Eftersom jag aldrig sett någon båtägare kasta fimpar, buteljer eller burkar drar jag därför slutsatsen att argumentet att "det är båtägarna som tömmer bajs och förstör badvattnet" vara överdrivet, illasinnat och felaktigt. Är det så att den saken är vanlig bland båtägare har jag förstås helt fel. Jag kanske seglar på fel ställen för att se sådant.
Det är möjligt. Jag har i allafall sett det. Merparten av båtägarna sköter dock sig och det är aldrig de som är problemet. Sedan så har jag aldrig sagt att "det är båtägarna som tömmer bajs och förstör badvattnet". Däremot kanske inte alla båtägare seglar ut 12M från land och tömmer heller.. Att det nu blir ett förbud att tömma avloppsvatten i hela östersjön och ett förbud som gäller samtliga fartyg kan jag inte se som annat än ett framsteg.
Transportstyrelsen och utredarna I UTREDNINGSUNDERLAGET fastslår att förbudet och den därmed följande infrastruktursatsningen i realiteten är helt miljö-meningslös.
Det gör de iofs inte. Inte med de orden i allafall. De slår fast att den beräknade minskningen av utsläppen är en liten (ca 1,5%) del av vad Sverige åtagit sig att minska, men att den lokala miljöpåverkan av utsläppen kan vara avsevärd.
Den samhällsekonomiska analysen visar att den kostnad ett förbud mot
utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar medför inte står i paritet med nyttan
sett ur ett kust/Österjöperspektiv. Transportstyrelsen anser dock att förbudet
istället måste ses utifrån den nytta ett förbud skulle innebära sett ur det
lokala miljömässiga perspektivet.
Således. Sett ur Östersjöns perspektiv så är urin från 100 personer en droppe i havet. Samma mängd i en relativt grund vik ger upphov till 100Kg alger....