Dax för bottenfärg
Dax för bottenfärg
Så är det då dax igen att måla botten för att förhindra havstulpaner och annat att fastna och hindra båtens fart genom vattnet. Men vilken färg använder ni på era båtar?
Jag tänker då främst på västkusten, där jag själv har min båt. Har ni gjort praktiska jämförelser med olika färger och kommit fram till för- och nackdelar och på så sätt konstaterat vilken som faktiskt i praktiken är bäst, just på västkusten?
Jag tänker då främst på västkusten, där jag själv har min båt. Har ni gjort praktiska jämförelser med olika färger och kommit fram till för- och nackdelar och på så sätt konstaterat vilken som faktiskt i praktiken är bäst, just på västkusten?
Re: Dax för bottenfärg
Kör du Biltemas färg då, Lasse?
Nej. Har en skvätt uråldrig botten färg av okänt fabrikat.sangris skrev:Kör du Biltemas färg då, Lasse?
Behöver bara måla vart tredje år.
Att segelbåten fick VC17 berodde på att den var målad med tidigare det och jag hade inte tid att byta förra våren.
VC17 - se fullständigt svar i den andra "bottenfärgstråden".
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej Sangris
Jag kör Hempels Basic. Det blir några få tulpaner varje år kanske 20 st på en 29 fotare och lite slem (tunn grågrön påväxt på skrovet) men annars funkar den ok. En 2,5 liter kostar runt 500 kr på Hjertmans. Jag har tidigare använt Internationals Cruiser (inte Cruiser Zero) med ungefär samma resultat. Om man vill få bättre resultat dvs absolut inga havstulpaner och inget slem vet jag inte vad man ska använda av de lagliga alternativen? Skulle vara intressant att höra om någon har en färg som är bättre?
Hälsningar
Jag kör Hempels Basic. Det blir några få tulpaner varje år kanske 20 st på en 29 fotare och lite slem (tunn grågrön påväxt på skrovet) men annars funkar den ok. En 2,5 liter kostar runt 500 kr på Hjertmans. Jag har tidigare använt Internationals Cruiser (inte Cruiser Zero) med ungefär samma resultat. Om man vill få bättre resultat dvs absolut inga havstulpaner och inget slem vet jag inte vad man ska använda av de lagliga alternativen? Skulle vara intressant att höra om någon har en färg som är bättre?
Hälsningar
Glad Seglare
Glad_seglare, vilka vatten seglar du i?
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Re: Dax för kopparepoxy
Har läst om att kopparepoxy klara >10 år.
http://sittbrunnen.se/index.php?option= ... Itemid=249
http://coppercoat.com/coppercoat-info
http://sittbrunnen.se/index.php?option= ... Itemid=249
http://coppercoat.com/coppercoat-info
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej AndersG
Varje år och det börjar bli tjockt nu. Ett problem är att färgen lossnar när jag lägger på ny. Måste troligtvis snart skrapa bort allt och börja om från början.
Hälsningar
Varje år och det börjar bli tjockt nu. Ett problem är att färgen lossnar när jag lägger på ny. Måste troligtvis snart skrapa bort allt och börja om från början.
Hälsningar
Glad Seglare
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
OK. Det var det problem jag hade med. Tog bort all gammal färg, epoxibehandlade och målade vi Blakes (Cu 30%) år 2006, sedan målade jag inte bottnen före vi sålde båten 2011. Det räckte med högtryckstvätt.
Håller ännu på och velar om vilken färg jag skall använda på nya båten.
Håller ännu på och velar om vilken färg jag skall använda på nya båten.
/Anders G
Vilken metod är bäst för att ta bort bottenfärgen när det börjat bli för tjockt? Är det färgborttagningsmedel eller slipning? Eller finns något annat bra och smidigt sätt?
Jag drar mig för det slitsamma och skitiga jobbet....
Jag drar mig för det slitsamma och skitiga jobbet....
Om det är mjuk färg du skall ta bort så är kaustiksoda (blandat med tapetklister o vatten) väldigt effektivt. Men skitigt o farligt...
Minst slitsamt är väl att leja bort det till nån som blästrar bort den gamla färgen men det är iofs inte tillåtet i alla hamnar (bla GREFAB).
Minst slitsamt är väl att leja bort det till nån som blästrar bort den gamla färgen men det är iofs inte tillåtet i alla hamnar (bla GREFAB).
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag körde med den metoden i höstas. Heltäckande regnkläder, gummihandskar, tejpade skarvar, visir. Fördelen är att den gamla färgen blir en gegga som är lätt att samla upp om man lägger plast under. Jag fick inte det köpta klistret att funka så jag kokade eget på vetemjöl och vatten. Har de exakta blandningsförhållandena jag använde hemma, men kan posta senare.
(Trots skydden fick jag litet i ansiktet och fan vad det sved och brände. Fick ett ca 5mm stort runt sår)
(Trots skydden fick jag litet i ansiktet och fan vad det sved och brände. Fick ett ca 5mm stort runt sår)
/Anders G