Anchorlift

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
paliswe
Diamantmedlem

Anchorlift

Inlägg av paliswe » tor 21 aug 2014, 18:03

Jag installerade ett Anchorlift Barracuda på min lilla segelbåt i våras och är väl inte riktigt nöjd med det. Efter att ha grejat lite med genomföringen där linan och kättingen ska gå ner, där det rundar kapstan, löpte detta (oftast) fint upp och ner. Ibland hakar sig kättingen vid övergången mellan lina och kätting och då får man släppa ut lite och försöka igen, så kättingen faller in rätt i hackena.
Det som inte har fungerat är fjärrstyrningen. Man aktiverar denna genom att trycka på fjärrkontrollens mittknapp, den vita. Sedan trycker man på någon av de färgade knapparna och oftast händer det något de första 2-3 knapptryckningarna innan den lägger av. Ibland går den inte ens från början. Sedan kan den fungera plötsligt igen. Mitt uppe i förtöjningen är det väldigt frustrerande, speciellt på väg in mot berget och man råkar stannar några meter ifrån och kan inte släppa ut mer lina. Nu har jag en egenkontruerad sladdburen fjärrstyrning så jag kan manövrera spelet.

Givetvis har jag reklamerat fjärrstyrningen och den ligger nu hos SeaSea i Stockholm där de funderar på om det är något fel med den eller inte.

Anledningen till tråden är att en kompis ringde idag som också hade installerat Anchorlift, fast en större modell. Han har samma fel på sin fjärrstyrning
Fler som upplevt detta?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Anchorlift

Inlägg av Lasse L » tor 21 aug 2014, 18:17

Byggde om knappstyrningen till spelet, så att det är fördröjt tillslag vid snabba växlingar upp ner.
Köpte spelet utan elstyrning, se
http://lasselundell.se/elteknik.html
Hade kvalitetsproblem med Anchorlift se http://lasselundell.se/teknik.html långt ner på sidan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 aug 2014, 21:09

paliswe skrev:Jag installerade ett Anchorlift Barracuda på min lilla segelbåt i våras och är väl inte riktigt nöjd med det. Efter att ha grejat lite med genomföringen där linan och kättingen ska gå ner, där det rundar kapstan, löpte detta (oftast) fint upp och ner. Ibland hakar sig kättingen vid övergången mellan lina och kätting och då får man släppa ut lite och försöka igen, så kättingen faller in rätt i hackena.
Det som inte har fungerat är fjärrstyrningen. Man aktiverar denna genom att trycka på fjärrkontrollens mittknapp, den vita. Sedan trycker man på någon av de färgade knapparna och oftast händer det något de första 2-3 knapptryckningarna innan den lägger av. Ibland går den inte ens från början. Sedan kan den fungera plötsligt igen. Mitt uppe i förtöjningen är det väldigt frustrerande, speciellt på väg in mot berget och man råkar stannar några meter ifrån och kan inte släppa ut mer lina. Nu har jag en egenkontruerad sladdburen fjärrstyrning så jag kan manövrera spelet.

Givetvis har jag reklamerat fjärrstyrningen och den ligger nu hos SeaSea i Stockholm där de funderar på om det är något fel med den eller inte.

Anledningen till tråden är att en kompis ringde idag som också hade installerat Anchorlift, fast en större modell. Han har samma fel på sin fjärrstyrning
Fler som upplevt detta?
Knepigt, men om du kan styra med din sladd ligger nog felet i den trådlösa fjärren. Om den trådlösa har litet sofistikerade styrfunktioner kan det ju tänkas att den har fördröjt tillslag även då man pausat utmatningen, dvs att den har väntetid i logiken? En annan möjlighet (jag har jämfört litet data och har en kina-tillverkad 100-kronors på ingång) kan vara att varken de dyra eller löjligt billiga någon vidare räckvidd en vanlig uppgift är ca 15 meter. Har du mottagaren litet avskärmad kan det ju bli si och så med signaleringen, den kanske till och med skakar litet hand och ger sig till känna för mottagaren för att hindra att andra sändare kör ditt spel och kanske inte lyckas varje gång med detta?
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » fre 22 aug 2014, 16:40

Mottagaren sitter akter om sittbrunnen och jag var ca 30 cm ifrån med fjärrkontrollen när jag testade funktionerna. Inga andra konstiga apparater på båten i den ändan. En gps-puck men den ska ju knappast störa ut de frekvenser som fjärrkontrollen använder, 470 MHz. Det spelar ingen roll om jag trycker snabbt eller långsamt, ibland reagerar den på snabba knapptryckningar, ibland på långsamma men för det mesta inte alls. Jag var ensam i badviken vid testen. Verkar vara fullständigt slumpmässigt. Jag bara undrar om det är något vanligt förekommande bland båtägare som köpt nyligen.
Min kompis hade kopplat den lite annorlunda, det finns fyra knappar på fjärrkontrollen för att köra den, 2x upp, 1x ner där dessa stoppar direkt när man släpper knappen, och en ner som går i 20 sek när man tryckt. Den i mitten är til lför att aktivera och sedan ska den vara aktiverad i 60 sek innan den kopplar ner. Det finns 4 sladdar ut, en för varje funktion och han hade bara anslutit 2 av dem, jag har anslutit alla fyra sladdarna.
Fjärrkontrollen blinkar när man trycker på knapparna så den verkar fungera.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 23 aug 2014, 09:43

paliswe skrev:Mottagaren sitter akter om sittbrunnen och jag var ca 30 cm ifrån med fjärrkontrollen när jag testade funktionerna. Inga andra konstiga apparater på båten i den ändan. En gps-puck men den ska ju knappast störa ut de frekvenser som fjärrkontrollen använder, 470 MHz. Det spelar ingen roll om jag trycker snabbt eller långsamt, ibland reagerar den på snabba knapptryckningar, ibland på långsamma men för det mesta inte alls. Jag var ensam i badviken vid testen. Verkar vara fullständigt slumpmässigt. Jag bara undrar om det är något vanligt förekommande bland båtägare som köpt nyligen.
Min kompis hade kopplat den lite annorlunda, det finns fyra knappar på fjärrkontrollen för att köra den, 2x upp, 1x ner där dessa stoppar direkt när man släpper knappen, och en ner som går i 20 sek när man tryckt. Den i mitten är til lför att aktivera och sedan ska den vara aktiverad i 60 sek innan den kopplar ner. Det finns 4 sladdar ut, en för varje funktion och han hade bara anslutit 2 av dem, jag har anslutit alla fyra sladdarna.
Fjärrkontrollen blinkar när man trycker på knapparna så den verkar fungera.

Då hade jag varit ganska tvärsäker på att fjärrkontollen inte fungerar särskilt bra och om den sålts för ändamålet (jag har som sagt en generisk Kina-fjärr för 100 spänn på ingång) och för (som det låter) rätt stora pengar - då hade jag tyckt att den skall tas tillbaka och/eller ersättas, om/tills du inte blir nöjd. Tillämpningen finns ju som garageportsöppnare, elwinsch-styrning etc etc. Det riktigt sura är att man blir besviken när man betala stora pengar och väntar sig kvalitet (hållbarhet OCH funktion) - även om vi alla vet att prefixet "båt-" gör det mesta dyrare än vad som borde vara nödvändigt.

http://www.ebay.co.uk/itm/50ft-Wireless ... 2c822735fb
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 24 aug 2014, 10:36

och härmed utnämns Anders till Sailguides Mr Pryl!

Hur Anders lyckades hitta den lilla enkla kontroll till detta pris ... Det var lite svårt att motivera ett inköp då jag knappt använder mitt elektriska ankarspel, men kanske sjunger fjärren på sista versen? Tja, det får räcka med det.
Därmed har också jag gått med i laget för köpa billiga prylar med osäker funktion och livslängd.

/J

PS. Tack Anders.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 aug 2014, 11:56

Jaramaz skrev:och härmed utnämns Anders till Sailguides Mr Pryl!

Hur Anders lyckades hitta den lilla enkla kontroll till detta pris ... Det var lite svårt att motivera ett inköp då jag knappt använder mitt elektriska ankarspel, men kanske sjunger fjärren på sista versen? Tja, det får räcka med det.
Därmed har också jag gått med i laget för köpa billiga prylar med osäker funktion och livslängd.

/J

PS. Tack Anders.
Sensmoralen bör ju vara att man skall påtala för säljarna av "dyrprylar" att man faktiskt ställer krav på att grejor för mycket pengar också skall fungera. Att man sedan kan leka, testa och experimentera med skräp för några tior eller tjugor har inte med det att göra, egentligen. Möjligen kan Paliswe få ett argument; vaför bli missnöjd för tusentalskronor när man kan bli lika missnöjd för mindre än en hundring?

Jag har också en kabelfjärr (eller vad man nu skall kalla det), och det var ju en avsevärd förbättring gentemot de två fotknappar som fanns från början. Där kan man ju tala om begränsad räckvidd, en fot (31 cm).

PS. Sök på Ebay, "winch remote" så finns det massor av exempel, några kanske både snyggare eller bättre. Jag funderar också på hur man få affär i att sälja en sådan för under hundringen, med frakt. Svaret är egentligen inte alldeles lugnande.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » sön 24 aug 2014, 13:03

Nu köpte jag detta som ett paket där alla delar ingick i kartongen (paketpris) och jag hade inte möjlighet att välja fjärrkontroll av annat (billigare?) fabrikat. Dessutom ingår (åtminstonde när det fungerar) en tidkrets så att när jag trycker på en av nerknapparna så löper ankaret ut i 20 sek sek innan det stoppar. Nytt tryck och det går i 20 sek till. Att jag ville ha en trådlös fjärrstyrning beror på att jag ofta är ensam i min båt och har då möjlighet att från fören justera ankarlinan i aktern.
Att det är något fel på denna fjärrstyrning har jag också kommit fram till, det är därför de delarna nu är hos SeaSea för reklamation. Min fråga från början var om det fanns fler i detta fora som råkat ut för samma problem med Anchorlifts fjärrstyrning, förutom min kompis och jag.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=38384

Skriv svar