Bygga och installera septitank

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
öman
Trogen medlem

Bygga och installera septitank

Inlägg av öman » ons 11 mar 2015, 20:07

Hej
Det börjar bli hög tid att ta tag i bygget av septitank. Tänkte att jag skulle försöka bygga i glasfiber/vinylester enligt ”lost wax”metoden som jag läst om, dvs (lite förenklat); man bygger en form av frigolit, stryker paraffin utanpå och plastar som vanligt med gelcoat och några lager glasfiber. När det härdat slår man i lite bensin och frigoliten smälter. Man får en fin slät yta med gelcoat inne i tanken och det går att forma den relativt enkelt.

Vi är så gott som alltid bara två pers ombord så jag gissar att en volym på ca 60-80 liter blir lagom. Den blir placerad under förpikskojerna, inte helt optimalt ur viktsynpunkt men det finns inte så många alternativ.

Måtten blir ca LBH 600x500x300mm och formad i botten efter skrovet, anslutningar och manlucka på ovansidan.

Några frågor och funderingar:

1 Hur många lager glasfibermatta (450gram) kan vara lagom?

2 Borde man lägga in förstärkningar med t.ex 15mm polyuretan så att det blir ett sandwich laminat på delar av stora ytor för att minska risken för att det flexar? Jag tänker främst på överdelen av tanken som blir ganska stor och plan.

3 Fastsättning, min första tanke var att plasta fast den, men det kanske är dumt. Det finns ju en fördel av att kunna ta bort tanken och skulle det bli ett litet spill eller läckage som kommer in under tanken är det ju inte roligt. Det kanske är bättre att göra några ”klackar/vagga” som man kan spänna fast den mot?
X-99

SYBY
Platinamedlem

Re: Bygga och installera septitank

Inlägg av SYBY » tor 12 mar 2015, 10:06

Har ingen erfarenhet av byggmetoden.
Jag tycker det verkar tveksamt att ha alla anslutningar, alltså även utloppet, på ovansidan. Lär innebära att tanken aldrig blir helt tömd, risk för sedimentering m m
Bättre med utloppet i lägsta punkten, tror jag.
Jag skulle inte plasta fast den.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 12 mar 2015, 12:17

De tankar som finns att köpa är väl oftast i PVC eller rostfritt.
Vet inte hur bra kombinationen glasfiber och fekalier/urin är. Kanske värt att tänka på är att gelcoat/polyester inte är helt tätt utan suger åt sig fukt genom osmos (därför man skyddar ett skrov mha epoxi under vattenlinjen).
Jag har själv en tank i rostfritt och hade nog gått på att tillverka en mall mha pappskivor och sen låta någon svetsa en tank utifrån mallen i rostfritt.
Det kostar mer än man tror att tillverka en tank i polyester så en färdig tank i rostfritt är även ekonomiskt ett bra alternativ. Den rostfria tanken lär nog även vara lättare än en plastad dito - det går mycket polyester och glasfiberväv...

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tor 12 mar 2015, 17:36

Skeptisk till materialet.
Men att ha anslutningar högt är bra, det är bara att låta ett rör gå ner inuti tanken för att suga ut skiten.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 12 mar 2015, 18:48

MartinM skrev:Skeptisk till materialet.
Men att ha anslutningar högt är bra, det är bara att låta ett rör gå ner inuti tanken för att suga ut skiten.
Håller med.
Haver anslutningarna på "toppen" i min tank som nu är >15 år.
Låter det alltid stå en "skvätt" vatten i botten som med hjälp av vågorna "blandar upp" bottenlagringen, inga problem hittills.
Tanken tömmes idag med handlänspumpen.
Är lite orolig, för tanken, som är en fd. bensintank i alumimnium, ca 200 liter.
Tanken "invallad" mellan vattentäta skott.
Vet inte fekaliernas "frätningsgrad" på aluminium.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 12 mar 2015, 19:02

Jag byggde min tank förra vintern i rostfritt syrafast stål. Gjorde en mall i kartong som jag sedan tog måtten från. Röranslutningar för fyllning o tömning på toppen, där sugtömningen sker genom att röret går ända ner till botten i tanken och är snedkapat ca 30 gr. Den lilla skvätt som står kvar gör inget. Dessutom brukar jag alltid pumpa in lite vatten när tanken tömts och suga ut det direkt. På så vis blir det en renspolning av tanken.
Jag lät också bygga skvalpskott i tanken som dels skulle förhindra skvalpandet, men också fungera som förstyvnad av tanksidorna. Trots det så hörs det ett "blonk" i plåten när jag sugtömmer.

öman
Trogen medlem

Inlägg av öman » tor 12 mar 2015, 20:13

Ang materialet så används det bl.a till kemikalietankar i industrin, och ska enligt vad jag läst vara bättre än rostfritt i septitankar p.g.a. att urinen i avloppsvattnet gör att svetsarna förr eller senare kommer att börja rosta från insidan. OBS att jag ska använda vinylester inte vanlig polyester.
Ingen som har något att säga om laminattjocklek?
Lite om tankar: http://www.powerandmotoryacht.com/systems/nose-knows
X-99

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 12 mar 2015, 22:03

Rostfri tank håller inte i evigheter....
Viktigt att det är rostfri syrafast och att den som svetsar vet/kan svetsa tankar, eftersom tanken måste fyllas med en skyddsgas så att svetssömmen även blir rostfri på insidan.
Vinylester är väl inte 100%-igt vattentät, liksom polyester, men det funkar nog att använda som material. Jag är fullt belåten med min rostfria tank och skulle välja samma materal om jag behöver göra om tanken igen.

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » fre 13 mar 2015, 10:25

Varför inte epxy?

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » fre 13 mar 2015, 12:02

Tömning från ovansidan, via ett internt rör, är naturligtvis en möjlighet och kanske den ena möjligheten med den föreslagna byggmetoden.
Vidhåller dock att tömning från botten oftast är bättre, särskilt för en tank placerad under kojerna i förpiken (där anslutningar på ovansidan tar bort värdefullt utrymme som hade kunnat utnyttjas för utökad tankvolym).
Här finns en bra genomgång av olika toatanksvarianter, fördelar och nackdelar m m:
http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/up ... lltank.pdf

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 13 mar 2015, 15:03

Det där med att ha tömning från toppen via att invändigt rör, har bara fördelar. Den mest uppenbara fördelen är om avloppsslangen skulle råka lossna från tanken... Sitter den högt är det troligen dessutom mycket enklare att då och då kontrollera att den sitter fast. En annan fördel är ju om man skulle tvingas lossa avloppsslangen pga av stopp nånstans. En tredje fördel finns när man nån gång måste lyfta ut hela tanken... Det finns säkert fler.
Nackdelen med att tvingas avstå från en eller ett par spolningar är nog försumbar i sammanhanget.

:o
/T

öman
Trogen medlem

Inlägg av öman » lör 14 mar 2015, 09:03

Varför inte epoxy?
Jag tittade lite på det också men det blir ganska mycket dyrare och man måste använda väv istället för matta. Med den formen på tanken jag tänkt mig tror jag det blir enklare med matta.
X-99

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » lör 14 mar 2015, 11:48

T skrev:Det där med att ha tömning från toppen via att invändigt rör, har bara fördelar. Den mest uppenbara fördelen är om avloppsslangen skulle råka lossna från tanken... Sitter den högt är det troligen dessutom mycket enklare att då och då kontrollera att den sitter fast. En annan fördel är ju om man skulle tvingas lossa avloppsslangen pga av stopp nånstans. En tredje fördel finns när man nån gång måste lyfta ut hela tanken... Det finns säkert fler.
Nackdelen med att tvingas avstå från en eller ett par spolningar är nog försumbar i sammanhanget.
Jag tror för min del att de flesta tekniska lösningar som används har både för- och nackdelar.
Flertalet av de påstådda nackdelarna med tömning från botten löses genom att det finns en ventil vid utloppet, som normalt hålls stängd då tanken används. Då slipper man också ha (det tyngre) tankinnehållet stående i slangarna.
Den stora nackdelen med att inte tömma från tankens lägsta punkt, enligt min uppfattning, är att tanken aldrig blir helt tömd och genomspolad (med mindre än att man öppnar manluckan och tömmer för hand). Inte minst de som oroar sig över den långsiktiga inverkan av tankinnehållet på svetsar i metalltankar (en oro som nog inte är obefogad) borde kunna se fördelarna med en lösning som innebär att toatanken under en stor del av året faktiskt är tom.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 18 mar 2015, 22:27

Med min lösning, att tillverka tanken efter båtskrovet, så får tanken en trattform och med tömningsröret snedkapat ca 30 grader och når ända ner i botten på tanken, så lär det inte bli mer än möjligen någon deciliter som blir kvar vid tömning. Om jag då dessutom spolar in lite rent vatten i samband med att tanken blir tom och tömmer ut det också, så är det ganska rent i tanken, just för tillfället i alla fall. Till dess någon behöver nyttja fasiliteten till vad den är tänkt till....

Skriv svar