Kommande vinter tänkar jag byta motor på min båt.. Nuvarende motor är en "yanmar YSB8". Tanken år placerad strax under scandäck. På den saknas en returnippel till till den nya motorn.Jag tänkte ta ut motorn,tömma den på diesel. Sedan blåsarut eventuella gaser med en dammsugare av äldre modell.Sedan fylla tanken med vatten. Ändå upp utan den sista cm.Sedan svetsa på en nippel.Då är det väl ingen fara för eventull explosion?? Tanken är av rostfri material (SIS 2343)
Vad tycker ni? Är det någon fara?
Tacksam för svar Uwe
Svets på Dieseltank
Re: Svets på Dieseltank
Varför svetsa på en nippel ? Med samma försiktighet ( vatten ) borra ett hål och sätt dit en skruvnippel i ett lock.
Det finns bränslemätare som har lock med både sug och returnanslutning, även om du inte behöver bränslemätaren så kan
givaren vara behändig för uppgiften.
Det finns bränslemätare som har lock med både sug och returnanslutning, även om du inte behöver bränslemätaren så kan
givaren vara behändig för uppgiften.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det finns ingen inspektionslucka på ovansida. Tankens rymd 16 liter.Att gänga i plåten går någ inte på grund av materialets tjocklek (2 mm) Hade annars gjord det.
Uwe
Uwe
Jag skrev just att du kan montera en tankmätare, då tar du upp ett hål och monterar tankmätaren med in och utlopp.Uwe skrev:Det finns ingen inspektionslucka på ovansida. Tankens rymd 16 liter.Att gänga i plåten går någ inte på grund av materialets tjocklek (2 mm) Hade annars gjord det.
Uwe
På löpet får du en (liten) inspektionslucka.
Även om du väljer att hoppa över mätaren kan det vara ide att skära upp ett hål för en inspektionslucka och i locket sätta
ditt utlopp. Då får du via denna inspektionslucka möjlighet att rengöra tanken ordentligt inför motorbytet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.