Problem med vindinstrument

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
maximannen
Erfaren medlem

Problem med vindinstrument

Inlägg av maximannen » mån 08 sep 2014, 09:00

Jag har en Nexus vindmätare med kabel. I våras fick jag inget utslag på dispalyen och det verkar vara något fel med hankontakten som skall kopplas till däckskontakten.
Jag har mätt spänningen från kablarna vid givaren och får inte utslag på plusstiftet på kontakten. Den är helgjuten så jag vet inte hur man skall lösa problemet.
Nya kablar har fel fäste (två han och två hon stift) så det fungerar inte. Hur kan man få tag på en kabel med fyra hanstift? Finns det andra lösningar eller måste man köpa nytt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Problem med vindinstrument

Inlägg av Anders S » mån 08 sep 2014, 10:20

maximannen skrev:Jag har en Nexus vindmätare med kabel. I våras fick jag inget utslag på dispalyen och det verkar vara något fel med hankontakten som skall kopplas till däckskontakten.
Jag har mätt spänningen från kablarna vid givaren och får inte utslag på plusstiftet på kontakten. Den är helgjuten så jag vet inte hur man skall lösa problemet.
Nya kablar har fel fäste (två han och två hon stift) så det fungerar inte. Hur kan man få tag på en kabel med fyra hanstift? Finns det andra lösningar eller måste man köpa nytt?
Innan du förtvivlar, så gör en enkel koll: Nexus vindgivare har fyra trådar. De skall kopplas in mot varandra (ur minnet gul-gul, vit-vit, grön-grön, röd-röd), och om du (i tjänligt väder) gör en tillfällig koppling in till instrumentet, så ser du om det är kontakten eller kabeln som krånglar. Du får ingen som helst signal från Nexusgivaren om den inte får spänning via sin kabel. Sedan använder den rotationen för att ge ett pulståg som avslöjar vindhastighet och vinkel, för instrumentet. Men utan spänning (5V, vill jag minnas) går det inte.

Jag hade inte tvekat att byta kontakten till en vanlig, fyrpolig båtkontakt om du vill ha en däckskontakt. Men däckskontakter krånglar ofta, de är ju utsatta för sparkar och fukt. Min egen lösning är en snorkel och en kontaktlist på insidan.

Detta sagt, kabeln kan vara skadad var som helst, men kolla kontakten innan du byter.
Anders S

maximannen
Erfaren medlem

Inlägg av maximannen » mån 08 sep 2014, 10:48

Hej
Tack för tipsen. Jag tror att jag testar att byta däckskontakten till en ny. Måste ju ändå klippa den befintliga.
Mats

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 08 sep 2014, 21:06

Mindre vanlig 4polig kontakt till loggen. :lol:
logg.jpg

Skriv svar