Jag noterade häromveckan att den gamla spisen i båten nog gjort sitt då jag inte fick igång ugnen, och plattorna bara fungerade om jag höll in vreden. Jaja, tänkte jag, spisen (orginal från 1977) har väl gjort sitt, ett under att den hållit så länge. Jag var hyggligt nära att köpa ny spis/ugn så här i båtmässetider.

Men så igår hittade jag instruktionsboken i båtpärmen som följde med köpet i somras. Och visst, bara man vet hur man ska göra så fungerar spisen oklanderligt, efter 38 år och en vårdande ägare! Bifogar bild på spis och en ovikt och till synes obläddrad instruktionsbok... Notera gräddningstabellen... hur många bakar rulltårta eller gräddar pepparkakor på sjön idag?
Då vi har barn kan jag dock inte bestämma mig för om jag ändå borde byta spis till en modern med låsbar ugnslucka och dubbelglas... men det tar liksom emot i själen att byta bort saker som fungerar, i synnerhet saker som är i så gott skick.
Det som ser ut som bubblig emalj eller fläckar runt brännarna är faktiskt bara damm som jag inte torkade av innan fotot togs. Detsamma gäller fläckarna i ugnen...