Vinterkonservering på Tjörn
-
feeling286
- Diamantmedlem
Vinterkonservering på Tjörn
Hej. Tänkte låta någon "riktig" mekaniker sköta motorn denna höst O även få en allmän översyn. Är det någon som kan rekommendera någon på Tjörn?
H/ Johan
H/ Johan
Re: Vinterkonservering på Tjörn
Du kan ju höra med Wallhamns Marina, de samarbetar med ett företag som jobbar med motorer, jag vet att de servar många av de motorer som finns på Marinan.
-
feeling286
- Diamantmedlem
Det är faktiskt dom enda jag kollat med, hade hoppas på något annat förslag:) men det kanske inte skiljer så mycket i pris. Blev lite snål när dom ville ha dryga 5000
Beror ju givetvis på vad det gäller för motor, men det är avsevärt mer än jag betalar för service av min VP MD2020 i Göteborg. Då ligger jag inte ens i hamnen som firman finns utan de åker till min båt.
Jag har aldrig lämnat min båt på någon service. Vad kostar det att låta en verkstad ta hand om vinterkonserveringen?
Inte för att jag funderar på att låta nån annan göra jobbet, men det kan ju vara intressant att veta hur mycket jag "tjänar" varje år på att göra det själv....

Inte för att jag funderar på att låta nån annan göra jobbet, men det kan ju vara intressant att veta hur mycket jag "tjänar" varje år på att göra det själv....
Hoppsan, där gick det lite för fort..... Missade att feeling286 angett en summa. Men det kan ju vara intressant vad ni andra betalar för tjänsten?
Som Anders påpekat, beror ju vilken motor det är. En Yanmar YMS8 kostar inte många pengar medan t ex en Volvo Penta D4-260 kan kosta upp emot 8000:- inkl avtag drev och alla filter (2 st oljefilter, racor-filter, bränslefilter, luftfilter, vevhusventilationsfilter, olja 12,5 liter och 10 liter glykol).
En VP 2001 borde kosta omkring 2000:- beroende på hur rent det är i bränsletanken (om bränslefilter behöver bytas eller inte)
En VP 2001 borde kosta omkring 2000:- beroende på hur rent det är i bränsletanken (om bränslefilter behöver bytas eller inte)
Ja just det.... Självklart beror det på vilken motor (eller maskin som det egentligen ska heta på båtar) som man har.
Själv har jag en tio år gammal Lombardini LDW 502, så då torde väl kostnaden ligga på runt 2000:-, eller...?
Själv har jag en tio år gammal Lombardini LDW 502, så då torde väl kostnaden ligga på runt 2000:-, eller...?
-
feeling286
- Diamantmedlem
Motorn är en VP. 2001.
Första priset va inklusive oljefilter, fingilter, bränslefilter, impeller O konservering, 2800 ville dom enbart för jobbet. Allt finns ju redan, brukar köpa en uppsättning på våren som blir liggande i båten. Dom skulle komma med servicebil till båten.
Första priset va inklusive oljefilter, fingilter, bränslefilter, impeller O konservering, 2800 ville dom enbart för jobbet. Allt finns ju redan, brukar köpa en uppsättning på våren som blir liggande i båten. Dom skulle komma med servicebil till båten.