Koppla från laddning. Skiljerelä osv

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
barry
Diamantmedlem

Koppla från laddning. Skiljerelä osv

Inlägg av barry » ons 04 mar 2015, 12:40

Har i en segelbåt ett tämligen enkelt elsystemet med följande schematiska komponenter

- En batteribank

- Ett antal förbrukare

- En solcell som puttar in el i batteribanken (via MPPT-regulator) när solen skiner

- En motor med generator som puttar in el i batteribanken vid motorgång

Vill nu av olika skäl begränsa de två senares åtkomst till batteribanken. Önskemålet ser ut något åt detta håll:

När batteribankens spänning överstiger någonstans 13,75-13,9 V ska all laddning avbrytas för att sedan inte återupptas förrän spänning understiger någonstans 13,1-13,3 V.

Även om jag känner mig ganska tillfreds med problemformuleringen famlar jag i kunskapsmörker hur det praktiskt ska lösas. Gärna på ett såväl enkelt, robust som kostnadseffektivt sätt. Finns någon med mer eller mindre kloka uppslag?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Koppla från laddning. Skiljerelä osv

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2015, 13:46

När det gäller generatorn, så har generatorn i sig själv dina önskade begränsningar via laddningsreguleringen. När det gäller solcellen, så finns det laddningsregulatorer som ger ungefär samma begränsningar. Lusläs din nuvarande regulators handbok, så kanske den redan nu uppfyller dina krav.

Tänk här på att du vill troligen ha batterierna som belastning på generatorn, så hitta inte på alltför vilda saker med den kretsen. Solcellen tål att gå "i tomme", men det är inte säkert att generatorn tycker om att inte ha batterier anslutna, om inte precis hela generatorn (inklusive laddkretsen) kopplas ur.
Anders S

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 04 mar 2015, 14:16

Ja, generatorn kan jag nog tänka mig att lämna därhän ur ekvationen. Den mår som du säger bättre av batterilasten och är i ärlighetens namn både liten och sällan begagnad så eventuell suboptimal laddkarakteristik är ett ganska försumbart problem.

Har du någon regulator i åttanke som beter sig på detta sätt? Själv har jag har jag två stycken där den ena är rakt olämplig, den andra halvt. Den senare har bra möjlighet att ställa in max laddspänning etc men "problemet" med den är att den envisas med att gå in i ett float-laddningsläge som kontinuerligt toppar batteriet när det är fulladdat. Vill att den ska ge tusan i detta och inte skicka in mer laddning förrän kapaciteten är nere på 85-90%.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 04 mar 2015, 16:22

Så här löste jag det i segelbåten.
Spänninsstyrt relä: Till vid 13,3 Från vid 12.8 http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... ela-25230/
Dioder Schottky typ
Rött laddning från generatorn. Grönt från solcell.
ADAGIOELfarg.jpg
skiljerela.jpg
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... +l#p106104

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2015, 18:05

barry skrev:Ja, generatorn kan jag nog tänka mig att lämna därhän ur ekvationen. Den mår som du säger bättre av batterilasten och är i ärlighetens namn både liten och sällan begagnad så eventuell suboptimal laddkarakteristik är ett ganska försumbart problem.

Har du någon regulator i åttanke som beter sig på detta sätt? Själv har jag har jag två stycken där den ena är rakt olämplig, den andra halvt. Den senare har bra möjlighet att ställa in max laddspänning etc men "problemet" med den är att den envisas med att gå in i ett float-laddningsläge som kontinuerligt toppar batteriet när det är fulladdat. Vill att den ska ge tusan i detta och inte skicka in mer laddning förrän kapaciteten är nere på 85-90%.
Du kan ju göra detta med ett relä, som kopplar bort (och in) solpanelen då spänningen ligger på ca 12.60 V (det svarar mot ca 85-90 % på ett bly/syrabatteri, ett gelbatteri har andra värden.) Lasses förslag ligger inte så långt borta.
Anders S

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 04 mar 2015, 18:06

Fast Biltemas, liksom andra skiljereläer jag sett, fungerar tvärtemot vad jag är ute efter. De slår TILL när spänning är högre än X och FRÅN när spänning är lägre än Y.

jag vill slå FRÅN laddning från solcell när batteriet levererar 13,8 V och TILL igen vid 13,3. Allra helst med någon tidslimit (FRÅN om över 13,8 volt 20 sekunder i sträck etc), men det är nog överkurs.

Har inte skiljda batteribankar heller, så det är inget bekymmer i sammanhanget.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 04 mar 2015, 20:34

Så, om jag omformulerar den ursprungliga frågeställningen och styr ev. svar mot ett specifikt lösningsförslag på mitt projekt.

Känner någon var man kan få tag i ett spänningsavkännande relä som kan bryta en krets när batterispänningen överstiger 13,8 volt och sluter den åter när den understiger 13,3 volt?

Skriv svar