Laga små hål i segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pellefunk
Trogen medlem

Laga små hål i segel

Inlägg av Pellefunk » tis 12 aug 2014, 16:12

Jag har fått hål i focken till vår Stortriss, det är gamla segel och säkert lite urblåsta och nötta men jag funderar ändå på om man kan laga dom med tejp? Har läst om tejp typ denna: http://www.marinaman.se/segelbatstillbe ... ionstejp-1, skulle den fungera att laga hålen med tro? Hålen är max 1 cm i diameter och det finns 3-4 st totalt.

Hur stor bit tejpar man med i sådana fall? Räcker det med att sätta en bit som överlappar nån cm runt om hålet eller behövs det mer?

Tänkte inte lämna in seglen till segelmakare för renovering, de är så pass gamla att det inte kan vara prismässigt försvarbart, tyvärr. Men tejp kanske räcker i detta fall? Eller ska man strunta i det helt och köra med seglet som det är, med hålen? Vad tror ni?

delta160
Platinamedlem

Re: Laga små hål i segel

Inlägg av delta160 » tis 12 aug 2014, 17:16

Det fungerar säkert bra med dacron tape ( spinn tape i nylon är sämre)
tänk på att klippa hörnen runda, så sitter det kvar bättre.
kolla gärna orsaken till hålen, skavt mot något särskilt ?
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 12 aug 2014, 21:27

Vill du att det skall hålla så kontakta en segelmakare och köp en bit märkväv, eller vad det heter, som används för att förstärka eller göra siffror i seglet.

Min personliga erfarenhet är att de tejpen som du hittar hos båttillbehörsbutiker inte är av särskilt hög kvalitet.

Pellefunk
Trogen medlem

Inlägg av Pellefunk » ons 13 aug 2014, 22:38

Märkväv är nog ingen dum idé, det måste jag kolla upp om/hur man får tag på. Jag köpte dock segelreparationstejpen enligt ovan idag, har inte monterat den än men tänkte göra det imorgon efter att jag tvättat av seglet först. Min förhoppning är att det håller åtminstone säsongen ut sedan, det är ju gamla segel men jag vill att dom ska vara hela.

BoJ
Guldmedlem

Inlägg av BoJ » ons 13 aug 2014, 23:15

Märkduk köper du hos en segelmakare.

Skriv svar