Adapter för gasflaskor?
Adapter för gasflaskor?
Jag använder helt vanliga 2 kg gasflaskor som heter 2012 (blå runda). Nu skulle jag vilja använda helt vanliga engångsflaskor (tex Primus eller Biltemas) som har gänga 7/16". Finns det någon smart adapter så man kan koppla en engångsflaska till samma regulator som jag har till 2012 flaskan?
Stefan
Re: Adapter för gasflaskor?
Fogas har en adapter, men jag tror inte du kan koplla regulator på regulator hur som helst. Se här: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 1500,d.bGQ (sidan 4)
Jag har tänkt samma tanke (som reserv), men löste det med en tvåkilos ihop med en femkilos.
Jag har tänkt samma tanke (som reserv), men löste det med en tvåkilos ihop med en femkilos.
Anders S
Re: Adapter för gasflaskor?
Har fått besked av Fogas. De har en regulator som passar direkt på engångsflaskor, artikel 12-4135 (396 kr), det behövs även en slangsockel med gänga 1/4" V artikel 12-7098 (96 kr) för 8mm slang, frakt 99 kr. Beställer nog till våren då regulatorer ska bytas efter typ 10 år.
Undrar vad V betyder, är det kanske vänstergänga?
Jag har redan en avlång liten 2000 flaska som jag väger ca 1,5 kg fylld, den passar på samma regulator som 2012 flaskan (5 kg), men med engångsflaska sparar jag ytterligare vikt i båten vid kappsegling. Man måste nämligen ha fungerande spis och det innefattar ju att man har gas med sig.
Undrar vad V betyder, är det kanske vänstergänga?
Jag har redan en avlång liten 2000 flaska som jag väger ca 1,5 kg fylld, den passar på samma regulator som 2012 flaskan (5 kg), men med engångsflaska sparar jag ytterligare vikt i båten vid kappsegling. Man måste nämligen ha fungerande spis och det innefattar ju att man har gas med sig.
Stefan