à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter

Inlägg av Seawolf » tor 26 apr 2012, 11:33

Anders S skrev:
Seawolf skrev:
Men det hela blir tjatigt nu. "Don't argue with success" är ett träffande engelskt uttryck som passar på KI:s reträtt i frågan.....
Det kan ju knappast vara tjatigt att diskutera igenom hur man skall förhålla sig till risker för natur och miljö när ny kunskap kommer fram? Nu ser det ut som att Irgarol (med diverse kusiner och kloner) inte är alldeles lyckad som komponent i bottenfärger,
Oavsett trådinnehållet i stort vill jag undanbe mig att bli kommenterad för annat än det jag själv framför, och jag har i tråden framfört sådana uppgifter andra tagit fram om koppar och dess effekter i havsvatten, varken mer eller mindre.

Spanar man på t.ex. coppercoat och dess verkan som det diskuteras på diverse forum så ger det ett intryck av att en sådan behandling klarar sig mot det mesta utom en del grönslick. Hur stor omfattning det skulle bli i våra vatten är inte enkelt att bedöma, men på den kopparplatta jag har som jord på båten (nära vattenlinjen i aktern) växer i vart fall inget grönslick alls. Hårda färger med extremt mycket koppar verkar alltså vara en bra lösning. Detta verkar också ha stöd i att sådana båtägare som spetsat Irgarolfattig VC17 med extra koppar ofta uppger att de sluppit beväxning.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar