Fotogenvärmare Wellas tänder ej
Fotogenvärmare Wellas tänder ej
Hej !
Jag har en begagnad Wallas 1300 som följde med båten. Den fungerade inte när jag köpte båten. Säljaren sa att den inte tänder. Jag försöker nu laga den.
Detta händer, provat några gånger:
Jag håller upp fotogentanken ovan värmaren och ser att det börjar flöda över vid fuel-return. Då sänker jag fotogentanken strax under värmaren.
Jag slår på start omkopplaren. Den drar då 5A (det är startströmmen).
Under ca två minuter låter det klick varje sekund och vit rök kommer ut ur skorstensröret, fläkten går, ingen värme känns.
Efter ca två minuter går strömmen ned till 0.5A (ok, driftström skall vara 0.4A) .
Nu låter det klick var 3:dje sekund, fläkten går. Röken avtar succesivt. Ingen värme. Jag väntar ca 5 minuter, men inget mer händer.
Jag har reservdelslista med sprängskiss, inget annat.
Någonting drar ju 5A, det måste väl vara glödtändaren som alltså fungerar ?
Den vita röken visar väl att fotogen kommer till brännare ?
Vad kan göra att den inte tänder ?
Vad är klickljuded, och skall det sluta när den tänder ?
Tack !
/ Lennart
Jag har en begagnad Wallas 1300 som följde med båten. Den fungerade inte när jag köpte båten. Säljaren sa att den inte tänder. Jag försöker nu laga den.
Detta händer, provat några gånger:
Jag håller upp fotogentanken ovan värmaren och ser att det börjar flöda över vid fuel-return. Då sänker jag fotogentanken strax under värmaren.
Jag slår på start omkopplaren. Den drar då 5A (det är startströmmen).
Under ca två minuter låter det klick varje sekund och vit rök kommer ut ur skorstensröret, fläkten går, ingen värme känns.
Efter ca två minuter går strömmen ned till 0.5A (ok, driftström skall vara 0.4A) .
Nu låter det klick var 3:dje sekund, fläkten går. Röken avtar succesivt. Ingen värme. Jag väntar ca 5 minuter, men inget mer händer.
Jag har reservdelslista med sprängskiss, inget annat.
Någonting drar ju 5A, det måste väl vara glödtändaren som alltså fungerar ?
Den vita röken visar väl att fotogen kommer till brännare ?
Vad kan göra att den inte tänder ?
Vad är klickljuded, och skall det sluta när den tänder ?
Tack !
/ Lennart
Re: Fotogenvärmare Wellas tänder ej
Klickljudet är gissningsvis pumpen (membranpump). Pumpen skall även gå när värmaren är igång. Glödtråden är ett "motstånd" och sannolikt den som drar 5A.
Men varför hålla tanken ovan brännaren? Det gör man aldrig vid normal användning. Och massa vit rök.... Felet kanske är att du flödar brännarkoppen med för mkt bränsle? Eller så kan du vänta litet till.
Hålltider på min värmare som jämförelse (tanken står ca 40-50cm under värmaren):
Ca 2,5-3 min skorsten börjar bli varm
Ca 5 min värme börjar komma
Ca 8 min röd lampa tänds
Ca 10-15 min till full värme
Har du öppnat brännarkoppen? Ser veken ok ut (ingen rost, packningar hela etc). Glödtråden skall gärna böjas i en liten båge ovan fluffet. Skall alltså inte ligga slick mot. Om allt annat fungerar (pump, glöd..) kanske det är så att du helt enkelt behöver byta vekesatsen.
Men varför hålla tanken ovan brännaren? Det gör man aldrig vid normal användning. Och massa vit rök.... Felet kanske är att du flödar brännarkoppen med för mkt bränsle? Eller så kan du vänta litet till.
Hålltider på min värmare som jämförelse (tanken står ca 40-50cm under värmaren):
Ca 2,5-3 min skorsten börjar bli varm
Ca 5 min värme börjar komma
Ca 8 min röd lampa tänds
Ca 10-15 min till full värme
Har du öppnat brännarkoppen? Ser veken ok ut (ingen rost, packningar hela etc). Glödtråden skall gärna böjas i en liten båge ovan fluffet. Skall alltså inte ligga slick mot. Om allt annat fungerar (pump, glöd..) kanske det är så att du helt enkelt behöver byta vekesatsen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Det är ingen slump att den vanligaste reservdelen till Wallas är veke och brännarnät...
Det är en smula pyssligt att byta, och det krävs svart bälte i att packa bomullen för att få rätt på maxeffekten, men det är inte särskilt svårt att få det att fungera. En sådan sats kostar ett par hundra spänn, och löser troligen alla dina problem.
Den som är snål tar ut packningssatsen först och kollar så den är torr. Har man en väldig otur kan man få in vatten genom skorstenen och då kan man inte tända värmaren. Däremot kan man få "vit rök" eftersom det är förångad fotogen och denna förångas av glödnätet. Den som lär sig lyssna kan t o m höra ett litet "woff" när lågan tänder i en frisk veke.
Det är en smula pyssligt att byta, och det krävs svart bälte i att packa bomullen för att få rätt på maxeffekten, men det är inte särskilt svårt att få det att fungera. En sådan sats kostar ett par hundra spänn, och löser troligen alla dina problem.
Den som är snål tar ut packningssatsen först och kollar så den är torr. Har man en väldig otur kan man få in vatten genom skorstenen och då kan man inte tända värmaren. Däremot kan man få "vit rök" eftersom det är förångad fotogen och denna förångas av glödnätet. Den som lär sig lyssna kan t o m höra ett litet "woff" när lågan tänder i en frisk veke.
Anders S
Att lyfta upp fotogentanken är inte normal start, men det står i installationmanualen om det är luft i systemet. Jag ville också kolla att det inte är stopp i bränslet. Ok då antar jag att klicket är pumpen, det verkar ju logiskt att den går snabbare under start.
Glödtråden drar ström så jag kan inte tro att det är den.
Brännarnät som du säger Anders, är det samma som glödtråden? I servicesatsen ser det ut som glödtråd.
Servicesats är inte gratis, 435:- på seaSea http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4147
Jag börjar med att öppna och titta hur det ser ut. Jag har allting hemma i verkstan så jag märker väl direkt på skorstensvärmen om den tänder.
Tack för hjälp !
Bara att demontera allt är ett pyssel. Nu har jag indikationer på det antagligen är veken som är ett vanligt fel.Anders S skrev: Det är en smula pyssligt att byta.
Brännarnät som du säger Anders, är det samma som glödtråden? I servicesatsen ser det ut som glödtråd.
Servicesats är inte gratis, 435:- på seaSea http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4147
Jag börjar med att öppna och titta hur det ser ut. Jag har allting hemma i verkstan så jag märker väl direkt på skorstensvärmen om den tänder.
Tack för hjälp !
Ett par hundra spänn? Dubbla det så närmar du dig sanningen.Anders S skrev:Det är ingen slump att den vanligaste reservdelen till Wallas är veke och brännarnät...
http://www.seacomfort.se/sv/e-handel-pr ... 2400-3200/
Ur minnet: Packningen är flera skikt (justering), sedan ett nät/ring som ligger på toppen, sedan glödtråden. Men det framgår av installationsanvisningarna hur man skall lägga alltsammans. Du kan spara litet hos Hjertmans: http://www.hjertmans.se/produkter/varme ... dre-wallaslvedin skrev:Att lyfta upp fotogentanken är inte normal start, men det står i installationmanualen om det är luft i systemet. Jag ville också kolla att det inte är stopp i bränslet. Ok då antar jag att klicket är pumpen, det verkar ju logiskt att den går snabbare under start.
Bara att demontera allt är ett pyssel. Nu har jag indikationer på det antagligen är veken som är ett vanligt fel.Anders S skrev: Det är en smula pyssligt att byta.
Tack för hjälp !
Anders S
Tröttnade på fotogendrift av Wallasen och byggde om den till Gasol.
http://lasselundell.se/wallas.html
http://lasselundell.se/wallas.html