Toalettavfall, sugtömning

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
jaba
Platinamedlem

Re: Toalettavfall, sugtömning

Inlägg av jaba » sön 20 maj 2012, 16:50

Jag vill också blanda mig i debatten om toatank, jag håller med vissa om att det är svårt att få plats med en tillräckligt stor tank 1,5 l/pers/ dygn låter väldigt lite... är det inklusive spolning?
På min trålare valde jag att installera en separett, då behövs bara en tank för urin, som kan tömmas i toa/sugtömmn. räcker ca en månad för 2 pers
men i C 30 blir det svårare att få plats med en tillräckligt stor tank..
Men om man använder en hink då..är det då tillåtet att tömma den i havet?

Jaba

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 20 maj 2012, 19:55

jaba skrev:Jag vill också blanda mig i debatten om toatank, jag håller med vissa om att det är svårt att få plats med en tillräckligt stor tank 1,5 l/pers/ dygn låter väldigt lite... är det inklusive spolning? ...
Jaba
Läs mitt inlägg på sidan 4. Signaturen AndersGustafsson har fattat fel när det gäller hur mycket svartvatten en person producerar per dygn.
jaba skrev:...
Men om man använder en hink då..är det då tillåtet att tömma den i havet? Jaba
Ja, såvitt jag förstår är det tillåtet att kissa och bajsa över relingen eller att kissa och bajsa i en hink och sedan kasta innehållet i densamma över bord.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 21 maj 2012, 08:39

Signaturen AndersGustafsson har fattat fel när det gäller hur mycket svartvatten en person producerar per dygn.
Nej, det har jag inte. Jag har även hänvisat till källorna. Om man inte spolar ned papper etc så behövs inte så stora volymer spolvatten. Sedan kan vi diskutera i evighet om det är 1l, 2l eller 3l. LIkaså om man är en eller tio i båten. Hursomhelst så skall man dimensionera all utrustning efter den tänkta användningen.

En separett låter annars som ett utmärkt alternativ. Tror säkert att den nya lagstifningen kommer att sätta fart på utvecklingen!
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 21 maj 2012, 13:00

AndersGustafsson skrev:
Signaturen AndersGustafsson har fattat fel när det gäller hur mycket svartvatten en person producerar per dygn.
Nej, det har jag inte. Jag har även hänvisat till källorna. Om man inte spolar ned papper etc så behövs inte så stora volymer spolvatten. Sedan kan vi diskutera i evighet om det är 1l, 2l eller 3l. LIkaså om man är en eller tio i båten. Hursomhelst så skall man dimensionera all utrustning efter den tänkta användningen.

En separett låter annars som ett utmärkt alternativ. Tror säkert att den nya lagstifningen kommer att sätta fart på utvecklingen!
du menar att du litar på källorna utan att tänka själv ?
Tja, med aningslöshet kommer man långt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 21 maj 2012, 14:36

du menar att du litar på källorna utan att tänka själv ?
Nej, jag gör naturligtvis en uppskattning av vad som är rimligt. Speciellt som jag själv seglat i 17 år med en båt med relativt liten tank (40l) utan problem. Problemet med alla dessa uppskattningar är att alla verkar ha olika kriterier. Man kan basera sin uppskattning på vedertagna siffor vad människokroppen producerar per dygn och ett förnuftigt användanda av spolning (tex att inte spola ned papper, vilket varje svensk södernresenär redan borde vara bekant med). Eller oxå baserar man sitt resonemang på ett system där man spolar 10l varje gång "för att slippa stopp" och då räcker inga tankar i världen till.

Enklast åtrgärdar man peroblemet med att använda toan förnuftigt. Ha en tillräckligt stor tank och se till att installationen är sådan att slangen mellan toa och tank är kort och rak.
/Anders G

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » mån 21 maj 2012, 14:41

Enligt mitt sätt att räkna behövs det fortfarande en stor tank..2 pers, 5 toabesök vardera/dygn inkl spolning ca 1 liter (snålt)
Det blir 10 l /dygn = 1 vecka 70 l... således 2 veckor 140L . Man får hålla sig i närheten av tömningsstationerna...

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 21 maj 2012, 15:48

Jag måste säga att AndersGustafsson är imponerande i sin envishet att bortse från allt utom den teoretiska minimiutsöndringen för en väl fokuserad person under ett dygns återhållsamt leverne.
I en sval temperatur så behovet/nöjet att dricka är borta ur bilden och med noll grillpartyn och skaldjursfrossor och annat metaboliserande.

Väldans olikt allt båtliv jag och alla jag känner har levt och kommer att fortsätta leva.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 21 maj 2012, 19:15

Det är då märkligt vad denna fråga skall vara känslig..... Ja, det är väl klart att man måste ha en tillräckligt stor tank, men argumentet att köra på som man alltid gjort håller lika dåligt som när det gäller giftig bottenfärg eller roderfylla....
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 21 maj 2012, 19:25

Det blir 10 l /dygn = 1 vecka 70 l... således 2 veckor 140L . Man får hålla sig i närheten av tömningsstationerna...
Men menar du att du är ovabrutet till havs i två veckor? Aldrig i land? Tar man iland vid en gästhamn finns oftast toalett och åtminstone häröver har många naturhamnar och utfärdshamnar torrdass och det lilla kan man ju göra bakom en buske? Det kallas "infiltrering" på fackspråk och är miljövänligt :)
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 21 maj 2012, 20:23

AndersGustafsson skrev:
Men menar du att du är ovabrutet till havs i två veckor? Aldrig i land? Tar man iland vid en gästhamn finns oftast toalett och åtminstone häröver har många naturhamnar och utfärdshamnar torrdass och det lilla kan man ju göra bakom en buske? Det kallas "infiltrering" på fackspråk och är miljövänligt :)
Att pissa i buskarna kallar inte jag miljövänligt, snarare att orsaka övergödning och snuskigt.
Dessutom verkar diskussionen gått i cirkel, först är det miljövidrigt att sprida urin i havet, sedan
blir det plötsligt miljövänligt att sprida urin på marken ( där det så småningom hamnar i havet).
Hur skall det vara ?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 22 maj 2012, 06:28

blir det plötsligt miljövänligt att sprida urin på marken ( där det så småningom hamnar i havet).
Hur skall det vara ?
Där har du fel, igen. Läs på om infiltrering. Om du pinkar i land och inte på hälleberget tar merparten av näringsämnena upp av växtlighet.

http://www.norrkoping.se/bo-miljo/avfal ... g-av-urin/
Näringen är koncentrerad i urinen och är i en form som växter lätt kan tillgodogöra sig, vilket gör att urinen är lämplig som gödningsmedel. Urin är en ren näringslösning med mycket låga halter av tungmetaller och normalt sett låga halter av smittämnen. Urinen ska spridas på marken och inte i marken.
Grisigt blir det först när en massa människor (i fyllan) pinkar på samma vägg.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 22 maj 2012, 07:14

Vad är det som orsakar övergödning i t.ex. laholmsbukten ? Gödning som sprids med bl.a. urin och som sipprar ner till havet. Därav de nuvarande restriktionerna att gödsla. Jorden är inget bra filter för gödning, speciellt inte om det tillförs stora mängder.

Nu kan man argumentera för att "lite mänsklig urin är en droppe i havet " jämfört med kor och måsars exkrementspridning. Återigen är vi tillbaka vid trådens ämne "toalettavfall, sugtömmning" och jag får ett startkt intryck att du Anders vill tillåta spridning av mänsklig urin "då det är miljövänligt".

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 22 maj 2012, 07:46

Jorden är inget bra filter för gödning, speciellt inte om det tillförs stora mängder.
Men det är det inte frågan om. Jorden är däremot ett utmärkt filter vid små mängder. Pinkar du i havet en gång, tillför du näring för 1kg alger. Pinkar du på en buske så tas nära 100% upp av växtligheten och ger ingen näring till alger.

Du kan med enkla medel bygga ett torrdass, med urinseparering som kräver förhållandevis litet underhåll. Som båtägare i Sverige kan ni ställa krav på att sådana byggs och underhålls i populära naturhamnar. Urinen kan infiltreras om jordmånen är lämplig, annars samlas upp i kärl för borttransport. Så fungerar det på många ställen på Åland och i Finland.

Det är helt enkelt frågan om att så långt det går förhindra att näringsämnen lakas ut i havet, eller släpps ut i havet direkt. Därav restriktioner för utsläpp från båtar, från sommarstugor, från kustnära jordbruk etc. I det senare fallet är det eg ingen skillnad mellan kvävegödsel i form av konstgödsel eller urin. Samma problem.

Givetvis kommer tex jordbrukare att hävda sin rätt att "fortsätta göra som förut", men det håller inte i längden.
/Anders G

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 22 maj 2012, 21:21

Sicken debatt... Man måste ju få bajsa. Gör man ettan över relingen och tvåan i en hink, så är det tydligen ok att havet mottager gåvan (?). Agerar man mer civiliserat och använder en installerad toalett så måste man elda diesel för att leta upp en "Septikon" eller en brygga med sugtömning.

Personligen undviker jag allt som liknar civilisation under en seglingssemester - det finns inte ens tillgång till landbaserade toaletter om man ligger på svaj.

Har någon räknat ut hur mycket fåglar, sälar och fiskar bajsar i havet - och jämfört det med mängden bajs från de mänskliga sommargästerna?
Frågan har blivit 100% politisk, och som brukligt så går därmed all verklighetskontakt förlorad.

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tor 24 maj 2012, 06:58

AndersGustafsson skrev:
Jag tycker visst att man ska undvika att släppa ut svartvatten (jag har som sagt separett på trålaren) men man måste också inse att det finns tillfällen då det blir väldigt besvärligt, nödig och tanken full... Vad gör man då om man intevill vara lagbrytare?

En annan sak... Hur mycket olja släpper gamla 2 taktsutbordare ut?

Skriv svar