Inget ideal precis, men hur ska våra "halvsömninga trollhättanpöjkarna" (som Mr Q skriver) kunna konkurrera med sådana?

Är det bara att kavla upp ärmarna för att behålla levnadsstandarden i Svea Rike in på 2000-talet? Vem vet...

//Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 feb 2009, 23:07

Tommy skrev: Inget ideal precis, men hur ska våra "halvsömninga trollhättanpöjkarna" (som Mr Q skriver) kunna konkurrera med sådana?
//Tommy
Det kan nog vara värre än så. Det kan tänkas att uppsägningstiden går åt till att packa och skeppa fabriken i delar till Kina, om det blir på det sättet. Att något japanskt (bil)företag skulle köpa Saab håller jag inte för troligt. De har sina egna bekymmer. Möjligen kan något koreanskt företag gripa in.
Anders S

Skriv svar