Värmare D4 Airtronic problem-överhettar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Ralle
Rookie

Värmare D4 Airtronic problem-överhettar

Inlägg av Ralle » sön 14 sep 2014, 09:47

Hej,

Min Ebersprächer Värmare från 2009 går bra en tag men slår ifrån (diesel pumpen stannar och fläkten går upp på max till dess att temperaturen gått ner och slår sedan från). Ibland går den 5 min, ibland en timme innan den slutar.

Vad kan vara orsaken till att den överhettar och slår ifrån? Jag misstänker något el fel eller produktfel. Installationen ska ha varit fackmanamässigt gjord. Problemet började redan efter ett år.

Mvh
Ralle

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Värmare D4 Airtronic problem-överhettar

Inlägg av matz » sön 14 sep 2014, 10:58

Kolla fläkten ( överbelastad )..tilluft ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 sep 2014, 13:12

Jag tror på luftväxlingen i värmaren, jag också. Kolla alla slangar, längd, deformering etc. Det är lätt hänt att luftslangar får en kyss och plattas till.
Anders S

Ralle
Rookie

Inlägg av Ralle » sön 21 sep 2014, 13:10

Tillluften verkar bara vara en mkt kort och tjock slang stump utan deformering. Den suger luft inne ifrån utrymmet där den sitter monterad(i skrovsidan under ett mkt stort stuvfack i sittbrunnen). Utrymmet kanske inte har tillräcklig luftförsörjning?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 21 sep 2014, 14:21

Tre saker att kolla:

- går fläkten lätt och fint, dvs, om man kör runt fläkthjulet med fingret mer än ett kvarts varv hit och dit, kan man känna om det är någon nämnvärd friktion? Är det det behöver fläktlager servas/bytas, eller hela fläktmotorn. Men det brukar vara så att bränsletillförseln villkoras mot verkligt fläktvarvtal, så om den kärvar så minskar bränsletillförseln och man får lägre effekt men inte överhettning.

- Kolla den termostat som skall känna att inte avgastemperaturen blir för hög. Den kanske slår ifrån vid för låg temperatur? Inte så väldigt troligt fel.

-Det kanske mest troliga är att din förbränningskammare och värmeväxlare sotat igen så att den inte kan kyla de heta förbränningsgaserna tillräckligt, då slår avgastermostaten ifrån. Om du inte är bevandrad med erfarenhet och en STOR samling hjälpsaker så be någon värmarservicefirma sota ur den.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 21 sep 2014, 15:10

Läs av felkoden så kanske du lättare kan hitta orsaken.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 22 sep 2014, 13:41

Ralle skrev:Tillluften verkar bara vara en mkt kort och tjock slang stump utan deformering. Den suger luft inne ifrån utrymmet där den sitter monterad(i skrovsidan under ett mkt stort stuvfack i sittbrunnen). Utrymmet kanske inte har tillräcklig luftförsörjning?
Kolla även att alla utblås är öppna, samt att slangarna inte är deformerade. För stort motstånd i utblåset leder lätt till överhettning.

Skriv svar