Androidplatta för solsken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Androidplatta för solsken

Inlägg av Seawolf » lör 03 jan 2015, 14:35

Jag skaffade som sagt en Androidplatta (vattenskyddad IP67) med skärmteknik av typ transflektiv (Pixel Qi) från USA, det tog lite tid innan den fick lift hit med en bekant.
Nu har jag provkört den, och även om jag inte lurat ut vissa detaljer om vattentät spänning/laddning, så är den OK för sitt tänkta ändamål: Androidbaserad plotter för direkt solsken. (Den drar 0.7 ADC vid 12V, och samtidig plottning och laddning. Den går c:a 7 timmar vid plottning på en full laddning)
Här är en bild tagen idag där Oziexplorer för Android får visa upp sig.
Även gratisappen Androzic finns inlagd och funkar bra, inklusive sin förmåga att online skala om och klippa ihop alla olika bitmapsjökorten oavsett deras inbördes skala.
Så nu kan jag lugnt strunta i alla vektorsjökorsleverantörernas fördröjningar med uppdateringar och deras tillkortakommanden med att dölja fel saker vid fel zoomningsgrader, och köra bitmap för hela slanten.
Android i solen.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

MartinM
Diamantmedlem

Re: Androidplatta för solsken

Inlägg av MartinM » sön 04 jan 2015, 08:21

Vad är det för platta?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 04 jan 2015, 12:42

MartinM skrev:Vad är det för platta?
http://www.solcomputer.com/sunlight-rea ... ablet.html

Nu håller jag på att försöka komma i kontakt med kinesen som gör dem...... för svar på några frågor och pris på dem i lite antal.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » ons 07 jan 2015, 01:15

Har kollat runt lite senaste dagarna. Man behöver en skärm som har så mycket nits (cd/m2 = luminans) som möjligt, ett absolut minimum påstår vara 500 nits.
Har inte provat själv ännu, men Sony Xperia Z3 Tablet ska ha 720 nits, dessutom är den bra skyddad för vatten (ner till 1.5m djup).
Någon som har testat?
Stefan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 07 jan 2015, 06:36

Vitsen med en transflektiv skärm är att den tar vara på inkommande ljus och reflekterar det via sin pixelteknik. Därmed behöver den inte övertrumfa solljuset, utan syns acceptabelt ändå.
Den där höga ljusstyrkan på Sonyn finns väl på deras Z3 - Compact telefon?
http://www.gsmarena.com/iphone_6_vs_gal ... 1148p3.php

Men plattan är nog OK också:
http://www.phonearena.com/reviews/Sony- ... iew_id3843

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 jan 2015, 15:00

Transreflektiva skärmar är inget nytt, utan funnits ett tag. T o m Garmins lilla 276 (176) hade en sådan.

Vi har diskuterat skärmar några gånger, och just transreflektiva skärmar var ett tag de enda som fungerade i solljus. Tekniken bygger på en halvspegelfolie som reflekterar ljus kontrollerat och samtidigt tillåter bakomljus när så behövs. Priset man betalar är en smula sämre färgåtergivning (solljuset och bakomljuset är inte särskilt lika och endera gör färgtemperaturen förvirrad gentemot den andra) och att den absoluta, egna ljusstyrkan blir sämre pga av spegelfoliens hämmande effekt. Jag har haft (för ett tag sedan) en vanlig, "ruggad" bildskärm med bra ljusstyrka för utomhusbruk, till PC och det fungerade "sådär" i solljus ("typ, skugga skärmen med jackan över huvudet för att se") Skillnaden till en dedikerad navigator var befriande, kan man säga.

Nu valde jag en ny dedikerad enhet då jag bytte upp mig senast, och även dedikerade navigatorer upplevs vanligen alltid litet bättre, jämfört med förra (eller förförra) generationen. Därför är det nog vettigare att välja navhjälpmedel först, på andra meriter än ljusstyrka, och om man kommer fram till att en platta med de lösningar som finns till den är "bäst för mig" så skall man tänka noga på vilken platta man väljer, naturligtvis. De flesta navigatorer funkar nog, men inte på långa vägar alla plattor.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 07 jan 2015, 18:29

Vissa av Ray Marines dedikerade plottrar kan numera använda bitmappade BSB-KAP kort. Den som har diverse andra bitmapsformat egenskannade eller tagna från t.ex. Google Earth, kan konvertera mellan BSB-KAP och många andra format via ett billigt (en hundralapp ungefär) men fungerande konverteringsprogram
http://www.the-thorns.org.uk/mapping/

Som sagt, efter alla knepigheter som framkommit om vektorsjökort och deras egenheter och långsamma uppdateringar så går det alltså att slippa detta nu, och få sjökort som ser ut som papperskorten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 jan 2015, 17:38

Nu har det ju visat sig att framför allt Navionics har haft krångel, tidigare hade Garmin Bluechart problem. Men om man besväras av de teknikproblemen skall man nog inte med automatik utgå från att kartmaterial i form av bitmappade kartor, som scannats, kalibrerats och efterbehandlats med olika programvaror (morphas samman, skalajusterats, extra- eller interpolerats till "rätt storlek" och annat sådant trixande, blir felfria utan ett avsevärt kvalitetsarbete. Om man inte är intresserad av sådant eller kanske inte till fullo vet vad som krävs kan man lura sig. Jag lade själv en hel del tid på att försöka skapa ordning på filerna från gamla "Levande Sjökortet" och konvertera dem för bruk i OZI och det blev "sådär".

Såvitt jag förstår säljer Solteknik "Hela Sverige" för 995 kr, och då blir "egenpill" inte särskilt meningsfullt om man inte har något alldeles extra intresse för saken. Däremot får man ju efterforska en del mer om man vill segla i grannländerna. Delius Klasing har förmodligen fortfarande anständiga priser (jag har deras danska kort, med papper och BSB-kort i paket), och det finns Norska kort också, men huvva vad dyrt det kan bli.

Nu ser jag inte GARMIN så problematisk längre (de hade dock avsevärda problem bara för några år sedan), men det är då skönt att ha papperskort, PC-kort och navigatorns kort tillhands, om något av det tekniska fallerar. Det är dock navigatorn som används till vardags.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 08 jan 2015, 19:08

Såklart är det ingen ide att joxa med bitmappsjökort som redan finns.
Det intressanta och roliga är att skapa lite kompletterande specialer, även om inte alla gitter plocka med sådant.
Egenframställda specialer blir ju mestadels tämligen små, och kalibreringen medför sällan några större fel.
Kan man sen göra BSB av dem på ett enkelt sätt så kan de också visas i många olika system.
Androzic makar ihop dem on-line, och då får man en klar bild hur väl kalibreringen stämmer i kanterna, så man behöver inte låta sig luras.
Här ett exempel på Solteknik+Hydrographica+egenskannad bild ur Hydrographicas "Genvägsbok". Alltihop hopsatt och visat utan att man behöver göra mer än att lägga in sjökortsfilerna.
Notera att den dåliga passningen vid Furuholmens N udde nog beror på att Hydrographicas kort är mera rätt. Inga direkta problem med det egenskannade.
Man uppnår även att man kan utnyttja t.ex. Hydrographics specialer så snart de kommit ut, och man behöver inte vänta flera år.
sammanfogat.jpg

Skriv svar