Bordgenomföringar
Bordgenomföringar
Ska byta genomföringar på båten vad är bäst rostfritt eller mässing.Båten ligger på västkusten om det har någon betydelse för val av genomföring
Re: Bordgenomföringar
Vanligen sätter man skrovgenomföringar i mässing. Sedan sätter man en kulventil direkt på den, som är i mässing den också, men själva kulan i rostfritt. Tätar gör man med sikaflex, Tec7 eller liknande.
Senast redigerad av 1 paliswe, redigerad totalt 0 gånger.
Bytte för 10 årsedan till rostfritt efter att sparkat av en genomgång, på land som tur var.Karlson skrev:Ska byta genomföringar på båten vad är bäst rostfritt eller mässing.Båten ligger på västkusten om det har någon betydelse för val av genomföring
Rostfria tycker jag känns "stabilare" än plast.
Ser inga "angrepp" på dom när båten kollas vart 3dje år.
Hur man gör o hur man tätar vet jag frågan var rostfritt eller mässing.Genomföringarna finns både i rostfritt o mässing plast tror jag inte på i såfall komposit
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Rostfritt är inte idealt under vattnet. Om det är bättre än mässing vet jag inte. Många genomföringar i mässing håller att sparka på även efter 10 år.
Men det räcker med att en går sönder så sjunker båten.
Satsa på brons eller komposit om Du vill ha det bästa. Avzinkad mässing lär vara ganska bra. Men jag har aldrig sett någon som säljer detta?
Men det räcker med att en går sönder så sjunker båten.
Satsa på brons eller komposit om Du vill ha det bästa. Avzinkad mässing lär vara ganska bra. Men jag har aldrig sett någon som säljer detta?
Rostfritt är som sagt ovan vanskligt, kan korrodera osynligt, speciellt i saltvatten. När det gällert mässing så är det väldigt viktigt att den är avzinkningsfri. Tyvärr säljs vanlig vvs-mässing även i en del marinbutiker. Brons är säkrast, troligen är komposit (plast) också väldigt hållbart.
Googla på engelska forum, Yachting Monthly har skrivit mycket om problem med mässing.
Pär
Googla på engelska forum, Yachting Monthly har skrivit mycket om problem med mässing.
Pär
Seasea säljer skrovgenomföringar av avzinkningsfri mässing, tyvärr är deras övriga rördelar (ventiler, krökar, slangnipplar m m) av vanlig mässing. Slangnipplar har ofta tunt gods, där vill man inte ha försvagning på grund av avzinkning.
För egen del tror jag att avzinkningsfri mässing (DZR/CR) är ett säkrare val än rostfritt stål. Brons är säkert bra, men väldigt dyrt.
Har därför inlett ett långsamt utbyte till DZR (en eller ett par genomföringar per år) genom att beställa härifrån:
http://www.asap-supplies.com/marine/dzr ... onnections
Har inte funnit dessa eller motsvarande i Sverige.
Extra plus: Ventilernas handtag är av rostfritt stål.
För egen del tror jag att avzinkningsfri mässing (DZR/CR) är ett säkrare val än rostfritt stål. Brons är säkert bra, men väldigt dyrt.
Har därför inlett ett långsamt utbyte till DZR (en eller ett par genomföringar per år) genom att beställa härifrån:
http://www.asap-supplies.com/marine/dzr ... onnections
Har inte funnit dessa eller motsvarande i Sverige.
Extra plus: Ventilernas handtag är av rostfritt stål.
Även Biltema(!) påstår att de har avzinkningsfri mässing i sina ventiler (CW602N). Rördelarna påstås vara avzinkningsfria, men inte med någon typbeteckning.
Ett varningens ord: Kulventiler har (minst) två svagheter: Den ena är att de i många fall (det måste inte vara så, men är oftast) har en tät hålighet, som kan hålla vatten då ventilen står öppen. Det är ibland en orsak till att ventilen fryser sönder, och detta undviks genom att motionera ventilen på land - då rinner vattnet ur, i alla fall tillräckligt. Självlänsarna ställer man ju vanligen öppna. Den andra svagheten är att kulan manövreras med en i sammanhanget klen spindel, och en sällan använd ventil kan fallera på det sättet. Det enda som gäller då är utbyte, och hoppet att om detta händer, ventilen är stängd. Särskilt ledsamt kommer detta att bli för de som har en tömningsledning för toatanken. Att motionera denna ofta är en bra regel, och när tanken är sugtömd kan man ju ta som regel att vrida bottenventilen två gånger, då tanken är "säker" igen.
Anledningen till det senare är att mässingen inte mår helt bra av ammoniaken i tanken hur avzinkningsfri den än är. Så när det gäller toaventil, tycker jag att man kan ha en DZR (CW602N) mot havet, och en rostfri (helst syrafast, men även plast kan duga, men KOLLA!) ventil mot (frifalls)tanken, om man får plats. Näst bäst är att motionera ofta, så den inte "växer fast". Två ventiler i serie är ingen dum ide i alla fall.
För alla ventiler (genomföringar) har man förstås en träpropp som passar, ordentligt fastknuten (med tunt snöre). :-) Den dag en genomföring brister vill man inte leta i gömmorna.
Ett varningens ord: Kulventiler har (minst) två svagheter: Den ena är att de i många fall (det måste inte vara så, men är oftast) har en tät hålighet, som kan hålla vatten då ventilen står öppen. Det är ibland en orsak till att ventilen fryser sönder, och detta undviks genom att motionera ventilen på land - då rinner vattnet ur, i alla fall tillräckligt. Självlänsarna ställer man ju vanligen öppna. Den andra svagheten är att kulan manövreras med en i sammanhanget klen spindel, och en sällan använd ventil kan fallera på det sättet. Det enda som gäller då är utbyte, och hoppet att om detta händer, ventilen är stängd. Särskilt ledsamt kommer detta att bli för de som har en tömningsledning för toatanken. Att motionera denna ofta är en bra regel, och när tanken är sugtömd kan man ju ta som regel att vrida bottenventilen två gånger, då tanken är "säker" igen.
Anledningen till det senare är att mässingen inte mår helt bra av ammoniaken i tanken hur avzinkningsfri den än är. Så när det gäller toaventil, tycker jag att man kan ha en DZR (CW602N) mot havet, och en rostfri (helst syrafast, men även plast kan duga, men KOLLA!) ventil mot (frifalls)tanken, om man får plats. Näst bäst är att motionera ofta, så den inte "växer fast". Två ventiler i serie är ingen dum ide i alla fall.
För alla ventiler (genomföringar) har man förstås en träpropp som passar, ordentligt fastknuten (med tunt snöre). :-) Den dag en genomföring brister vill man inte leta i gömmorna.
Anders S
Jag ställer alla mina kulventiler i halvöppet läge över vintern, då även håligheten står öppen och ingen risk för frostsprängning kan föreligga.
Appropå dubbla kranar, när en kran inte stängde, monterades en "ny" kran på den trasiga.
Vid nästa sliptagning byttes den trasiga.
Vid nästa sliptagning byttes den trasiga.
Var o kände på min toatankskran idag, Enochenhalvtumskran. Satt väldigt fast.
Skulle man inte kunna borra hål för smörjning just ovan kulan för att spruta in 556 ? eller är det axeln som kärvar?
Antingen ett M5 gänga ovanpå, eller smörjnippel på axeln skulle hjälpa antar jag!
Skulle man inte kunna borra hål för smörjning just ovan kulan för att spruta in 556 ? eller är det axeln som kärvar?
Antingen ett M5 gänga ovanpå, eller smörjnippel på axeln skulle hjälpa antar jag!
Om du borrar hål ovan kulan borde väl det läcka genom hålet efteråt..? Sitter grejerna stenhårt rekommenderar jag att byta, men du kan ju testa att ta bort slangen och spruta in 5-56 den vägen?
Alla borde ha skägg
Peter! Ett hål med gänga och skruv som tätar givetvis, måste vara enklare än att dra loss en äcklig toaslang varje gång??
Ska åka ut och göra det på min, Det är bara toatömmningen som behövs på, Min får jag inte loss utan att demontera hela båten. Och det är bara den som fastnar/blir trög av skiten?
Ska åka ut och göra det på min, Det är bara toatömmningen som behövs på, Min får jag inte loss utan att demontera hela båten. Och det är bara den som fastnar/blir trög av skiten?
Nu är Genomföringarna och kulventiler inhandlade det blev mässing från hjertmans .på toatanken sätter jag två ventiler mässing mot havet rostfritt närmast tanken.tack för svaren