Beträffande det som finns under ytan kan man nu läsa i skriften Havet 2009, som är ett samarbete mellan Havsmiljöinstitutet och Naturvårdsverket.Brendan skrev: Du själv Gunnar S, kan mer än de flesta om båtar och segling och du har en utmärkt stilistisk och pedagogisk förmåga. Skriver du någon annanstans? Med ditt kunnande och din förmåga att delge andra din kunskap, borde du vara en tillgång för vilken båttidningsredaktion som helst. Men jag har aldrig sett något i några tidningar, som jag har kunnat koppla till dig. Och en bok om er långfärd hade jag nog trott skulle komma. På gång kanske?
Minus: Bottenrfaunan i Västerhavet försämras fortgående. Syrebristen är allvarlig, särskilt i vattnen kring Orust och Tjörn. Torsk och haj minskar i Skagerack.
Plus: Förbudet mot de giftigaste båtbottenfärgerna har börjat ge resultat. Vissa snäckor utvecklas numera normalt. Miljögifter som PCB är på väg att försvinna ur havet. Säl och havsörn är av den anledningen på väg uppåt.
Vad som orsakar så mycket mikroskopiska plastpartiklar i haven är en gåta. Ingen vet varifrån de kommer. Eventuellt kan de orsakas av slitage av bildäck. (?)
Ett stort hot är den långsamma men konstaterade försurningen av haven. Den orsakas förmodligen av koldioxidutsläppen.