Hej.
Har ställt frågan innan men fick inget svar så försöker igen. Ska byta skrovbeklädnad O på vissa ställen kommer det bli skivor som jag klär istället .
Va behövs för material på skivor O reglar. Reglar limmar jag i skrovet...... Ja ni vet.
Räcker det med vanliga fura?? Typ 4 mm plyfa. O vanliga 12x45 fura för att limma. Eller borde man ha något ädlare träslag?
H/ Johan
Trä/materialval ?
-
feeling286
- Diamantmedlem
Re: Trä/materialval ?
Man kan mycket väl använda kokfast furuplywood (utomhuskvalitet) till sådant här. Jag skulle dessutom kunna tänka mig att du gör listerna av plywood också, till exempel genom att såga upp en 12mm spillbit i remsor. Skälet är att du annars måste välja list noggrant, för att inte få list som har kvistar och som tål att böjas. Plywood är bussigare på det viset, och med 12 mm tjocklek kan du få en smidig list som har din önskade bredd utan problem. I min egen båt har jag 4 mm fulplywood där jag renoverat/gjort färdigt, och 4 mm finplywood där tidigare ägare byggt. Men här gäller att limmet i plywooden är mycket viktigare än själva ytskiktet...
Glöm inte att ytbehandla vad du än väljer innan du fäster för gott. Har du (till exempel) vit matta kan det ju vara listigt (hehe) att måla listverket med vit färg, om du skulle få någon liten glipa.
Glöm inte att ytbehandla vad du än väljer innan du fäster för gott. Har du (till exempel) vit matta kan det ju vara listigt (hehe) att måla listverket med vit färg, om du skulle få någon liten glipa.
Anders S
-
feeling286
- Diamantmedlem
Tack Anders !
Plyfaremsor får det bli, givetvis enklare O böja. Bara vänta på första vårkänslan nu då !
Plyfaremsor får det bli, givetvis enklare O böja. Bara vänta på första vårkänslan nu då !
Fanns något som hette meranti har jag för mig ,den var lite tåligare än plywood epoxilimmad osv,men även billig
//Johan
//Johan
Meranti är ett litet enklare tropiskt träslag, och duger utmärkt, det också. Det är som sagt limningen som är viktig, och det är den man skall försöka få trovärdiga löften på. De lim som anses vara "bäst" är sedan länge fenolhartslim, men kvaliteten på trämaterialet år också viktigt. Säker man på nätet hittar man byggnormer, och följer man de som gäller för utomhusbruk lär det gå utmärkt "inomhus" på båten.
Om man avser att täcka plywooden med någon typ av inredningsmatta behöver man inte fundera så mycket på utseendet, tänker man måla kan det vara en annan sak. Om man köper "finplywood" för att få anpassning på trä i inredningen bör man veta att det bara är ytskikten som är "fina", inuti kan det finnas riktigt dåliga skikt av fulträ, kvistiga och eländiga. Man kan ofta se detta om man inspekterar kanterna.
En annan tumregel: Fler skikt är bättre (tre är för litet, minst fem skall det vara) och när priset för "finplywood" är lågt är troligtvis ytfaneret (det som slits) tunt. I synnerhet är durkplywood känslig för detta, eftersom man går på den och att tok-lacka durkplywood för att få ett slitskikt kan betyda att man åker strumpskridsko redan vid löjligt små lutningar :-)
Om man avser att täcka plywooden med någon typ av inredningsmatta behöver man inte fundera så mycket på utseendet, tänker man måla kan det vara en annan sak. Om man köper "finplywood" för att få anpassning på trä i inredningen bör man veta att det bara är ytskikten som är "fina", inuti kan det finnas riktigt dåliga skikt av fulträ, kvistiga och eländiga. Man kan ofta se detta om man inspekterar kanterna.
En annan tumregel: Fler skikt är bättre (tre är för litet, minst fem skall det vara) och när priset för "finplywood" är lågt är troligtvis ytfaneret (det som slits) tunt. I synnerhet är durkplywood känslig för detta, eftersom man går på den och att tok-lacka durkplywood för att få ett slitskikt kan betyda att man åker strumpskridsko redan vid löjligt små lutningar :-)
Anders S