Lösfotad genua?
- marede
- Diamantmedlem
Lösfotad genua?
Kan någon förklara för mig vad en lösfotad genua är. Jag har försökt googla fram det men inte hittat något vettigt.
Martin
Martin
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Lösfotad genua?
Att ett segel är lösfotat betyder att det inte sitter fast i bommen med underliket, utan det är bara kopplat till bommens nock. Jag har dock aldrig hört talas om lösfotad genua, en genua har ju normalt ingen bom och blir därför lösfotad per automatik. Storsegel däremot väljer man ofta att montera lösfotade.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Egentligen är begreppet lösfotad genua överinformation - en genua är alltid lösfotad (det måste den vara för att fungera). De flesta försegel är lösfotade. Då menas att underliket inte är litsat (fastsatt på) en bom.marede skrev:Kan någon förklara för mig vad en lösfotad genua är. Jag har försökt googla fram det men inte hittat något vettigt.
Martin
Nu finns det försegel (bomfock) som kan vara bomfotade ("club footed" på utrikiska, sökord "fockbom" ger bilder) men en Genua är i princip alltid lösfotad, då den skall skotas över på endera sidan. Det finns dock tillfällen då man kan rigga en spirbom på ett sådant sätt att genuan kan sägas vara lösfotad.
Anders S
- marede
- Diamantmedlem
Tack för tydliga svar.
Jag funderade på om det möjligen var ett komplement till en monterad rullfock/-genua som man kunde hissa med extra fall mot nån form av beslag på däck strax akter om rullfocken. Dvs att genuan då hade nån form av förstärkt förlik istället för att fästas i förstaget som inte finns. I princip liknande detta: http://www.wannerheim.com/Stormfock%202.pdf
Martin
Jag funderade på om det möjligen var ett komplement till en monterad rullfock/-genua som man kunde hissa med extra fall mot nån form av beslag på däck strax akter om rullfocken. Dvs att genuan då hade nån form av förstärkt förlik istället för att fästas i förstaget som inte finns. I princip liknande detta: http://www.wannerheim.com/Stormfock%202.pdf
Martin
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Då brukar man säga att seglet hissas "flygande". Det innebär att det inte har fäste (på litet olika sätt) i ett stag, utan "flyger fritt". Så hissas ofta en gennaker.marede skrev:Tack för tydliga svar.
Martin
Anders S
- marede
- Diamantmedlem
Aha, "flygande" låter bekant när jag ser det. Kanske är det som menas i det här fallet. Jag åker och kikar på båten imorgon så troligen får jag svar på hur säljaren menade. Spänningen är oliiidlig. 
Tack Anders!
Tack Anders!
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
- marede
- Diamantmedlem
Sådär, åter efter visningen. Säljaren hade nog blandat ihop begreppen... Den gamla lättvindsgenuan hade modifierats genom att pistolhakarna tagits bort, och den hissades flygande.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Märkligt att göra så, undrar vad man tror sig uppnå för fördelar med den lösningen...?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Det är en massa hakar man slipper sätta fast och ta bort. 
Det är ju en stor fördel...
Kan det vara så att man inte hade lust att kosta på att sy om lättvindsgenuan när man bytte till förstagsprofil?
Fördelen är ju att man slipper ta bort genua 2 när man vill byta till lättvindsgenuan, det är bara att hissa lättvindsgenuan (som en gennaker) och rulla ihop tvåan.
Bör kunna funka tillräckligt bra för semestersegling.
Mackey
Det är ju en stor fördel...
Kan det vara så att man inte hade lust att kosta på att sy om lättvindsgenuan när man bytte till förstagsprofil?
Fördelen är ju att man slipper ta bort genua 2 när man vill byta till lättvindsgenuan, det är bara att hissa lättvindsgenuan (som en gennaker) och rulla ihop tvåan.
Bör kunna funka tillräckligt bra för semestersegling.
Mackey
- marede
- Diamantmedlem
Ja, jag misstänker att det är så det var tänkt. Lämna focken på rullen, och enkelt hissa genuan. Går ju även att ha båda hissade samtidigt också.
Lite OT, men den tillhör snart mig för jag slog till på båten. Affären blir klar i dagarna.
Så jag kan ge en full recension efter sommaren på hur bra den fungerar. 
Lite OT, men den tillhör snart mig för jag slog till på båten. Affären blir klar i dagarna.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77