Danielake skrev:
Är en 2 taktare sämre än en 4 taktare?
En 2-taktare är lättare, vilket är en fördel. Men den drar mer bensin, är mer elak mot miljön bl.a. pga att den släpper ut oförbränt bränsle, och har en spetsigare vridmomentkurva, dvs. den ger maximal dragkraft i ett mindre varvtalsområde. Själv tycker jag fördelarna med en 4-taktare överväger, men det är ju också en kostnadsfråga. Gissar att man får en begagnad 2-taktare betydligt billigare än en 4-taktare.
Är en Tohatsu fyrtakt MFS 6 Sail Pro för lång och eller tung?( Väldigt dyr är den iaf)
Tohatsun (och dess tvillingmotor Mercury sail) tycker jag själv är det bästa alternativet idag om man köper nytt. Har själv nyss köpt en Mercury Sail. Vikten är ett gränsfall, men fördelen av segelbåtspropeller och att växelreglaget sitter på motorns framsida tycker jag talar för den. (Dock mindre viktigt på en Misil, där det inte finns något akterdäck mellan sittbrunnenm och motorn, än på t.ex. en IF eller H-båt) Men hade jag hittat en begagnad Yamaha F4 med lång rigg hade jag köpt den, och bytt till en segelbåtsanpassad propeller, bl.a. eftersom den är lättare än dagens motorer (Yamahas nya 4hk är tyngre). Men håller med om att Tohatsu och Mercury är mycket dyra.
Tycker det känns mycket obehagligt att köra in i hamn utan back.
Håller med dig helt. Anders lösning med att vara beredd med ett nödankare vill jag undvika så länge jag kan, även om det kan vara en bra idé om man har extremt hård vind in i aktern när man skall lägga till. Så en motor med dragkraft när man lägger i backväxeln är en tillgång. Men det kan fixas med ett propellerbyte, om du har en båtmekaniker i närheten som kan fixa det, och om det finns sådana propellrar till den motor du har. Propellrarna på småmotorer är, som Anders skriver, optimerade för små roddbåtar som kör i 10-15 knop, och för att ge mer kraft framåt på bekostnad av kraft när man backar = bromsar. Men helt utan bromseffekt är de ju inte, så i skyddade lägen räcker det med en standardmotor istället för en specialvariant för segelbåtar, om man tar det försiktigt när man går in till bryggan.
Håller helt med Anders om att man skall gå in långsamt och med försiktighet när man har en segelbåt som kan glida lååååångt på nästan ingen fart alls. (Och med båtar som väger 2 ton skall man förstås aldrig försöka bromsa farten mot bryggan med foten om det går för fort. Det är enklare och billigare att laga en brygga eller båt än en krossad fot
Själv försöker jag alltid gå in för motor som om jag seglade in, och alltså inte har någon bromsförmåga utan måste anpssa farten så den räcker precis för att nå fram till bryggan. Sedan är det ju också en fråga om vilken akterförtöjning du har till din bryggplats. Är det bojförtöjning kan man ju bromsa farten med bojlinan när man fått fast den; har man Y-bommar finns inte den bromsmöjligheten. Så om jag kan välja tar jag alltid en bryggplats med bojförtöjning.
Jag bör alltså hitta en 4hk 4 takt, lång rigg med segelbåtspropeller?
Håller med att det är den bästa lösningen om ekonomin inte lägger hinder ivägen. Men 13 - 14 000 kr är mycket pengar. Parsun lär vara en kinesisk kopia av Yamahamotorer som du kan få för ca halva den kostnaden, så om du skall köpa nytt men hålla i pengarna kanske det är en lösning. På Blocket verkar det finnas begagnade 2-taktare för 2-3 000 kr, medan 4-taktare kostar det dubbla. Svårt att ge någon absolut rekommendation utan att känna till de ekonomiska ramarna. Köper man begagnat måste man ju dessutom ofta göra en kompromiss mellan olika egenskaper om man inte kan få allt. Det som absolut inte kan väljas bort är lång rigg.