Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 21 mar 2008, 20:42

Handen på hjärtat - vem har inte körtför med bilen?? När man var nybliven körkortinnehavare så körde man även mest omdömeslöst. Man kanske kan ursäkta det med ungdomligt oförstånd mm. Med tiden och milen så har man lugnat ner sig och framförallt sen man bildade familj så kör jag lugnare. Oftast till och med nästan lagligt :D . Man ligger så där en 5 -7 Km/h över hastighetsbegränsningen utom på 110 väg där man ligger i 10 - 15 Km/h över.

Det lustig (olustiga egentligen och min personliga erfarenhet) är att de minst hänsynstagande båtförarna är mellan 40 - 50, med ganska stora motorbåtar, och har tillbringat ganska många år på sjön och den kategorin kommer inte att förändra sitt beteende pga ett förarbevis.

Ta inte detta som ett påhopp på motorbåtar eller dess ägare- det är bara så att det är lättare att bete sig illa och omdömeslöst i en stor motorbåt som drar upp en massa svall eller kan framföras i en hö hastighet. Den möjligheten finns inte riktigt i dom flesta segelfarkoster.

Jag tror mer att det är ren skär dumhet hos individen samt en näst intill obefintlig risk att få påföljder som orsakar det beteende som vi ser.
Och det som kan ändra detta är inte (fortfarande enligt mitt tycke) inte ett striktare regelverk utan helt enkelt en större risk att man får påföljder.
Mikael Westerberg
Wasa 55

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 21 mar 2008, 20:43

Handen på hjärtat - vem har inte körtför med bilen?? När man var nybliven körkortinnehavare så körde man även mest omdömeslöst. Man kanske kan ursäkta det med ungdomligt oförstånd mm. Med tiden och milen så har man lugnat ner sig och framförallt sen man bildade familj så kör jag lugnare. Oftast till och med nästan lagligt :D . Man ligger så där en 5 -7 Km/h över hastighetsbegränsningen utom på 110 väg där man ligger i 10 - 15 Km/h över.

Det lustig (olustiga egentligen och min personliga erfarenhet) är att de minst hänsynstagande båtförarna är mellan 40 - 50, med ganska stora motorbåtar, och har tillbringat ganska många år på sjön och den kategorin kommer inte att förändra sitt beteende pga ett förarbevis.

Ta inte detta som ett påhopp på motorbåtar eller dess ägare- det är bara så att det är lättare att bete sig illa och omdömeslöst i en stor motorbåt som drar upp en massa svall eller kan framföras i en hö hastighet. Den möjligheten finns inte riktigt i dom flesta segelfarkoster.

Jag tror mer att det är ren skär dumhet hos individen samt en näst intill obefintlig risk att få påföljder som orsakar det beteende som vi ser.
Och det som kan ändra detta är inte (fortfarande enligt mitt tycke) inte ett striktare regelverk utan helt enkelt en större risk att man får påföljder.
Mikael Westerberg
Wasa 55

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 21 mar 2008, 20:54

Jag var nästan på väg att besvara Kalle Kuling. Men jag vet inte var jag skall börja. Så jag nöjer mig med att säga att jag inte sett någon i den här tråden som propagerat för att "Vilda västen" skall råda. Vi har bara olika sätt att se på hur man på bästa sätt uppnår väl fungerande sjötrafik.

SWE54 - jag måste ha misslyckats i min argumentation om du tycker att jag värnar om mitt. Det är inte mitt motiv - för mig handlar det om vilket samhälle vi vill ha. Fast i någon förlängning är även det egoistiskt...

Nä nu skall jag passa på att ta mig en kall pilsner. 1000 personer dör årligen av olyckor i samband med alkohol så det gäller att passa på innan obligatoriskt pilsnerkörkort införs :lol:

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 21 mar 2008, 21:16

"Vilda Västen [sic!]-anhängare" :lol:

HAR en 12-årig förare av en 16x3,80 m fritidsbåt ställt till med en massaker? En fråga som är mer befogad om man vill börja lagstifta.

Men våldsverkare skall naturligtvis inte beväpnas, instämmer. Nu är det ju ändå så att båten, inte är det vapen dylika i regel föredrar. Knivar, skjutvapen, knytnävar, fötter och hundar brukar användas. Om man är ute efter att motverka våld och dess konsekvenser så tror jag att det är mer kostnadseffektiv verksamhet att inrikta sig på de potentiella vapen som faktiskt används just som vapen, än sådant som skulle kunna vara farligt men i regel inte är det.

Rudi

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 21 mar 2008, 22:11

Rudi skrev: HAR en 12-årig förare av en 16x3,80 m fritidsbåt ställt till med en massaker? En fråga som är mer befogad om man vill börja lagstifta.
Högst troligen inte, för då hade vi säkert haft någon form av obligatorium för framförande av dylika farkoster redan. Men ska vi vänta tills det hänt, innan vi ändrar på regelverket, som uppenbarligen inte är anpassat till dagens tekniska möjligheter?

Kan ni se rubrikerna: 12-årig förare av en 16x3,80 m fritidsbåt kör rakt in i sidan på sjöscouternas H-båt i full fart?

/j

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 21 mar 2008, 22:24

jason skrev:Men ska vi vänta tills det hänt, innan vi ändrar på regelverket, som uppenbarligen inte är anpassat till dagens tekniska möjligheter?

Kan ni se rubrikerna: 12-årig förare av en 16x3,80 m fritidsbåt kör rakt in i sidan på sjöscouternas H-båt i full fart?
/j
Dom tekniska möjligheterna har väl funnits i pass 50 år eller så. Ändå har det inte hänt vad jag vet? Men det är väl säkrast att vara ute i god tid.

Jag har fler bra rubriker:
"Vanliga verktyg kan användas som vapen"
"Vuxna människor ägnade dagar åt att diskutera olyckor som aldrig inträffat i verkligheten. På Internet!"
"Justitiedepartementet ägnar tid åt saker som aldrig inträffat istället för att bekämpa verkliga problem."

Förbjud alltihop!

Det är väl säkrast att påpeka att ironi förekommer ovan...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 21 mar 2008, 22:41

Ytterligare en tänkbar rubrik:

Volvo med turboaggregat nyttjad som mordvapen.

Sidorubrik:

Läsarna rasar: förbjud turbomatade motorer!

Rudi

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » lör 22 mar 2008, 00:33

jason skrev:
Rudi skrev: HAR en 12-årig förare av en 16x3,80 m fritidsbåt ställt till med en massaker? En fråga som är mer befogad om man vill börja lagstifta.
Högst troligen inte, för då hade vi säkert haft någon form av obligatorium för framförande av dylika farkoster redan. Men ska vi vänta tills det hänt, innan vi ändrar på regelverket, som uppenbarligen inte är anpassat till dagens tekniska möjligheter?

/j
Om vi skall vänta tills någon ställer till med en båtrelaterad massaker på grund av att han inte har förarbevis, då lär vi få vänta ett tag. Kollisioner av nämnda slag sker troligtvis av andra orsaker.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » lör 22 mar 2008, 00:33

jason skrev:

/j
Om vi skall vänta tills någon ställer till med en båtrelaterad massaker på grund av att han inte har förarbevis, då lär vi få vänta ett tag. Kollisioner av nämnda slag sker troligtvis av andra orsaker.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 22 mar 2008, 08:53

Sneseglarn skrev:
jason skrev:Men ska vi vänta tills det hänt, innan vi ändrar på regelverket, som uppenbarligen inte är anpassat till dagens tekniska möjligheter?

/j
Dom tekniska möjligheterna har väl funnits i pass 50 år eller så. Ändå har det inte hänt vad jag vet? Men det är väl säkrast att vara ute i god tid.
Låt oss då lägga på ett bivillkor till, de ekonomiska möjligheterna. För det är väl ändå så att antalet fritidsbåtar med fartresurser har ökat.

Diskussionen tycks ha hamnat i läget där proaktivitet ställs mot reaktivitet. Jämför gärna med Tage Danielssons monolog om sannolikheter och kärnkraftsolyckor.

/j
Senast redigerad av 1 jason, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 22 mar 2008, 09:01

Grisslan skrev:Om vi skall vänta tills någon ställer till med en båtrelaterad massaker på grund av att han inte har förarbevis, då lär vi få vänta ett tag. Kollisioner av nämnda slag sker troligtvis av andra orsaker.
Nu var det ju egentligen inte frågan om någon vem som helst utan en minderårigs möjlighet att framföra ett fart- och kraftpaket.

Mot omdömeslöshet, vilket jag tolkar är Grisslans tänkta olycksorsaker, fungerar väl bara attitydförändring. Ett sett att förändra attityd är utbildning.

/j

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 22 mar 2008, 23:25

Hittade en intressant tabell i den stora båtlivsundersökningen 2004, som refererades till i en annan tråd.

Tabell 49 Tycker du att det ska finnas någon form av kompetenskrav (”båtkörkort”) för att få köra snabb båt (planande båt eller båt över 15 knop)? (bas: 606 000 = skattning av antal båtägande hushåll)
%
Ja 86,5
Nej 11,2
Vet inte/vill ej svara 2,3

Nu säger detta inte mer än att en överväldigande majoritet av båtägarna i sverige vill ha båtkörkort för båtar över 15 knop (nästan 9 av 10, dvs även många av de som själva skulle hamna under kravet).

Hälsningar
Tommy

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 23 mar 2008, 00:33

Ja, ja, ja, men havet är så stort, och de där projektilerna så små. Hur ofta lyckas de få in en fullträff på en anständig skattebetalare när de är ute och buskör, Tommy?

Rudi

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 23 mar 2008, 01:42

Rudi skrev:Ja, ja, ja, men havet är så stort, och de där projektilerna så små. Hur ofta lyckas de få in en fullträff på en anständig skattebetalare när de är ute och buskör, Tommy?

Rudi
Spendera högsäsongen i skärgården på västkusten ska du se.
Man får snart segla med fendrarna ute hela tiden...:)

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 23 mar 2008, 03:07

Men ring då i Jesse Kristi namn snuten! Det finns redan allt önskvärt lagrum för att pälsa på en buse! Fler snutbåtar är någonting som varenda skattebetalare ställer upp på (rätta mig gärna om ni tycker att jag har fel).

Visst, det är jobbigt att ringa polisen i "gränslägen", jag tror lik förb... att det är mycket väl använd tid att göra det. En gång i tiden var jag barnslig, hyste ideer om at det var"fult att tjalla" o.s.v. Ren romantik, nu vet jag bättre och vänder mig alltid direkt till den högsta ort jag kan finna om det rör sig om tvistemål. Det blir helt enkelt ett mer civiliserat resultat på det viset, än om man ställer till en scen på ort och ställe.

Rudi

Skriv svar