Utvärdering gummibåtsköp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av stangen » fre 24 feb 2012, 08:14

Den största miljöpåverkan av denna typ av flytetyg är utan tvekan okynneskörningen som lata föräldrar låter ungar göra i hamnbassänger och naturhamnar.
Vidrigt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 24 feb 2012, 08:47

Är inte allt båtliv som vi ägnar åt okynneskörning? Vad tror du lokalbefolkningen säger när du råkar segla in i ett fiskeredskap? Vidrigt...?

Jag håller med om att man uppträda respektfullt och självklart köra försiktigt i närheten av andra båtar. Och störa så lite som möjligt. Detta gäller på sjön vid framförande av gummijollar men också segelbåtar och allt agerande i ett socialt sammanhang.

Hela företeelsen båtliv är utifrån ett ekologiskt, såväl lokalt som i ett större perspektiv, såväl som regionalpolitiskt synsätt en stor belastning (positivt för ekonomin dock). Hur många skärgårdsbor uttrycker inte en lättnad när skollovet är över och tystnaden lägger sig igen? Vi måste inse att vi själva genom vår "okynneskörning" är en stor belastnining på miljön och regionen. Det är därför på sin plats att vi måste ha viss förståelse för andras båtnyttjande, även barns.
Henric D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 24 feb 2012, 09:26

HR312 skrev:Är inte allt båtliv som vi ägnar åt okynneskörning? Vad tror du lokalbefolkningen säger när du råkar segla in i ett fiskeredskap? Vidrigt...?

Jag håller med om att man uppträda respektfullt och självklart köra försiktigt i närheten av andra båtar. Och störa så lite som möjligt. Detta gäller på sjön vid framförande av gummijollar men också segelbåtar och allt agerande i ett socialt sammanhang.

Hela företeelsen båtliv är utifrån ett ekologiskt, såväl lokalt som i ett större perspektiv, såväl som regionalpolitiskt synsätt en stor belastning (positivt för ekonomin dock). Hur många skärgårdsbor uttrycker inte en lättnad när skollovet är över och tystnaden lägger sig igen? Vi måste inse att vi själva genom vår "okynneskörning" är en stor belastnining på miljön och regionen. Det är därför på sin plats att vi måste ha viss förståelse för andras båtnyttjande, även barns.
Dina barn leker i gummibåt med motor alltså? Hela inlägget låter som en ursäkt och förklaring för att tillåta det.
Men det är ju egentligen en ganska träffande beskrivning egentligen att jämföra en olycka (...segla in i fiskeredskap...) med en annan.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 feb 2012, 11:07

Låt oss då (plötsligt blev jag Jappelinos vän) tänka oss att snabba yattacken får två-tre-knops elsnurror i stället?
Två följdfrågor: Skulle det bli så mycket kört i så fall (jag menar inte laddningsproblematiken), och skulle det bli så mycket stört ?

... om det nu verkligen är kommunikationsmöjligheter, frihet, naturvärden och en önskan att se och upptäcka som är drivkrafterna för att ha jolle...

Min egen erfarenhet: Jag har genom åren (ca 30 med jolle+motor) haft tre utombordare till jollen (den utan synd får kasta första propellern). Den första var en Seagull, minsta modellen. Den andra var en Johnson Colt, inte en hästkraft, utan en fölkraft. Den tredje är en Yamaha tvåhästare. Ingen av dessa var eller är mäktig att driva en gummijolle (eller någon annan båt) i hastigheter som kan vara intressanta för en åksugen junior. Att ge sig ut på åktur är alltså helt knutet till en önskan att komma någonstans, inte tidsfördriv eller ens "Nu får du fem liter bensin, och så kommer du inte tillbaka och stör mamma och pappa innan den är uppkörd, hör du det"...
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 24 feb 2012, 17:43

Absolut inte en ursäkt!

Jag tycker det är utmärkt om barn har roligt och därtill lär sig hantera en båt. Jag hade själv min första båt när jag var sju år. Otroligt lärorik och roligt. Har inte det minsta med någon form av lathet att göra. All tid som läggs ner på underhåll av jollen och service av motor passning för att se att allt går väl ger ju ett rejält merarbete. Tycker det är en självklarhet att barn ska få utrymme presis som vuxna inom rimliga gränser. Det handlar ju om sådana fundamentala saker som förståelse och tolerans.

Stangens attityd säger ju egentligen allt i vilken värld han befinner sig. Nu lämnar jag detta ämne.
Henric D

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 25 feb 2012, 10:32

HR312 skrev:Stangens attityd säger ju egentligen allt i vilken värld han befinner sig.
Det är nog väldigt många som har samma attityd och lever i samma värld.
Få uppskattar en massa ungars störande okynneskörningar i vikar och hamnar.
Det är nog också många som fick jollar i unga år fast det var segel eller roddjollar. Det var nog betydligt mera lärorikt.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » lör 25 feb 2012, 21:28

Skulle egentligen inte svara på detta med fick svårt att låta bli.

Det får vi inte hoppas, Bosseh!

Avsaknad av förståelse för att vi alla orsakar immissioner (vilket ett skadat fiskeredskap liksom lekande barn barn medför alldeles oavsett om det ena skulle utgöra en olyckshändelse, för den drabbade är ju detta egalt, hade fritidsbåtarna inte funnit hade ju dessa inte kunnat skada redskapet) och tillsammans med denna gåtfulla, smalspåriga, griniga icketolerans mot främst barn som tyvärr kan märkas hos vissa barnlösa eller seniorer utgör ett trist inslag i båtgemenskapen. Det kan kanske kan vara på sin plats att personer som ser stora problem med detta att reflektera över om hur andra ser på deras eget beteende, och kanske vad som är problem i stort. Mycket trevligare om vi låter alla få plats, även barn, och inte irriterar oss på allt. Segelbåten är ju trots allt den största leksaken av dem alla. Sten och glashus...? Men det är ju en hädelse att framhålla detta på ett segelbåtsforum.

Men i en sak har du rätt; jag hade gärna sett att de gillat en seglande jolle. Så är emellertid inte fallet.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 feb 2012, 16:57

HR312 skrev:Skulle egentligen inte svara på detta med fick svårt att låta bli.

Det får vi inte hoppas, Bosseh!

Avsaknad av förståelse för att vi alla orsakar immissioner (vilket ett skadat fiskeredskap liksom lekande barn barn medför alldeles oavsett om det ena skulle utgöra en olyckshändelse, för den drabbade är ju detta egalt, hade fritidsbåtarna inte funnit hade ju dessa inte kunnat skada redskapet) och tillsammans med denna gåtfulla, smalspåriga, griniga icketolerans mot främst barn som tyvärr kan märkas hos vissa barnlösa eller seniorer utgör ett trist inslag i båtgemenskapen. Det kan kanske kan vara på sin plats att personer som ser stora problem med detta att reflektera över om hur andra ser på deras eget beteende, och kanske vad som är problem i stort. Mycket trevligare om vi låter alla få plats, även barn, och inte irriterar oss på allt. Segelbåten är ju trots allt den största leksaken av dem alla. Sten och glashus...? Men det är ju en hädelse att framhålla detta på ett segelbåtsforum.

Men i en sak har du rätt; jag hade gärna sett att de gillat en seglande jolle. Så är emellertid inte fallet.
Nä, toleransen är vanligtvis mycket hög mot barn, men inte nödvändigtvis mot vuxna. Alla barn som buskör med jolle i skärgårdsvikarna har fått den möjligheten av någon vuxen. Jag tror precis alla seglare håller god min då det gäller nästan alla tabbar från den yngre generationen, men alla vet ju samtidigt vem som är ansvarig(a). Det går att lära barn att köra som folk och att inte bullra i närheten av andra båtar.

Var har du fått för dig att en någotsånär ansvarig seglare kör sönder fiskeredskap utan att göra rätt för sig? Finns inga märken eller telefonnummer så går det ju inte, annars är det väl en självklarhet ?
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 26 feb 2012, 17:11

HR312 skrev:... denna gåtfulla, smalspåriga, griniga icketolerans mot främst barn som tyvärr kan märkas hos vissa barnlösa eller seniorer utgör ett trist inslag i båtgemenskapen.
En öm tå?
De flesta föräldrar verkar ändå försöka lära sina barn att visa hänsyn mot andra.
Något som alltid varit en fin tradition bland fritidsbåtägarna.

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » sön 26 feb 2012, 17:31

peterh skrev:
Här har vi två myter :
1- att etanol skulle vara bra för miljön.
(tillverknimgen drar follsilt bränsle, utsläppen är inte att leka med samt att
vi förbrukar jordbruksprudukter som hade kunnat ätas upp i stället)(
2- att en ökning av elanvändningen skulle komma från annat än kol/naturgas
( hint: förutom vindkraft vars ökning i procent imponerar,fast det är från en
mycket liten del av elptoduktionen, vad är det man kör igång ? Stenungsund, karslhamn
är två inhemska...)

Bägge trodde jag att vi klarat av som myter för flera år sedan.
Är det inte du som sprider myter just nu? Vad har du för källor för dina påståenden? Har hört denna typ av påståenden förut från folk som vill rättfärdiga sina köp av nya dyra dieselbilar. Jag vet inte sanningen, därav frågan. Redogör gärna i en ny tråd så slipper vi sabba denna :-)

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » sön 01 apr 2012, 20:29

Vad tror ni, duger en gummijolle med uppblåsbar durk att transportera två hundar på ca 15 kg styck i. Eller tål en sådan botten inte hundklor?
Någon som har erfarenhet?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 01 apr 2012, 20:52

Har erfarenhet av sådana transporter med en hund. Kortklippta klor (~inget hörbart kloklapper när de går på däck) , såklart.
Inga problem.

Beror på mycket, som hur de rör sig i båten, och hur bra durken är. Den hund jag transporterat mycket har för vana att ställa sig med framtassarna på ena tuben för att titta ut och ha kontroll. Inga märken syns efter detta.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 apr 2012, 23:41

Jag tror som Jaramaz, det skall nog gå bra. Mitt intryck (jag har en uppblåsbar V-botten) att själva durken är den stabilaste och starkaste delen på hela båten.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 02 apr 2012, 06:40

Segelbo skrev:Vad tror ni, duger en gummijolle med uppblåsbar durk att transportera två hundar på ca 15 kg styck i. Eller tål en sådan botten inte hundklor?
Någon som har erfarenhet?
Vi har haft 20 kg hund som inte gillade att få klorna klippta (tråkigt nog inte längre med oss) i en Suzumar 230 med uppblåsbar durk. Fungerade förträffligt, inga skador alls.

mvh Sven-Barry

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 02 apr 2012, 06:46

Vår hund vägde ung. 15 kilo och utgjorde aldrig något hot till vår Biltemajolle, annat än att den ständigt försökte slå tänderna i årbladen, då... :D

Skriv svar