Måtorfäste - Hur sätta dit i rätt höjd?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jojosurf
Silvermedlem

Måtorfäste - Hur sätta dit i rätt höjd?

Inlägg av jojosurf » tis 19 aug 2014, 07:00

Hej alla båtvänner!

Hur gör jag för att sätta dit motorfäste i rätt höjd fast båten är på fastland?
Tacksam få all tips.

Har bifogat bilder på aktern och motorfäste delar.

Mvh /Joel
Bilagor
DSC_0040_1.jpg
DSC_0038_1.jpg
DSC_0039_1.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Måtorfäste - Hur sätta dit i rätt höjd?

Inlägg av Anders S » ons 20 aug 2014, 08:08

jojosurf skrev:Hej alla båtvänner!

Hur gör jag för att sätta dit motorfäste i rätt höjd fast båten är på fastland?
Tacksam få all tips.

Har bifogat bilder på aktern och motorfäste delar.

Mvh /Joel
1. Ta reda på vad som är "rätt höjd". Troligen vill du /har du en motor (med lång rigg?), och alla handböcker berättar vad som är "rätt höjd". Här är det måttet mellan tänkt vattenyta och och övre kant på motorfästet du är ute efter.
2. Förläng, på något listigt sätt vattenlinjen på din båt, så att du får en referens under aterspegeln. Två tillfälligt tejpade elektrikerrör kan vara tillräckligt. Sätt en pinne som stöd om de sackar.
3. Sedan mäter du ut var motorfästet bör hamna. Mät två gånger. Tejpa där du avser att sätta beslaget (skonar plasten).
4. Montera. Använd tillfälligt bara ett skruvhål per sida i beslaget. (Använd mitthålen, inte de yttre hålen. Blir det en smula fel kan du justera upp eller ner på så sätt utan att det syns). Häng upp motorn, backa en bit och titta, bedöm. Verkar det bra är det troligen bra.

Att tänka på: Det går att göra fel på två sätt, kolla båda: Dels höjden, dels lodvinkeln. Ett fulsätt att kunna trimma lodvinkeln är att borra de två första hålen litet överstora (2 mm eller så) och på det sättet få en justermån. Med stora brickor bakom (vill du ju ha ändå!) går det an att göra så, men ytterskruvarna som du sätter dit då allt ser bra ut skall vara i hål med rätt dimension. Troligen sätter du (eller har redan) en stor plywoodskiva bakom plastar in denna och sedan stora brickor. Denna skiva skall fasas i 45 grader i kanten och helst inte heller ha skarpa hörn.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 20 aug 2014, 13:23

Kavitationsplattan ska sitta (minst) några cm under den förlängda vattenlinjen. Föreslår att det blir kanske 1 dm. Om motorn sitter för högt blir det lätt att den tappar greppet i lite sjögång. Typen av motorfäste du har gör det ju möjligt att "hissa" motorn något.
För att få rätt läge i förhållande till vattenlinjen kan man använda en genomskinlig slang med vatten i. Tejpa fast slangen vid vattenlinjen, ändra slangens andra ände så att vattnet kommer i höjd med vattenlinjen. Då är ytan vid den andra änden på samma höjd (gammalt knep)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 aug 2014, 06:10

Slangen... jättebra. Den hade jag glömt. Knepet jag minns var att använda hallonsaft i vattnet, tillsammans med litet diskmedel (vätmedel), så kunde man använda billigaste sortens slang och ändå se vattnet.

Vad gäller "hur djupt" så har mina gamla utombordsmotorbåtar lärt mig att långrigg är närmast nödvändigt, och också att en motor som sitter högt nog för att inte sköljas över vid rask färd framåt sällan sitter lågt nog för att driva om man går fram på fördäck i något ärende. Vi vet alla hur detta manifesteras avv det glada smattrandet från motorn, som då kommer upp ur vattnet litet för mycket. Även detta fiffiga motorfäste kan ha sina begränsningar.
Anders S

Skriv svar